• Juno

Har din 8-åring egen mobiltelefon?

Tjjen tjatar om att hon vill ha en telefon, "alla andra har".

Har era barn egen telefon? Varför? Varför inte?

• Svar på tråden Har din 8-åring egen mobiltelefon?
  • hmmhmm

jag är bonusmamma till två grabbar på 8 år. o de har definitivt inte egna mobiler.
    för det första så ser inte jag syftet med att så små barn ska ha det. de ggr de är hos kompisar kan de allt låna deras telefon o ringa hem om det är ngt. o de ggr de är ute o leker så har de ju inte altförlångt att gå hem om det är ngt.
    vi har sagt att den dagen de själva har sparat sina pengar o kan köpa en själv. då är det okej!
    o så läge de väljer lördags godis istället för veckopeng så lär det inte hända :)

sen så kan ju inte vi styra om deras mamma köper telefoner åt dem. men då kommer det vara regler för hur de får användas när de är hos oss.
    skulle aldrig låta dem ha med mobiler i skolan osv.

• elink

hörde en barnpsykolog som sa att "alla andra" brukar betyda en eller två, fråga ditt barn vilka som har. kanske är det de som ditt barn ser upp till, tycker är häftiga som har mobiltelfon.

i den femmteklass jag var klassföreståndare för i våras hade ungefär hälften mobil. ett otyg var det, stölder och problem. smygfoton i duschen som messades runt osv.

det är du som fostrar ditt barn. det är du som avgör om det finns behov av mobil. det är just era behov som skall styra det, inte om "alla andra" har. det kn vara bra för ett barn att lära sig.

• La Lola

Min dotter ska fylla 8 o hon har ingen mobil o kommer inte att få nån heller förrän hon är tonåring.

Sen får hon tjata sig blå om hon skulle komma på att hon vill ha en.
    Jag anser att en 8-åring inte har behov av en mobil. Iaf inte min dotter.

• FrökenBokmal

Given replik (och hatad när jag var tonåring) är: vilka andra? då märker man otast att alla andra är två stycken eller så... ;)

• bellanbus

Liknande diskussioner har jag stött på både här inne och i verkliga livet, åsikterna går kraftigt isär.

Min dotter är 7 år och inte i närheten av den mognad jag anses krävs för att hantera och ha ansvar för en mobil.
    Vi bor så pass att mobil inte är ett "måste", är hon hos kompisar så ringer man ju dit och så vidare.

Jag vet dem som låter jämnåriga med min dotter ha mobil med motivationen att de bor i ett område där ungarna springer fritt hem till varandra och att det då är svårt att veta var de är just i stunden.

I min värld så ska inte barn ha mobiltelefoner! En tonåring som börjar vara "ute" på kvällarna, absolut om det känns nödvändigt!
    Men ett barn, nej!

Min dotter har tjatat i ett år nu om mobil, för att "alla andra" har, vilket jag vet så INTE är fallet! Jag svarar bara henne med att barn inte ska ha sådana saker och att det är jag som förälder som bestämmer det!

Sen finns där många som har kunnat motivera för mig varför deras 7-8 åring har mobil, men oftast handlar det om mognad.

Välkomna till Effelltown....
  • Bettanspettan

Min son vill oxå ha, men vad jag vet är det bara en i klassen som har o den tar han med till skolan osv.. Dom går i tvåan... Jag ser inte behovet av en mobil i den åldern, det finns ingen situation där han skulle befinna sig och inte ha möjlighet att kontakta mig på annat sätt...

• Majsan70

Dottern fick när hon var runt 8 år. Enbart för att hon var så ängslig när hon kom hem om jag var ut med hunden eller till tvättstugan o liknande. Hon är 13 i dag o har haft telefon sedan dess.

Sonen fick när han fyllde 10 eftersom det inte uppstod nåt behov för honom förens dess.

• Mamma Jennica

Min son har en mobil men som han bara få ha när han är hos sin pappa eftersom dom inte har någon hemtelefon och att dom alltid säger att dom inte har nå pengar på deras egna telefoner, sen kan han även få ta med sig den när han är ute i skogen häromkrng och går eftersom att jag vet att det är lätt att gå vilse. Men han får inte ta med den till skolan el hem till kompisar. jag tar hand om den och han får den när jag annser att han kan behöva den

• lollan76

Min son fyller 9 år idag. Han fick en mobil av oss i födelsedagspresent. Men vi har satt olika gränser tex, om han inte sköter sig tar vi telefonen, får inte ta med den till skolan. Vi får väl se hur det går.... om det var rätt eller inte. Man lär ju av sina misstag....:)

• Busbellan

Min dotter på 8 år har mobil. Hon fick den när hon sålde jultidningar, jag hade inte köpt nån till henne

Varför göra idag det man kan göra imorgon....
Svar på tråden Har din 8-åring egen mobiltelefon?