• PyretS

Någon som bor i Alsike (Knivsta)?

Vi är lite inne på att eventuellt köpa tomt eller hus i Alsike, Knivsta framöver, men eftersom vi inte alls kommer från den trakten (bor i Sthlm nu) så har vi ju egentligen ingen aning om vad det är för område. Är det någon som bor där som kan berätta om hur ni upplever Alsike? Fördelar/nackdelar? Lätt att träffa nya människor?

Hur ser prisnivån ut? Ska på några visningar om några veckor, men funderar på hur mycket husen brukar stiga?

Kommer förmodligen att ha kvar mitt jobb i Sthlm om vi flyttar och det skulle vara intressant att höra från nån som pendlat/bilat hur det funkat?

• Svar på tråden Någon som bor i Alsike (Knivsta)?
  • C r e d o

Bor i Uppsala men maken jobbar i Knivsta (i Ar, kontorshuset man ser från E4an). För mig känns Knivsta lite "off" men det är väl för att de inte har ett riktigt centrum med affärer som man är van vid. Maken tycker det är jättemysigt där, och det håller jag med om.

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Tokmia

Vi har lite funderingar på att när vi ska flytta "hem" (jag är från Uppsala)så blir det nog Aliske. Det är ju ett område som utvecklas i rasande fart. Det är ju ett ungt område med mycke barnfamiljer. Skola och flera dagis byggs nu.

Min kusin med familj bor där och trivs superbra.

Lycka till!!!

• Äppellunden

Jag har vänner som bor i Alsike, jag är inte så förtjust i detta exploderande område då det, enligt min åsikt, inte är hamoniskt, det är liksom en hets med flashigaste bilarna, snyggaste uppfarten, fläskigaste villan mm mm.
    nu skaske det blir ramaskri på min sida från vissa av vännerna, näedå, alla vet att jag tycker så här.

Gamla delen, den med grönare områden och lagom stora hus för tomterna är dock fint och knivsta tycker jag är behändigt med tåget.

Kanske inte det mest positiva svaret du fått...

• C r e d o
    Äppellunden skrev 2008-02-21 15:38:27 följande:
    Jag har vänner som bor i Alsike, jag är inte så förtjust i detta exploderande område då det, enligt min åsikt, inte är hamoniskt, det är liksom en hets med flashigaste bilarna, snyggaste uppfarten, fläskigaste villan mm mm.nu skaske det blir ramaskri på min sida från vissa av vännerna, näedå, alla vet att jag tycker så här.Gamla delen, den med grönare områden och lagom stora hus för tomterna är dock fint och knivsta tycker jag är behändigt med tåget.Kanske inte det mest positiva svaret du fått...
    Oj, så har jag ALDRIG upplevt Knivsta! Flashiga bilar? Fläskiga villor? Nä, du menar nog Lidingö.
  • Äppellunden

näe, jag menade Alsike.. Knivsta är väll som alla andra ställen. Stor skillnad på Alsike och Knivsta tycker jag.

C r e d o skrev 2008-02-21 15:46:29 följande:

Oj, så har jag ALDRIG upplevt Knivsta! Flashiga bilar? Fläskiga villor? Nä, du menar nog Lidingö.
  • Äppellunden

och med "gamla delen" menade jag gamla Alsike, där tomterna är glesare och större, men ändå ivid varandra.

• C r e d o
    Äppellunden skrev 2008-02-21 18:31:48 följande:
    och med "gamla delen" menade jag gamla Alsike, där tomterna är glesare och större, men ändå ivid varandra.
    Hm, jo men det känns fortfarande som vi pratar om heeelt olika ställen, tycker varken Knivsta eller Alsike är flashigt och fläskigt, men man upplever väl det på olika sätt antar jag.
  • Nemone

Som sagt så finns det nya och gamla Alsike.

nya Alsike har ju "exploderat" de senaste åren och de flesta är barnfamiljer. Tycker att det är ganska dyrt där o då menar jag över ca 2,8 - 3 miljoner för ett vanligt 1 1/2 plans hus.
    Kolla Hemnet.se .. Vrå och boängsvägen är gamla Alsike, där är det lite billigare men samhället ligger runt järnvägen, så det får man tänka på.

i nya Alsike är det enl mig små tomter så försök att hitta något med lite mer kvadrat.

Knivsta i övrigt är en ny kommun som tidigare varit Uppsala.
    Ett litet samhälle men helt Ok. Bra läge både till Uppsala o Stockholm.

Har varit lite problem med dagis men nu finns det många olika och förra året skröt kommunen om att alla barn fått plats.:)

• PyretS

Tack för alla svar! Det är främst gamla Alsike vi funderar på, vill gärna ha naturtomt och helst en lite större(ca 1000).

• yoshi2007

Vi bor i nya Alsike och trivs kanon. Trevligt folk, och väldigt barnvänligt område.

• nortan

Kan Svanberga utanför Norrtälje vara ett alternativ? Bra pendlingsmöjligheter därifrån och lite lugnare samt billigare än Alsike. Har ett hus där som vi håller på att sälja.

Svar på tråden Någon som bor i Alsike (Knivsta)?