• twix

Någon som haft angioödem??

Hej!

Undrar om det finns någon annan här på FL som har haft angioödem??? Det är svullnader i ansiktet som ibland förekommer tillsammans med nässelutslag. Svullnaden uppkommer oftast runt ögonen och munnen.

Har haft nässleutslag under 7 veckors tid. Jättejobbigt!! Vissa av dagarna har jag även varit svullen i ansiktet. Har varit på akuten 2 ggr och fått Clarityn och Betapred vilket har stillat det. Idag var jag äntligen hos en allergiläkare för att få ett riktigt utlåtande. Läkaren antog att det var angioödem. Lämnade även blodprov för att se om jag var allergisk mot något. Läkaren sa att man kunde ha det från någon vecka upp till 2-3 år... :|

Om det är något som haft detta, under hur långe period hade ni det? Vad åt ni för medicin? Vet ni varför det uppkom? Testades ni för att se om ni var allergiska? Har ni något annat att berätta om angioödem så vill jag gärna veta. :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som haft angioödem??
  • susye

jopp här har du en om du nu menar angioneurotiskt ödem men det är nog det du menar? får svullander mest i munnen o på läpparna o har betapred hemma att ta då det kommer. det kan komma huxflux när som helst. min läkare på allergimottagningen sa att det ofta inte är kopplat till nån speciell allergi så man kan oftast inte skydda sig mot det utan det kommer bara. jag är allergisk också.

• twix
    Svar på #3
    Hej Susye, läste på google att det tydligen kan heta både och. Så det ska vara samma. Det finns en ärftlig typ av detta också. Hur länge har du haft det? Vad har din läkare sagt till dig om framtiden? Vad har du för allergi? Jag har också betapred hemma om det skulle svullna för mycket samt tar Clarityn varje dag. Min läkare sa att jag skulle undvika att äta skaldjur, nötter och dricka vin som frigör histaminer i kroppen. Jag hoppas att det försvinner snart....
  • susye
    twix skrev 2008-02-23 10:48:35 följande:
    Svar på #3Hej Susye, läste på google att det tydligen kan heta både och. Så det ska vara samma. Det finns en ärftlig typ av detta också. Hur länge har du haft det? Vad har din läkare sagt till dig om framtiden? Vad har du för allergi? Jag har också betapred hemma om det skulle svullna för mycket samt tar Clarityn varje dag. Min läkare sa att jag skulle undvika att äta skaldjur, nötter och dricka vin som frigör histaminer i kroppen. Jag hoppas att det försvinner snart....
    oj jag har haft mitt i 8 år nu. fick ett precis nyss med svullnad inne i munnen så jag har tagit betapred nu. äter också clarityn varje dag. jag är allergisk mot pälsdjur, pollen, kvalster, en del mat etc. min läkare sa att på en del kan det bara försvinna huxflux men en del får leva med det. hur länge har du haft ditt? hur ofta får du anfall?
  • twix
    Svar på #5
    susye skrev 2008-02-23 13:44:30 följande:
    oj jag har haft mitt i 8 år nu. fick ett precis nyss med svullnad inne i munnen så jag har tagit betapred nu. äter också clarityn varje dag. jag är allergisk mot pälsdjur, pollen, kvalster, en del mat etc. min läkare sa att på en del kan det bara försvinna huxflux men en del får leva med det. hur länge har du haft ditt? hur ofta får du anfall?
    Jag har haft nässelutslag i över 7 veckor nu. Svullnaden kommmer ibland kanske en-två ggr i veckan beror på vad jag har ätit. Nu när jag undviker nötter mm så blir jag inte svullen, men jag har nässelutslagen kvar hela tiden. Jag har tagit betapred när det har varit väldigt svullet med mycket nässelutslag och då blir det bra och svullnaden och utslagen svinner den dagen och dagen efter, men sen kommer nässelutslagen tillbaka... :(

Har du nässleutslag varje dag? Hur ofta svullnar du? Svullnar det mycket eller blir det liten svullnad?

