• Twiist3d

Graviditetsbälte!

Var hos barnmorskan idag och hon rekommenderade att jag skulle börja använda graviditetsbälte eftersom jag har så mycket sammandragningar och har ont i ryggen. Någon som har erfarenhet av detta? Hur bra funkade det på er?

• Svar på tråden Graviditetsbälte!
  • Dolce Vita

Menar du ett foglossningsbälte? Fast det har ju ingen effekt på sammandragningar, tror inte att det finns ngt "bälte" som har det?
    Jag har iaf ett foglossningsbälte, en styv variant, tycker inte att den hjälper speciellt mkt, dock är den ganska skön att ha som stöd när man är ute o går, känns som den håller ihop allt Men ngn effekt mot smärtan tycker jag då inte. Att tillägga har jag väldigt svår foglossning så det kanske är därför.

• Twiist3d

Hon sa att det var ett "graviditetsbälte", fast att den mest skulle vara som stöd och på det sättet kanske det hjälpte mot ryggvärken, alltså att jag inte behöver bära upp all vikt själv. Tror inte heller det finns något bälte mot sammandragningar, men jag upplever mina sammandragningar som obehagliga fast det känns bättre om jag "lyfter upp" magen lite grann.. Så om bältet kanske funkade på det sättet? hehe.. jag vet faktiskt inte :D

• Dolce Vita
    Twiist3d skrev 2008-02-20 14:23:45 följande:
    Hon sa att det var ett "graviditetsbälte", fast att den mest skulle vara som stöd och på det sättet kanske det hjälpte mot ryggvärken, alltså att jag inte behöver bära upp all vikt själv. Tror inte heller det finns något bälte mot sammandragningar, men jag upplever mina sammandragningar som obehagliga fast det känns bättre om jag "lyfter upp" magen lite grann.. Så om bältet kanske funkade på det sättet? hehe.. jag vet faktiskt inte :D
    Hmm, jag tror att det finns vissa bälten som är som ett stöd för den tunga magen, kanske är ett sådant? Dem har jag dessvärre ingen erfarenhet av. Sen finns det ju som sagt dem för foglossning som gör bäckenbenet lite stabilare. Prospero skickade en länk på en, i inlägget ovan, av alla sorter som finns.
  • Twiist3d

aha okej.. ska kolla runt lite i den länken som hon skickade! :) tack för alla svar!

• Minoria

Om det inte är pga foglossning, så är det kanske mer typ ett sånt här bälte som din bm menade: www.halsostodet.se/index.html Klicka på "graviditet/stöd" i vänsterkanten... Det finns flera webbutiker som säljer liknande bälten. :)

• Twiist3d

Tootsans:
    Jo det kanske är en sådan hon menade! Verkar rätt troligt :)

• Plottis

Jag använder ett från Carriwell, det är superskönt och kan sitta på hela dagen. Utan det kan jag inte ut och promenera nu när magen börjar bli tyngre.
    Jag har det som är som en bred resår man har över hela magen.

Triss i tjejer juli-02, feb-04, juli-06 och tjej i magen bf 27/5-08
  • TereseJörgen

Jag har prova både bälte och gördel. Just nu tycker jag gördel är sjönast för man sitter bra och den är enkel att ta på. Och sist jag tycker den hjälper mer.

Svar på tråden Graviditetsbälte!