• siggie

Extrem hörselnedsättning vid öroninflammation - vanligt??

Dottern på 4 år har fått sin första öroninflammation! Trumhinnan har dock inte brustit men hon hade djävulskt ont fredag-måndag då hon stundtals gallskrek av smärta. Var på VC i måndags men de såg bara lite rött i öronen...samt en rejäl vaxpropp på ena örat som de tog bort. Kan trumhinnan ha brutit fast vi inte sett läckage ur örat? Min fråga till er är alltså, är det vanligt att barn får extremt dålig hörsel vid öroninflammation? För dottern hör knappt ett ord, vi får skrika när vi pratar med henne! Och då är ju ändå vaxet borta.....Vad kan öroninflammation ge för effekter?? Kan de ge bestående men som vi bör vara uppmärksamma på? Våra barn har haft turen att aldrig få öroninflammation så jag är rejält ovetandes om vad detta innebär.....kan någon upplysa mig?!

• Svar på tråden Extrem hörselnedsättning vid öroninflammation - vanligt??
  • MayaPiraya

Hur det gäller vid enstaka öroninflammationer vet jag inte, dock så vet jag att sk öronbarn (4 inflammationer eller mer per år) har väldigt stor risk att få nedsatt hörsel. Min syster är sådan och hör tyvärr mycket dåligt (behöver dock inga hjälpmedel).

• familyfour

Man kan ha kvar vätska bakom trumhinnan ett tag efter att den akuta öroninflamationen gått bort...(öronkatarr)
    Den brukar kunna försvinna av sig självt... under tiden har man en liten hörselnedsättning.
    Var med sonen på fyraårskoll för en vecka sedan, då hade han varit förkyld i princip en månad i olika dagisvirus (och även klagat på lite ont i öronen, men det hade snabbt gått över).
    På hörseltestet då man ska höra pip och flytta klossar hörde han inte ett pip... sköterskan tittade i öronen och såg att det var rött och att det var vätska bakom trumhinnan...
    Så vi fick ny tid för hörselkoll om en månad... men vi märker att redan att han hör mycket bättre... Han hörde dåligt i kanske två veckor...och sa mycket -va?
    och vi fick säga om flera gånger...
    Vätskan ska ha försvunnit inom tre månader annars får man ofta operera in ett dränagerör i trumhinnan för att få ut vätskan.

Svar på tråden Extrem hörselnedsättning vid öroninflammation - vanligt??