• Mingzhi

Tillväxtultraljud?

Min syster är också gravid men har upprepade gånger fått göra tillväxt ultraljud. Är det någon med erfarenhet av detta där ute? Vad innebär det? Hon är väldigt orolig och iom att jag själv inte har varit med om det vet jag inte hur jag ska stötta henne...

• Svar på tråden Tillväxtultraljud?
  • fiffiluran

det kan ju bero på en massa olika saker varför tillväxtultraljud görs, vad är hennes anledning?

jag gjorde tillväxtul runt v.30 för att se så att moderkakan hade flyttat sig så den inte skulle sitta i vägen för "utgången"..

oavsett orsak till ultraljudet så är det ju betryggande att veta att dom håller koll på en.

• Mingzhi

Hennes sf mått har stått stilla de senaste veckorna. Hon är i v.38 (eller början av v.39) Hon har sf 33. Är det litet? Kommer inte ihåg vad som är "normalt" så sent i graviditeten...

• Johannas mamma

Jag fick göra tillväxtultraljud för att se att barnet växte ordentligt.
    Sen kan man ju som sagt var göra tillväxtultraljud av olika anledningar. Jag fick göra det då jag hade havandeskapsförgiftning.

• solen13

Men frågan är ju hur hennes bäbis växer. Ligger den under kurvan eller normalt? Bara för att magen är liten så behöver inte bäbisen vara liten.

• fiffiluran

jag hade lågt sf-mått och det stod still de tre sista veckorna (tror jag hamnade på 33cm tillslut).. på tillväxtultraljudet som gjordes i v.30 visade det sig att bebisen var +15% i tillväxt så jag förväntade mig en jättebebbe. På bf +1 kom en grabb på 51cm och 3645g, rätt normalstor med andra ord.

• jennsan22

Mitt sf mått stod stilla vid 2 tillfällen och jag fick göra ett flertal tillväxt ultraljud.
    Min dotter var lite tillväxthämnad.
    Känndes tryggt att dom kollade upp det så noga.
    När min dotter föddes var hon visserligen liten men fullt frisk och tog igen allt.

• Thine

Jag gjorde tillväxtultraljud då jag tidigare har haft ätstörningar. Det är rutin att dom kollar så jag äter & att bebisen växer som den ska.
    Har dock inte haft ätstörningar på 3 år men dom ville ändå göra tillväxt trots bra normalgraviditet samt ständigt ökat sf mått-TOM över kurvan ex antal gånger.
    Lycka till.

Svar på tråden Tillväxtultraljud?