• Sarita

Är tre år för tidigt för springcykel?

Min mamma vill så himla gärna ge min dotter en springcykel i treårspresent. Jag vill jättegärna att hon ska få en, men jag börjar undra om det inte är för tidigt? Hon fyller tre i maj, men även om hon haft trehjulingen i snart ett år nu så var det först strax före jul som hon var stor nog att kunna cykla ordentligt på den och det var då vi tog ut den och började använda den utomhus. Det känns som om den skulle förlora sin tjusning direkt om hon fick en springcykel nu i vår. Behövs det inte ännu mera passning om hon cyklar springcykel än trehjuling? Visserligen får man väl inte samma fart som med en tvåhjuling med kedja och trampor, men högre än med trehjuling väl?

Längdmässigt skulle det nog gå bra, hon är nästan 90 cm som de brukar rekommendera.

• Svar på tråden Är tre år för tidigt för springcykel?
  • Joppis81

Jag skulle nog vänta ett år tror jag.
    Min tjej började cykla på sin springcykel i somras, hon fyllde 4 i juli. Hon lärde sig kanonfort och har grymt bra balans på cykeln.
    Jag tror dock inte min blivande 3-åring skulle klara det lika bra, hon är alldeles för okoncentrerad och har inte riktigt koll på händer och fötter ännu.
    Men det beror ju på hur eran dotter är.

Farten blir ganska hög med en springcykel, men ändå kontrollerbar iom att fötterna måste ned ibland.
    Min dotter åker nedför en del backar och håller upp fötterna, men hon har inga problem att stanna eller så och hon har aldrig ramlat i hög fart och slagit sig. De enda gångerna hon ramlat är när hon vrider styret åt samma håll som huvudet går.

Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • Joppis81
    Annamaja skrev 2008-02-19 22:29:17 följande:
    ursäkta men jag måste bara få fråga vad är en springcykel??
    Är som en vanlig cykel typ fast utan trampor.
    Barnet måste springa upp farten vilket gör att man tränar motoriken och balansen.
    Vi har springcykeln istället för en vanlig cykel med livsfarliga stödhjul. Senare i vår kommer dottern få en riktig stor cykel.
  • BrideOf Rocky

Är det en kickbike?

• chicago1
    Joppis81 skrev 2008-02-19 22:31:12 följande:
    Är som en vanlig cykel typ fast utan trampor.Barnet måste springa upp farten vilket gör att man tränar motoriken och balansen.Vi har springcykeln istället för en vanlig cykel med livsfarliga stödhjul. Senare i vår kommer dottern få en riktig stor cykel.
    Varför skulle stödhjul vara livfarlig? Springcykel har jag aldrig hört talas om men jag bor ju lite utan för en småstad och springcykel är kanske mer vanligt i stan, jag vet ej.
    men jag älska stödhjul för vi bor på en grusväg och med stödhjul kan min treåring cykla själv utan att välta hela tiden, ja även min femåring har stödhjul.
  • Joppis81
    chicago1 skrev 2008-02-19 22:37:10 följande:
    Stödhjul kan göra att barnen kommer upp i farter de inte kan hantera, och kan man inte cykla utan stödhjul är man heller inte mogen för en tvåhjuling även om den har två extra ditsatta hjul.
    Finns väl en del info på nätet om det också.
  • chicago1
    Joppis81 skrev 2008-02-19 22:46:17 följande:
    Stödhjul kan göra att barnen kommer upp i farter de inte kan hantera, och kan man inte cykla utan stödhjul är man heller inte mogen för en tvåhjuling även om den har två extra ditsatta hjul.Finns väl en del info på nätet om det också.
    Fast bor man som vi bor går det inte att cykla med en trehjuling då hjulen är så små och vi har sandväg, vi har en trehjuling men då barnen ej kan cykla på den står den bara, vi prova sätta treåringen på en riktig cykel med stödhjul och då kunde han för hjulen var ju större och klara av sandväg och gropar även om stödhjulen är små. Sen cyklar barnen bara på våran väg och där finns det ju inge backar.
  • BrideOf Rocky

Stödhjul är väl mer jävligt onödigt, men det är klart dom kan vara farliga också.

Jag har aldrig förstått grejen, om ett barn är normalbegåvad så behövs väl knappast stödhjul?

Blir nyfiken på springcykel....

• Joppis81
    chicago1 skrev 2008-02-19 22:52:42 följande:
    Fast bor man som vi bor går det inte att cykla med en trehjuling då hjulen är så små och vi har sandväg, vi har en trehjuling men då barnen ej kan cykla på den står den bara, vi prova sätta treåringen på en riktig cykel med stödhjul och då kunde han för hjulen var ju större och klara av sandväg och gropar även om stödhjulen är små. Sen cyklar barnen bara på våran väg och där finns det ju inge backar.
    Ja, jag har inte kommenterat erat val, alla gör väl som dem vill men här kommer det inga stödhjul på cyklarna iallafall, de får cykla på en riktig cykel först när de har kontrollen över den.
  • chicago1
    Joppis81 skrev 2008-02-19 22:58:51 följande:
    Ja, jag har inte kommenterat erat val, alla gör väl som dem vill men här kommer det inga stödhjul på cyklarna iallafall, de får cykla på en riktig cykel först när de har kontrollen över den.

Ja alla gör vi olika och jag antar att det kan vara mitt sätt att slippa knyffa på två stycken då småbröderna vill göra som storesyster och cykla. För har treåringen stödhjul klarar han sig själv och då behöver jag bara putta på två åringen på hans. Jag blir dock nyfiken på springcykel men vet inte om dom säljs här

Svar på tråden Är tre år för tidigt för springcykel?