vad roligt!! Jag har en TRE-åring som börjat läsa så smått.. man måste passa på när de tycker det är roligt men man får inte tappa sugen när de sen inte alls vill, för den stunden lär ju komma..
Vi har redan sen han var 1 ungefär läst böckerna om Castor (en påhittigt och pysslig bäver) de är inte några pekböcker eller nybörjarböcker egentligen men de är väldigt roliga.
Sen är böckerna om Halvan väldigt roliga (Här kommer bussen, Här kommer brandbilen osv) de är OTROLIGT pedagogiska och min son älskar dem.
Om du ska vara pedagogisk och lära honom läsa "på rätt sätt" så kanske du inte ska börja med böcker utan med bokstäver.. det finns jättefina alfabetsplanscher att köpa på bokhandeln, börja med att köpa en sån o sätta upp och öva en bokstav åt gången.
Ta bokstäverna i hans namn tex, och orden mamma o pappa är också bra.
Öva genom att titta på skyltar när ni är ute o går eller åker tex, peka på skyltarna o fråga om han känner igen några bokstäver.
Sätt dig ner en stund då och då och skriv lite ord med de bokstäver ni övat, ord som barnet tycker är roliga.. i mitt fall var det mycket orden ; bil, volvo, saab, farfar, vovve osv
och sen kan man börja så sakteliga med att fråga om han känner igen ord medans ni läser sagor.
Jag köpte också en underbar målarbok till min pojk med alfabetets alla bokstäver och vid A var det bilder på en apelsin som man skulle måla. Det är lite underligt för han klarar inte att färglägga men han fixar att läsa orden...
Pressa ínte för mycket bara utan lek fram det