• Anne Yone

Vara ute när man är sjuk?

Hur är det egentligen med att vara ute då man är sjuk?
    Är det en myt att man ska hålla sig inne?

Det är främst ang min son jag undrar... Om han är förkyld, spelar de ngn roll om han går ut och leker då? Så länge han inte fryser?

• Svar på tråden Vara ute när man är sjuk?
  • Beppan812

Jag brukar låta mina barn vara ute om de är förkylda men om de har feber så får de inte gå ut.

• mamma till L

Personligen tycker jag inte att det gör någonting. Jag tror att så länge de orkar vara ute ochleka så är det ingen fara. Så länge det inte är blött och kallt.

Jag mår mycket bättre bara man ´får lite friskluft, därför tror jag att barnen gör det oxå.

• Venla

Jag tror att man bra kan vara ute så länge man inte har feber och så länge man orkar. Man kan ju ta det lite lugnt med barnen när de ute och är förkylda så att de inte blir allt för trötta och blir svettiga. Lite frisk luft är nog bra för alla även om man har en förkylning.

• 2barn

Jag är av den åskikten att man fortare blir frisk ute i friskluften än att sitta instängd, givetvis lite beroende på sjukdom.

• Anne Yone

Han har lite feber, men inte mkt.

Saken är den att han så hemskt gärna vill gå ut.. Han bara går till dörren och tar på sig skorna och försöker få mig att ta på honom jackan..
    Han är mkt lugnare och gladare när han får vara ute. Sitter mest i sandlådan och gräver.

Det är soligt och varmt och härligt ute idag.

Är det ok att vara ute ett tag, om jag klär honom så han inte blir kall men inte heller behöver svettas?

• Rebekka

Det är helt ok, barn brukar leka efter sin förmåga när de är sjuka. Han ska däremot inte springa omkring för mycket.

• zenna

Precis som det gäller på dagis bör väl gälla hemma egentligen... Barnets allmäntillstånd.

Är barnet pigg nog att vara med på aktiviteter så är det ok annars bör det vara hemma och ta det lugnt. Vår äldsta är ute när hon är förkyld
    ... frisk luft har ingen dött av ..*s*

• Anne Yone

Ärligt talat så förstår jag inte själv vad det är som gör att man bör vara inne om man är sjuk?
    Ok om det är kallt, typ mitt i vintern eller regnar eller blåser massor... Men i övrigt?

• Anne Yone

Han leker inte vildare ute än inne.

Inne går han runt och leker som vanligt.

• Venla

kanske ni kan gå ut en liten stund så att han får lite frisk luft.

• Buffa

Jo jag tar ut Lucas i vagnen om han är lite febrig, jag brukar titta till allmäntillståndet (visst säger man så?).

Stora killen brukar inte gå ut eftersom han inte får leka med någon, det är ju inte så roligt att vara ute då.

• Millans hustru

vi brukar kolla hur dottern mår. Även om hon har lite feber så kan en tur i vagnen ge henne tillfredsställelse med lite intryck. tror det gör henne mer gott än att hon rastlöst vankar här om hon är otålig. Men gå på känsla. Ingen mår ju bra av för mycket fysisk aktivitet med feber.

Svar på tråden Vara ute när man är sjuk?