• tjollan

Halsen brinner!!

Hej alla påhittiga människor.

Jag har mega jätte etremt ont i min hals och kan knappt svälja! Nästan så jag gråter av smärta. Har tagit het mjölk och honung och går på exsperitox /(naturläkemedel mot förkylning) men det hjälper kanppt. Har ni någon dunder huskur at bistå med? Och säg ej whisky för jkag ska jobba är det tänkt. Jag har ingen feber så jag tänkte pröva.

M.V.H Tjollan

• Svar på tråden Halsen brinner!!
  • mammacarro

när jag hade så ont i halsen så fick jag hostmedicin av doktorn som skulle hjälpa mot halsont med, den e visserligen resceptbelagt men den heter cocilliana... vet inte om du hört talas om den?

Hade jag varit du hade jag gått till doktorn om du inte redan har gjort det så hade jag förklarat hur det känns så hade han gått ge dej något som hjälper

• Rebekka

Har du så ont så kanske det är Halsfluss -kolla upp det istället, du kanske behöver antibiotika. Varm mjölk ska du inte dricka eftersom mjölkprodukter ökar slembildningen, drick varmt te med honung och lite äppelcidervinäger -inte gott men effektivt.

• Mamma Ia

Om du tar honung mot halsont ska du INTE värma upp den. Då försvinner alla nyttiga ingredienserna som gör halsen bättre. Ta istället en tesked med honung och låt det smälta i munnen. Då får du bästa effekten av honungen (tips från min svärfar som är biodlare).
    Men har du så ont i halsen som du beskriver tycker jag du ska söka läkare ändå!

• Nattsaga

Tycker du ska kolla up det hos doktorn. Gör det så ont kan de vara halsfluss och det är inget man ska gå med och dra på.

• Morbid Mistress

Och innan du får tid hos läkare kan du testa med att gurgla saltvatten. Smakar apa men brukar funka.

• Jennie Brunflo

Jag tycker det låter som halsfluss.

Ring HC och få en tid och kolla upp det där, det ska du inte gå och dra på.

Jag hade det en gång och läkaren blev arg på mig för det hade börjat krypa neråt i luftrören på mig. Jag som var så duktig och gick till doktorn fick ovett.
    Dessutom var det första gången i mitt liv jag hade halsfluss.

• Pojkmamma

Hur ser det ut i halsen. Är det rött och svullet med "ploppar" på handlarna skall du kolla upp det. Oftast har man feber vid halsfluss men inte alltid.

Lycka till och krya på dig.

• tjollan

Tack för informationen om att honungen inte ska "värmas", hm det hade jag ingen anning om. Det har varit det enda sätett för mig att få imig det att värma honung och mjölk. Hur bra honung än är (för det är bra!) så smakar det inte gott...
    Tror inte jag har nå ploppar på halsen, har ytters lite feber 37,4 och det har gått ned, så det är ju som ingenting.
    Ska in po apoteket och kolla vad dom kan erbjuda och avvakta en par dagar.. "Man är ju svensk.. kröijm it i onödan.. lol"

• Pirran

Iväg med dig på vårdcentralen...bums nu på direkten! Koll av halsen och en odling görs hur snabbt som helst...

• Nattsaga

Håller med Pirran. Tycker inte du ska dra ut på det.Halsfluss är inget att leka med.När jag haft halsfluss har jag aldrig haft feber så det är inget måste. Jag har aldrig kännt mig jättesjuk när jag haft halsfluss förutom halsont. Kan även va andra infektioner som kräver medicinering.

• annica72

Om man har halsfluss så ska man väl kunna se vita prickar i halsen?

Jag har alltid ont i halsen i början av en förkylning. Om jag tittar ner i halsen i spegeln så kan jag se att det är rödare än normalt. Vid riktiga onda halsont brukar jag ta Treo mot smärtan.

Jag skulle inte råda till att gå till doktorn förrän du har väntat ca 2 dagar på att det ska bli bättre.

• Trynträ

Strepsils halstabletter som finns på Apoteket är både goda och bakteriedödande. För mig brukar de hjälpa väldigt bra och oftast har jag blivit av med halsontet dagen efter jag tagit såna.

En del säger att glass lindrar.

Svar på tråden Halsen brinner!!