Doktorn antar att jag får nässelutslagen av födoämnen. Man kan ju få det av olika saker. Vet du vad dina utlsag beror på?
  • susye

jag har inga nässelutslag utan bara detta ödem men det kan ju bero på att jag varit allergisk i så många år o plockat bort all mat jag inte tål
    sonen har däremot lidit av svåra nässelutslag i några veckor nu o har remiss till allergimottagningen

• Annica med A 03 och L 05

Hej! Jag vet inte om jag har kommit rätt, men jag skulle vilja leta svar på en fråga som jag har gällande allergi.

När jag är förkyld får jag bulor under fötterna - och ibland på andra ställen. Det har hänt två gånger nu; vid mina senaste förkylningar. Dels i julas, under drygt 3 veckor, dels just nu, sedan några dagar tillbaks. Bulorna kommer kvällstid och jag känner i förväg hur det börjar svullna upp, och efter en stund så har jag stora röda bulor, under eller vid sidan av fotsulorna, och jag kan knappt gå. Det gör jätteont och är besvärligt! Ibland har det ploppat upp på händerna eller i knävecken också.

Jag har förstått att det är allergi eftersom jag, när jag var liten, var allergisk mot färgämnen och då reagerade jag på samma sätt. Jag fick stora bulor, ibland i ansiktet. Vi sökte aldrig läkare för detta utan listade själva ut vad som funkade att jag åt. Jag är 33 år.

När jag sökte läkare på min vårdcentral vid nyår så chansade hon - efter min berättelse - på att jag skulle vara allergisk mot mitt eget virus, och skrev ut allergimedicin. Jag tror att det stämde, för när jag har tagit medicinen så har symptomen lindrats, och även om bulorna inte försvunnit på en gång, så har det i alla fall inte kommit flera. De försvinner i 90% av fallen alltid över natten, och därför har det varit svårt för mig att visa upp detta för läkare.

Jag tycker att det är obehagligt att min "gamla" allergi har blossat upp igen och att jag nu får detta varje kväll som jag har en infektion i kroppen. Nu har jag letat lite på internet och det låter nästan som angioödem. Vad tror ni?

• twix

Hej Annica!
    Om det är Angioödem som du har så kan man få det från födoämnen, infektioner, läkemedel samt värme/kyla. Får du alltid det i samband med infektioner? Själv har jag nässelutslag över hela kroppen och har någon gång haft det under fötterna. Egentligen är det ingen allergi utan vissa födoämnen som kan framkalla att man får utslagen. Jag tog allergitest när jag var hos läkaren förra veckan och ska på återbesök om 3 veckor för svar. Han trodde inte att jag skulle vara allergisk men vi gjorde test för säkerhets skull. Vad var det för medicin som du fick av läkaren?

• mormor61

Hej!
    Har levt med detta helvete under många år. Började med få reaktioner med någon månads mellanrum men trappades sedan upp till en reaktion per dag, klarade nästan inte av att äta eller umgås alls. Fick äta 9 olika allergimediciner 2-3 av varje tablett 3 gånger per dag samt ca 100 betapred i veckan. Hjälpte inte ändå. Fick ingen hjälp från sjukvården bara mer tabletter.
    Kom till en gräns där frågan var leva eller inte.
    Kom då i kontakt med en zonterapeut gick på 10 behandlingar i rad efter detta inga mediciner och inga allergiska reaktioner.
    Är nu ännu efter 6 år helt fri från mitt allergiska helvete med quinck ödemet eller angioödem som det även kallas.

Mina reaktioner var svullnader runt om på kroppen mest i ansiktet samt munnen, såg ut som hulken, trodde inte att huden skulle klara av det utan spricka, sedan denna värk och ångesten ska vi inte prata om. Men det finns hjälp.

Svar på tråden Någon som haft angioödem??