• frikadellen78

Byte av förskola- ny inskolning?

Min tjej började skolas in 7 januari, inskolning i två veckor och har sen gått på förskolan fyra dagar i veckan. Alltså har hon varit där i ca 1,5 månad. I onsdagskväll ringde de från vårt förstahandsvaal och sa att det hade en plats till oss redan nu. Egentligen hade vi blivtit lovade den i augusti, men det fanns alltså en plats redan nu. Vi valde att säga upp hennes första plats och börja inskola henne på det nya stället nu på måndag v 9. Har fått inskolningsschema och första vecka är det typ 1-2,5 timmar per dag. Det kommer ju att bli helskumt för henne nu att jag helt plötsligt ska vara med henne hela dagarna igen. Hon är ju van vid att vi lämnar henne på morgonen och vinkar och sen går. Jag är rädd att det bara kommer att förvirra henne och att hon blir mer mammig om jag är med henne. Ska tillägga att det har gått hur bra som helst på första stället. Hon har varit ledsen en gång!, om då stannade hela förskolan upp, både barn och personal: Va, Astrid är ledsen!?!

Någon med erfarenhet som kan berätta hur det gick för er???

• Svar på tråden Byte av förskola- ny inskolning?
  • sampa

Där jag jobbar brukar vi börja med en sån dag som du beskriver, men eftersom barnet har erfarenhet av att bli lämnad brukar inte inskolningen vara så lång, dels för att barnet kanske inte behöver det och dels för att det inte är så lätt för föräldrarna med ledighet igen. Däremot vill jag säga att alla barn är olika och det kan vara jättejobbugt för dem på en ny förskola med nya kompisar och ny personal. Lycka till!

• diz

Vi ska också byta förskola för vår dotter, dock inte så tätt inpå den första inskolningen som för er. Här är tumregeln i alla fall att barn som tidigare gått på förskola endast har 1 veckas inskolning på det andra stället. Under den veckan lämnar man också barnet mer än under första inskolningen. Vet inte om det är bra eller ej.

• Noklen

Jag tycker att du ska ringa till förskolan och prata med personalen. En veckas inskolning tycker jag låter lämpligt.

♥ Moa 051020 ♥ lillan bf 16/3 -08 ♥
  • Annicapannika

Ja, alltså.. man kanske inte behöver lika lång inskolning som vanligt, men inskolning ska man ha. Det är inte alls säkert att det bara går att byta så där utan att det ger en reaktion. Nu kommer det förmodligen gå jättebra eftersom hon inte gått så länge på den förra förskolan, men tänk på att det är nya barn och nya pedagoger. Men det kommer ju märkas på henne hus hon tar det med den nya förskolan och inskolningen kan väl rättas efter det.

Svar på tråden Byte av förskola- ny inskolning?