• Norrlandsmorsan

Hur länge sedan var ni till tandläkaren?

Att gå till tandläkaren....rena lyxen....

Det är verkligen svindyrt...

När jag var där sist så tänkte jag med förskräckelse på alla som inte har råd att gå till tandläkaren ..

Hur många är det egentligen som vill men inte kan .....
    måste ju krylla av fiolk som inte har råd.. !!!

Ni som är ensamstående hur fixar ni det här ???
    Ett litet tandhål kostar runt 800 kr att laga....Hemskt.""""

Vad tycker ni om tandläkarens priser och hur kommer det gå med er hälsa...

Jag har läst forskning som skrev att om du går till tandläkaren och får fina felfria tänder så förlänger du livet med 2 år ...

Vi måste protestera ...folkhälsan går ju under...

Finns det ingen politiker i detta forum som kan driva denna sak vidare....

Upp till Kamp

• Svar på tråden Hur länge sedan var ni till tandläkaren?
  • Champagne

Ja, tänderna tillhör ju inte resten av kroppen Det är väl därför som sjukvården inte befattar sig med tänderna

Nä, allvarligt. Jag håller med dig, det är så fruktansvärt dyrt! Jag kommer inte ens ihåg när jag var hos tandläkaren senast

Ska gå dit när vi får skattepengarna

• ebben

jag går 2 ggr/år. inte för att jag behöver det egentligen,vill bara att de kollar upp o putsar till lite! det är ju så rent o fräscht efteråt.
    ska börja gå 1 ggn/år nu. Har aldrig haft ett hål i tänderna o det är väl därför jag har gått så pass ofta-jag har varit rädd att få det!

• Julias mamma

Jag var där för ett par veckor sedan....Lagade ett hål(iof ganska stort), drog ut en visdomstand och gick därifrån 3500:- fattigare.

Å än är jag inte klar, skall dra ut 2 visdomstäder till....

*det är väl tur i oturen att skattepengarna kommer snart*

• ebben

OT-när kommer skattepengarna? vi deklarerade på telefon.........Kommer de snart eller??

• HaJoMi

Tyvärr 2 år sedan. MÅSTE gå snart! Om inte innan så när jag får mina skattepengar tillbaka!

• Champagne

Ska väl tillägga att jag inte har några hål, och hade ens tandsten förra gången jag var hos tandläkaren....

• Zazla

Herregud. Sånt här ger mig ångest. Jag bet sönder en tand för tre månader sedan då bestämde jag mig för att ringa och beställa tid. Jag var där för två månader sedan och fick veta att jag hade 4 hål. Då hade jag inte varit hos tandläkaren sedan jag var 14 år ( blir 23 i år) Men det är inte för att det är dyrt utan för att det är det värsta som finns. Ska dit igen den 17:e maj och laga hål. Mår redan dåligt över det...

• uniMog

*rodnar* Jag har alltid blivit förvånad att det är så billigt (beror väl på att jag sällan behövt laga något). Jag går med 1½ -2 års mellanrum (eftersom tandläkaren inte anser att jag behöver gå oftare)

• Norrlandsmorsan

En ny "riktig" porslinstand kostar runt 10 000 kr ....

Tar man plast kostade den runt 5000 som hittat.....

• Nattsaga

Har inte vart hos tandläkaren på två år , inte för jag inte haft råd men jag är livrädd för tandläkaren, de är de själva som orsakat min rädsla då de stack fel med bedövningen och jag blev alldeles svullen i ansitet och blå! "det är sånt som händer" sa det. hm.
    Men nu är jag nog så illa tvungen att beställa tid för jag tror jag fått ett hål

• Venla

Jag var precis i början av graviditeten och kollade läget. Jag brukar gå en gång i året. Jag har inte haft hål sedan lågstadiet. Jag har heller aldrig skrapat tandsten för det har inte behövts. Jag går mest till tandläkaren i fall att det skulle vara något. Jag tycker att det är bättre att gå regelbundet än att gå sällan och sedan helt plötsligt ha stora grejer som skall fixas. Jag tänker gå till tandläkaren nästa gång efter förlossningen. Man kan ju få hål när man är gravid eftersom saliven ändras...
    Annars så är det billigare tror jag att gå till tandläkaren i Finland. Jag går alltid privat och sist blev totala räkningen på drygt 50 euro, ca 500 sek för en rutin undersökning + att jag fick en gegga på tänderna som skulle göra att det slutade ila och det hjälpte. Själv betalade jag knappt 30 euro för här finns något som heter Folkpensionskassan (FPA). De ersätter endel av läkarkostnaderna om man går privat hos läkare, normalt ersätter de 40 %. På endel ställen har läkaren avtal med FPA och avdraget görs direkt. Som patient betalar man bara egenandelen och FPA betalar resten till läkaren. Det enda man behöver göra är att hos läkaren skriva under ett papper som skickas till FPA. På andra ställen måste man helt och hållet sköta om den biten själv. Då betalar man hela läkararvodet och man får själv ersättningen från FPA. Har ni något liknande system???

• E l l a

Jag går svart till en tandis och är där ungefär 1 gång om året. Betalar 200-300 kr för putsning/blekning och undersökning. Skulle aldrig ha råd att gå till en vanlig tandläkare för runt 1000-lappen så jag är "glad" att denna finns, annars tar jag chansen så fort jag är utomlands, men minst en gång om året blir det.

• Norrlandsmorsan

Vart är den svarta tandläkarens ....????

• Moster S

En gång om året (minst). Tycker det är så viktigt så jag lägger gärna ut de pengarna. Som tur är har jag inte haft något hål ännu, så jag har inte behövt lähha ut en halv förmögenhet. Men ni som tycker det är dyrt, kan ni inte önska att få pengar till det i födelsedagspresent/julklapp? Jag vet, JÄTTETRÅKIGT, men det underlättar kanske att gå dit då.

• E l l a

Norrlandsmamman - vi bor ju nog en bra bit från varandra (eller? ) så jag tror inte min tandis kommer till hjälp... Men hur som helst, här finns det otroligt många tandläkare som tar emot "svart", vet med säkerhet 2-3st så det kanske finns hos dig med... Folk snackar och det är ju så man får veta...

• Ulli

Jag har varit hos tandläkaren idag. Jag går till tandläkaren en gång per år och till tandhygienisten 1-2 gånger. Det är en investering för framtiden.

• Norrlandsmorsan

Oj ...Lyckos er ingen som vet någon i sundsvallstrakten ....???

• MrsHawkins

Ang svart tandis....

Vad händer om något går fel? Kan man tex anmäla en sån gång?

Svar på tråden Hur länge sedan var ni till tandläkaren?