• Svart ros

Tvättmedel...

Jag har länge gått och funderat på hur mycket tvättmedel och sköljmedel man ska ha när man tvättar. Jag tar alltid jättemycket tvättmedel och köper alltid pulvertvättmedel då jag tycker det är så onödigt att gå och köpa flytande tvättmedel som oftast inte finns i så stora förpackningar, det tar ju slut nästan direkt. Nu undrar jag (kanske en lite konstig fråga?!) hur mycket tvättmedel använder ni andra på ett ungefär? Är det bara jag som överkonsumerar tvättmedel eller ska man ha väldigt mycket tvättmedel när man tvättar? Givetvis använder man olika mängd till olika stor tvätt, men jag ser oftast till att NÄSTAN fylla utrymmet där man fyller på tvättmedlet i maskinen om ni förstår hur jag menar. Jag vill ju att tvätten ska bli ren och lukta gott, älskar doften av tvättmedel och sedan har jag alltid i bakhuvudet att man alltid ska använda lite extra tvättmedel vilket min pappa alltid brukar säga

• Svar på tråden Tvättmedel...
  • trollmammsis

beror ju på tvättmedlet men att fylla ut hela utrymmet låter lite väl mycket enligt mig.. jag har Vårda tvättmedel och det är koncentrerat och efektivt. en stor hink räcker över ett år!!! jag kanske tar ca 4 msk.. vissa tycker till o med det är mycket

• CosmicCat

Följ doseringen som står på förpackningen så blir det rätt. Större delen av Sverige har mjukt vatten och då använder man den lägsta doseringen.

Tvätten blir inte renare av överdosering, tvärtom. Överdosering leder till skumbildning och skummet förhindrar att tvätten bearbetas ordentligt i tvättmaskinen.

• Tezzan

Jag brukar nog följa det som står på förpackningen. Tror inte att det blir renare för att man tar för mycket tvättmedel.

• Jesster

Jag tror vi har en maskin på 3,5 kg... Får in 2 påslakan, ett stort underlakan och 4 örngott på ett ungefär.

Jag använder Via sensitive och tvättar med 2 ½ msk pulver (använder vällingskopa ) Är det riktigt mycket och smutsig tvätt tar jag en skopa till förtvätt också, men det är nästan bara makens arbetskläder som behöver lite extra.

♥ v.19 ♥
  • Svart ros

Tack för era svar! Nu har vi ju ingen egen tvättmaskin i lägenheten utan tvättar i tvättstugan och de tvättmaskinerna är väldigt stora och jag brukar oftast fylla en sådan maskin när jag tvättar. Då är det jag som tar alldeles för mycket tvättmedel, här tar det ju slut så snabbt Inte konstigt!!
    Ska genast minska på tvättmedlet. Har vatt så orolig att tvätten inte ska lukta rent om man inte tar ordentligt.

• öland30iår

Bor på Öland o har hårt vatten. Till en stor maskin i tvättstuga på 7 kg går det åt en dl tvättmedel....o det enligt dosering på förpackningarna...

• tilda den vilda

det beror väl på hur mycket tvätt man har men ca 0,5 dl brukar räcka

Svar på tråden Tvättmedel...