• Millis Millis

Efter flagyl -när kan jag dricka vin?

Hej hej!

Jag står nu på en tio-dagarskur med antibiotika -flagyl. I fass står att man inte får dricka alkohol under behandlingen och att man ska avstå MINST en dag efter avslutad behandling.

Vad menar de när de säger MINST en dag. Min kur kommer att ta slut nästa torsdag vid lunch, kan jag då dricka vin på lördag kväll? Det vore ju inte dirket roligt om man råkade ut för biverkningarna.

Någon som gått på flagyl och kan berätta om era erfarenheter? När efter avslutad kur kunde ni dricka utan att få biverkningar?

Må gott!

/Millis

• Svar på tråden Efter flagyl -när kan jag dricka vin?
  • MrsCD

NEJ! inte nar det galler Flagyl. Det fungerar lite som antabus och man blir helknapp. Men efter en dag ar det nog OK,

• Lookatt

Millis Millis skrev 2008-02-20 00:11:31 följande:

Hej hej!Jag står nu på en tio-dagarskur med antibiotika -flagyl. I fass står att man inte får dricka alkohol under behandlingen och att man ska avstå MINST en dag efter avslutad behandling. Vad menar de när de säger MINST en dag. Min kur kommer att ta slut nästa torsdag vid lunch, kan jag då dricka vin på lördag kväll? Det vore ju inte dirket roligt om man råkade ut för biverkningarna. Någon som gått på flagyl och kan berätta om era erfarenheter? När efter avslutad kur kunde ni dricka utan att få biverkningar? Må gott!/Millis
    Jag åt Flagyl förra året, råkade dricka starksprit näst sista dagen av kuren... ingenting hände. Jag mådde som vanligt. Men det betyder ju inte att det går lika bra för dig tyvärr, biverkningarna är ju individuella.... hoppas det går bra :)/Helen
  • MammaHela
    Mälaröbo skrev 2008-02-20 00:14:57 följande:
    De enda biverkningarna är väl att medicinen tappar i effekt, eller?
    nej, läser man på fass så står det så här:
    "Om alkohol intas under pågående Flagylbehandling kan reaktioner som illamående, huvudvärk, förhöjd puls och värmekänsla uppträda. Alkoholförtäring bör därför undvikas under behandlingen och minst en dag efter avslutad Flagylbehandling"

Metronidazol kan, hos vissa patienter, ha en disulfiramliknande effekt på metabolismen av alkohol, vilket resulterar i intoleranssymtom. Patienterna bör därför uppmanas att inte inta alkohol under behandling och minst en dag efter avslutad Flagylbehandling.

Alkohol: Metronidazol kan, hos vissa patienter, ha en disulfiramliknande effekt på metabolismen av alkohol, vilket resulterar i intoleranssymtom. Patienterna bör därför uppmanas att inte inta alkohol under behandling och minst en dag efter avslutad Flagylbehandling.

Så jag skulle INTE dricka förrän det gått minst 24 timmar efter sista tabletten.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Efter flagyl -när kan jag dricka vin?