Potatisgratäng
Jag skulle vilja ha goda recept på potatisgratäng
Jag skulle vilja ha goda recept på potatisgratäng
skiva potatis tunt med osthyvel eller på rivjärnets ena sida...
Hacka lök så tunt o fint du kan...
Blanda löken och potatisen runt i en långpanna.
I en kastrull grovhackar du ner 3 rejäla vitlöksklyftor, häller på 5 dl grädde, 2 dl mjölk, 2 dl creme fraiche och en ask 200 g philadelphia naturell ost eller liknande färskost...
Salta o peppra rejält. Låt sjuda upp så creme fraiche och ost smälter.
Häll över den varma blandningen i långpannan.
In i ugn på ca 200 grader - när ca 10 min återstår av gräddningen (du får smaka o avgöra själv) så river du en lagrad ost över gratängen - ev. späder med mer vätska (hälften grädde, hälften mjölk) och låter gratängen stå och bli klar tills osten fått färg och vätskan sugits upp. Ev. täck med folie.
Låt gärna gå på eftervärmen så den kan "gojsa" till sig lite...
En riktigt god krämig potatisgratäng kräver sin grädde!!
Och då menar jag vispgrädde... Denna potatisgratäng äts väldigt sällan här hemma men när jag gör den ska den va på riktigt!
Skala potatis så mycket du behöver till den form du använder. Skiva den för hand eller i matberedare.
Häll potatisen i en stor bunke, slå på grädde så det precis täcker, salta & peppra med svartpeppar. Riv 4-5 vitlöksklyftor och blanda ner. Häll alltsammans i en smord ugnsform. Varva några lager med riven ost.
Grädda i ugn 200 grader ca 1 timme. Slå på ytterliggare grädde efter halva gräddningstiden. (det behövs för att den ska bli krämig, den första grädde har vid det här laget "kokat in") Riv över lite ost mot slutet.
Och jätteviktigast av allt när du tagit ut den ur ugnen! - Låt gratängen "stå till sig" ca 10 min före servering. Gott gott!
Känns lite 80-tal, men Knorr har en jättegod mix som heter Fransk Potatisgratäng. Man kokar upp och blandar den med mjölk, vatten och smält smör. Varva sedan potatis och mix i en ugnssäker form. Toppa med riven ost. Supergod!
Jag har alltid undrat hur manfårpotatisgratängen sådär krämigt god som den är på restaurander, och för ett tag sen fick jag svaret!
Man skivar påtatis, (skölj inte potatisen, viktigt!) och lägger i en kastrull med tjock botten, eller gjutgärnsgryta, hackar lök och lägger i kastrullen och fräser de lite. Sedan häller man på grädde såde täcker potatisen och kokar försiktigt till potatisen är mjuk. Ca 15 - 20 min.
Häll över i en form och påmed riven ost om man vill och kör de sista i ugnen tills den fått fin färg.
Hur krämig och gog som helst!!!!
Som Lisa79 skriver är ett bra tips att koka potatisen i grädde (jag brukar ta hälften mjölk) tills grädden har tjocknat. Då blir den garanterat krämig.
Annars kör jag gratängen på låg temp (125-150 grader) under en lång tid (minst 2 timmar) för att sedan gratinera gratängen på högre temp. Då blir den också rejält krämig utan att man behöver använda enbart vispgrädde.
Men annars blir den såklart gräddig och god om man enbart använder vispgrädde, men bra mycket fetare.