• Anonym

Kombinera propavan och Imovane

Ni som gör det...hur många kan man ta av varje? Jag har Imovane 7,5 och jag har inte vågat ta dem än. Jag tar 2 propavan, men har sovit dåligt nu 2 nätter. jag vill prova ta en imovane också, men är lite rädd för hur kroppen kommer att reagera. Jag har även Atarax som jag inte har tagit än, dem har jag pga ångest.

• Svar på tråden Kombinera propavan och Imovane
  • Maria V

Jag åt Imovane en gång och dom va på 7,5. Men morgonen efter va jag så trött att jag hade kunnat sova hela den dagen. Så ta bara en halv till att börja med.

• Anonym

Kombinerade du det med propavan?

• Maria V

Nä det gjorde jag inte. Men det är ju inte bra att blanda tabletter heller. Har du pratat med en läkare som har sakt att du kan blanda dom två????

• Anonym

Det ska man kunna göra, men jag är ändå väldigt försiktig och frågar gärna andra som har erfarenheter av dessa mediciner.

• MayaPiraya

Är imovane samma som stilnoct?
    Jag åt propavan och stilnoct under en period utan några problem. Det gick att blanda dem eftersom de fyller två olika (men ändå samma) funktioner. Dock var jag själv väldigt restriktiv med när och om jag skulle använda dem eftersom det sitter i benmärgen att sömntabletter inte är bra.

• Leonie

Maria V skrev 2008-02-21 07:54:18 följande:

Jag åt Imovane en gång och dom va på 7,5. Men morgonen efter va jag så trött att jag hade kunnat sova hela den dagen. Så ta bara en halv till att börja med.
    Vad konstigt, jag kan ta en Imovane om jag vaknar 3-4 på natten och ändå kliva upp vid 7 utan stora problem (lite trött nån timme, men sedan är det borta). Är inte Imovane bara en insomningstablett, dvs att den bara verkar ett kort tag? Propavan däremot blir jag helt groggy av dagen efter.
    Har dock inte någon erfarnenhet av att ta båda samtidigt.

TS, varför provar du inte att bara ta Imovane?
  • Anonym

Jag ska prova med att bara ta Imovane, propavanen har inte hjälpt något nämnvärt dem 2 senaste nätterna.
    Ska Imovanen va bättre? jag vill ju somna rätt snabbt och sova mina timmar som jag behöver utan att vakna flera gånger imellan.
    Just nu känner jag mig halvgroggy och frusen pga sömnbrist.
    Inatt vill jag SOVA ordentligt.

• Leonie
    Anonym skrev 2008-02-21 15:08:12 följande:
    Jag ska prova med att bara ta Imovane, propavanen har inte hjälpt något nämnvärt dem 2 senaste nätterna.Ska Imovanen va bättre? jag vill ju somna rätt snabbt och sova mina timmar som jag behöver utan att vakna flera gånger imellan. Just nu känner jag mig halvgroggy och frusen pga sömnbrist. Inatt vill jag SOVA ordentligt.
    För mig funkar Imovane mycket bättre, dock är den som jag har förstått det, endast en insomningstablett vilket gör att den inte verkar hela natten. Jag har oftast inga problem med att somna, däremot vaknar jag ofta och har svårt att somna om. Då brukar jag ta en imovane och sover därefter jättebra i flera timmar. Min första läkare sa att de är beroendeframkallande dock, så man bör nog inte ta varje natt. Å andra sidan såg jag ett svar från en läkare i en frågespalt i en tidning att Imovane inte är beroendeframkallande, så jag vet inte vad som gäller.

Men prova i natt då och se. Kom i håg bara att ta den precis vid sänggåendet, det tar 15-30 minuter innan den verkar.
  • Anonym

Det tar 1-2 timmar innan propavan börjar verka så ta imovane när du går och lägger dig så skall du se på god effekt. Imovane verkar bara i 4-6 timmar och skall inte ge hangover under dagen efter. Dock kan propavan ge det.

Stilnoct och Imovane är båda insomningstabletter men ej samma läkemedel.

• Anonym

Så om jag tar en propavan en timme innan och en Imovane när jag lägger mig så ska det ge bättre sömn?
    Jag blir inte hangover av propavanen längre bara torr i munnen.

Svar på tråden Kombinera propavan och Imovane