• ohlssons

Tips på amningskläder!

Hej!

Snart är det dags för mig att amma mitt andra barn och jag behöver tips på var ni köpt era snygga, prisvärda, amningsplagg. Även tips på smarta egna lösningar för att få till amningen smidigt och diskret.

HM:s amningsplagg tycker jag tyvärr är värdelösa, jag har inga minituttar och dom sitter inte i armhålan, helt oanvändbara tröjor för min del.

Så lista gärna märken eller hemsidor som säljer amningsplagg! Tack för er hjälp! /Maja

• Svar på tråden Tips på amningskläder!
  • Nyfiken gul

jag har ammat två barn hittills o får snart nr 3... o jag har använt mig av toppar o tröjor som har knappar, dragkedjor samt olika former av knytningar - tex omlottknutna tröjor eller bara helt enkelt omlottskärning så man får en v-ringning där bara ett bröst åt gången lätt kan hakas ur..

Jag har också försökt handla riktiga amningskläder men jag är inte heller någon b-kupa och kan inte amma ur armhålan och vissa plagg mister också form o fason efter både amning och tvätt så helt plötsligt har man hela magen bar och jätteglipa mellan själva byst-toppen och resterande tröja... inte snyggt.. även hänt med riktigt dyra plagg...

Så jag tänker fortsätta med mina egna varianter som funkar bäst...

• kodoktorn

Boob tycker jag är bäst, dock är de lite tajta så det blir inte så snyggt när man har dallrig mage. Men de har helt klart bäst lucka.
    Paola Maria har också ganska smart tvärsydda hål, typ drapering. Min ena sån tröja har dock totalt tappat formen och blivit bred och sned.
    I somras tyckte jag att en vid "tunika" funkade bäst att amma i. Dolde liksom magen med allt tyg och gick lätt att gömma bröstet under det man drog upp.

• ohlssons

Jag hade en tröja av märket boob när jag ammade nr 1, men det verkar vara lite standard på dom att de är längre fram/bak och lite kortare i sidorna. Säkert snyggt på de flesta, men jag har alldeles för lång överkropp. Den "detaljen" hamnar liksom för högt upp på mig - INTE snyggt. Ser ut som om man har en för liten tröja på sig. Annars är ju deras lösning på "amningsproblemet" bra tycker jag (omlott-grejen), men jag är inte så händig att jag syr själv precis.. Någon som känner till något märke med liknande lösning?

• BymBym

Någon här på FL hade en bra lösning. En tubtop och sen en vanlig tröja, gärna lite elastisk. Vid amningsdags, upp med tröjan och ned med toppen. Lät smidigt tycker jag. Omlottknutna tröjor är också bra...

• kodoktorn

Jag köpte en topp från Bara Glad men den var inte bra att amma ur. Värre än HMs, dvs mindre hål ändå att få ut brösten genom.

• calcaneus

Jag håller med kodoktorn, men vill passapå att säga att man skall passa sig för att köpa för stora Paola Maria, min första är så stor att draperingen hänger upp sig.
    Babydesign.se har rea just nu...

• majo78

Jag hade köpt några boob tröjor men gillade inte dom alls. Jag körde istället med ett rätt så urringat linne och vanliga tröjor och drog upp tröjan och ner linnet. Funkade alldeles utmärkt!

Mamma till världens finaste Alva 061116
  • Papayia

Jag har mini tuttar men hms amn kläder funkar inte för mig heller... har inte heller mina nipplar i armhålorna...
    Boob gillar jag starkt, men de är väldigt små i storlekarna... De är smidiga.
    Gillar inte att rulla upp tröjan, blir så mycket tyg att göra av... Hemma har jag linne som jag inte har axelbanden uppe på sen är det bra att dra ner för ena tutten...

• sstl

Jag gjorde/kommer göra en egen variant. Ha ett linne med stot uringning under en "normal" töja. Så äre bara att dra upp tröjan en bit och dra ner linnet en liten bit, så blir det en kanon amnings tröja.

Vi ska flytta
  • Cocco

hms linnen tycker jag är bra för där drar man ner överdelen men som sagt jag har inga jättetuttar (75D)

• Mollan

Jag gör som sstl.

HM's tröjor är värdelösa precis som ni skriver.

Boobs har bra amningsfunktion men är minst en dm för korta för mig och tar jag större stl blir de ju för lösa. Konstigt att de gör tröjor som är så korta till nyblivna mammor med dallermage.

• längtar efter litet knytt

Jag har ett tips på nattplagg som fungerade bra för mig, jag fryser nämligen av att bara ha linne på mig på natten: minimundus amningstopp (de är även prisvärda). De har slitsar på t-shirten under ett omlottyg, lätt att få fram bröstet och lätt att få in ett amningsinlägg för andra bröstet så det inte blir blött. Jag har 4 st som jag varvar... De kan nog fungera bra dagtid också, men jag tycker det är bökigt med att få upp bhn under. Så förutom att jag drar upp så kör jag med dels en boob och dels en variant som HM hade nu, med "bara" v-ringad omlott. Den är lite djupt urringad med fungerar bra.

• ordning i oredan

Paola maria!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Finns INGA så snygga och bekväma amningskläder!
    Trikå som kan tvättas och tvättas och tvättas utan att tappa vare sig färg eller form.
    Hade deras kläder under graviditeten och som amningsplagg. Urbra design om man inte vill "visa allt för alla" när man ammar bland folk.

www.paolamaria.com/

• kodoktorn

Undrar om jag fick tag på nåt 2:a klass, min ena tröja har tappat formen så vansinnigt, den är urful. Skulle nog ha lämnat tillbaka den men kom mig inte för.

• Mumsi

Jag använde Boob, de kortärmade tröjorna och hade något vanligt klädesplagg över som jag drog upp/knäppte upp/drog ner blixtlåset på när jag skulle amma.

Svar på tråden Tips på amningskläder!