• Anonym

Apotekarien bekymrad över att jag tagit så mycket nässpray

Jag har fått världens nästäppa denna grav och eftersom det står på papperet som följer med Nezeril att man kan använda den som gravid så har jag kört på, kanske en del mer än rekomenderad dos.
    När jag sa detta till henne bara frö att dubbelkolla så det inte varit skadligt för barnet så blev hon bekymrad och sa att det var ju bra om jag bytte ut den till vanligt koksalt bara nu då. 
    Jag känner mig nu så rädd och ledsen och har så dåligt samvete. Kan jag ha gett bebis typ hjärnskador av all spray? Jag har hållit på¨ca en vecka och tagit en hel del Nezeril.

• Svar på tråden Apotekarien bekymrad över att jag tagit så mycket nässpray
  • Anonym

Det är för din skull, inte för barnets skull. Din nästäppa kommer bara bli värre om du använder en massa Nezeril. Det är slemhinnorna som svullnar och så kan det vara ett tag, och använder du Nezeril hamnar du bara i en ond cirkel.

• m3ssy

Nej du kan inte skada bebisen med Nezeril. Det enda som kan hända är att du blir beroende av nässpray, dvs du blir täppt i näsan pga överanvändning av sprayen. Kontakta din läkare så kan du kanske få kortisonspray utskrivet (alternativt Rinexin-tabletter) i stället om du behöver det för att komma ur nässprays-träsket. Lycka till.

• caropia

nej du har inte gett din bebis hjärnskador ,i s fall skulle det vara rätt stora varningstexter på nässprayen.
    Däremot är det inte bra för dig att använda nässpray för länge (nån annan människa kan säkert förklaar det bättre)
    Din bebis skadas inte av nässpray

• D med N och A

Nej, jag tror inte alls du behöver oroa dig!

Det som kan hända ät att dina slemhinnor i näsan blir lite skadade, risk för näsblod och att bli beroende av sprayen så det kan vara svårt att sluta. Det påverkar inte barnet! Jag tog nässpray nästan dagligen under mina graviditeter, inga problem förutom just att det var jobbigt de första nätterna när jag bestämt mig för att sluta spraya efter barnen vad födda.

• Anonym

Tror inte det är farligt för baby, det var nog dig hon var bekymrad över. Det är farligt lätt att bli beroende av nässpray, jag vet! Har använt det hela graviditeten och inget fel på min baby :)Men jag lider å kan ej sluta...

• Anonym

Åhh tack vad skönt det känns att läsa era svar.
    Så även om jag atgit mer än dubbel av vad det sår att man får så tar inte bebisen skada? Beroende är jag redan det blir jag alltid av nässpray
    Fick Renässans av henne istället men jag känner inte att den hjälper det minsta. Efter att ha kört med den hela eftermiddan fick jag ge mig och ta en dos Nezeril igen.
    Att bebis inte dör av det förstår jag men är så rädd att det kan göra något mot typ hjärnan eller så på stackarn.

Ska se hur det går fram till fredag annars får jag ringa läkare då.

• Anonym

Tack igen förresten

• m3ssy

Du kanske kan varva koksalt och nässpray och försöka trappa ner? Det är lättare sagt än gjort, jag vet, och det kan nog ta några dagar om inte längre men funkar det inte så kan du ju alltid kontakta läkaren i alla fall.

• Anonym (mm)

Hej
    Jag använde också nässpray för mkt och ofta förut för jag tyckte alltid jag var täppt.
    Gäller att stå ut med igentäppt näsa och försöka sluta. Blev i allafall bättre för mig så småningom, ca 6 veckor.

• Anonym (mm)

hade använde det dagligen i ca 1 månad

• sparky

Jag var också totalt täppt och kunde på grund av det inte sova. Jag "missbrukade" nässpray som en galning hela graviditeten. Visst fick jag veta att det inte är så bra att göra sig beroende av nässpray, men det var inga problem att sluta sedan när dottern var född. Fick även Rinexin (avsvällande tabletter) av läkaren. Det funkade bra. Fråga läkaren på barnmorskemottagningen...

• Anonym

Jag var också täppt i näsan i flera månader av graviditeten. Blev beroende av nässpray vilket är ett helvete nu. Så sluta med vanlig nässpray o be en läkare skriva ut nasonex som du kan ta så länge det behövs. Jag tog den från mitten av graviditeten tills dagen han föddes, sen var nästäppan borta.

Men nu idag kan jag inte använda näspray, mina slemhinnor är sabbade, så jag blir bara mer täppt av sprayen

• Blossi

Jag använde dagligen nässpray under min sista graviditet. Dagen efter förlossningen var all nästäppa borta som om jag aldrig haft det. Använd det utan oro. Blir du beroende så kan du ju försöka trappa ner efter förlossningen.

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
Svar på tråden Apotekarien bekymrad över att jag tagit så mycket nässpray