• Nilo

hjålp med att koppla el till lampa!

Har köpt lampan calypso från ikea, och de har ju en lite annorlunda upphängningsgrej för elen. tänkte iaf koppla elen från lampan till en vanlig kontakt, men måste bara kolla en grej. i lampan går det blå sladdar och rödbruna. stickkontakten har en blå, en brun och en gulgrön. vilken ska kopplas till vilken?

• Svar på tråden hjålp med att koppla el till lampa!
  • Zone

Du ska inte göra någonting själv när du inte vet hur det fungerar och du ska absolut inte gå på någon från FLs råd, i värsta fall = brand.

• skorpionen80
    Zone skrev 2008-02-20 09:55:12 följande:
    Du ska inte göra någonting själv när du inte vet hur det fungerar och du ska absolut inte gå på någon från FLs råd, i värsta fall = brand.
    Så folk från FL är rent allmänt lite dummare än folk från andra forum?

Fördelen med FL är att det finns mycket olika folk här, dvs folk från mååånga olika yrkeskateforier.

TS - har du provat att googla? Verkar finnas rätt mycket om hur man kopplar.
  • Zone
    skorpionen80 skrev 2008-02-20 11:06:30 följande:
    Så folk från FL är rent allmänt lite dummare än folk från andra forum?Fördelen med FL är att det finns mycket olika folk här, dvs folk från mååånga olika yrkeskateforier.TS - har du provat att googla? Verkar finnas rätt mycket om hur man kopplar.
    Nej men folk från FL kan säga fel folk kan ge svar för att jävlas med mera. Skulle du tycka att det vore bra om folk utan kunskap satt här och rådde TS till hur man reparerar sina bromsar på bilen?

Jag tex jag är statsminister i ena tråden och rörmokare i en annan och just här är jag elektriker. Hur ska någon kunna avgöra vad som är sant?

Får man hålla med i det du skrev först?
  • JeesicaS

jag kopplade min själv. i min var det så att blå ska kopplas till blå, och brun till brun. den där gröna/gula skulle man inte koppla alls.

• Zone

Dessutom så har förhoppningsvis en riktig elekriker vett nog att aldrig någonsin ge råd över ett internetforum. Han/hon kan bli av med jobbet och i värsta fall döda någon.

men el är väl inte så farligt, friskt kopplat hälften brunnet.

• c0ol

den grön-gula FÅR man inte koppla det är jord, och krävs behörighet för det, sen ska du inte ha en jordad kabel till en ojordad lampa. som utbildad starkstöms elektriker så måste jag hålla med zone, det är iof inte så svårt att göra, men skulle det bli fel så kan det gå väldigt fel, man bör tex se till att alla små trådar kommer in i hålet, osv.

Svar på tråden hjålp med att koppla el till lampa!