• Chivaz

Cypern, Fig Tree Bay eller Agia Napa?

Hejsan!

Vi är ett par familjer som ska åka till Cypern i September och undrar om någon har lite info till oss vad som är bäst att resa till med ett barn på 1½ år och ett på 3 år.
    Vi har kollat med Fritidsresor då de har bäst flygtider och väljer mellan:
    Blue Village Castillo i Agia Napa
    Blue Village Nausicaa Beach i Fig Tree Bay.

Någon som varit där eller kan ge oss annan info/tips?

• Svar på tråden Cypern, Fig Tree Bay eller Agia Napa?
  • Me o Mike

Agia Napa skulle jag INTE rekomendera iaf! Nu har jag iofs inte varit där, men det är allmänt kännt att där sups och pippas det bara! Alltså BARA ett festställe.

• MammaFia

Vi har varit på Sunwing resort i Sandy Bay, Aya napa två gånger. En gång i april å den andra gången  i september. Då är det inte högsäsong, så det är alldeles utmärkt för barnfamiljer. Inte samma partyhysteri.

Jag kan varmt rekomendera Sandy Bay!!!! Där är det väldigt barnvänligt å vi lämnade knapt hotellområdet på hele veckan.
    Alla tre barnen (då 11, 4 & ½ år) vill tillbaka igen.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Chivaz

MammaFia: Vi ska bo nära Sandy Bay, vad skönt att få veta att det var bra där. Ligger det restauranger runt om hotellet eller måste man gå in till Agia Napa? När jag var där för 10 år sedan så var det ganska dött utanför centrum, endast hotell och inte så mycket mer.

• MammaFia
    Chivaz skrev 2008-02-21 10:33:27 följande:
    MammaFia: Vi ska bo nära Sandy Bay, vad skönt att få veta att det var bra där. Ligger det restauranger runt om hotellet eller måste man gå in till Agia Napa? När jag var där för 10 år sedan så var det ganska dött utanför centrum, endast hotell och inte så mycket mer.
    Vi åt på resortens resturanger, så vi gick knappt utanför området.
    En dag gick vi in till Aya Napa, men det är likadana affärer å restauranger överallt.

Det finns resauranger längs hela vägen in till Aya Napa.
    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • häxvrål

Jag har varit i både Agia Napa och fig tree bay. I Fig Tree Bay bodde vi dessutom på Nausica Beach. Jag tyckte bäst om fig tree bay.

Det bästa där var att hotellet ligger vid ute på en udde, där det finns möjlighet att klättra ner för stegar och bada i havet. Man kunde alltså ligga på hotellets solstolar vid poolen och ändå bada i havet. Vi tyckte att det var jättebra eftersom vår dotter helst ville bada i poolen och vi i havet. Dessutom slapp man all sand Men det är ju en smaksak så klart.

Jag tyckte också att Fig Tree Bay var lite mysigare än Agia Napa

• brünnhilde

Jag förstår att ni begränsat era valmöjligheter, men jag måste bara få skriva att västcypern är hundra gånger vackrare och trevligare än de där rhodosimitationerna...

Paphos och latsi är några av de underbaraste ställena på jorden...

• Chivaz

Tack för alla era tips!
    Häxvrål: Vi byter nog till Fig Tree Bay

• Ellen Dellen

Håller med Thalia! Paphos är såå mycket mysigare. Har jobbat på Cypern i 2 omgångar och Agia Napa är inte att rekommendera om man inte vill supa och ragga, då skulle jag hellre åkt till Fig tree bay...men helst Paphos som sagt! Tror Apollo flyger dit!

• moje

Jag o min man har varit på Cypern 8 gånger,
    varav de 6 senaste gångerna har varit med våra barn.
    De har varit i blandade åldrar, från 8 månader och uppåt.
    Nu ska vi dit i Augusti igen nästa gång!

Har bott både i Agia Napa, Fig three bay samt Larnaca.
    Jag tycker att Agia Napa är absolut bäst!!!
    Och då på Vingresors Sunving Sandy Bay.

Stranden Nissi Beach brevid är underbar.
    Kryllar av barnfamiljer och ungdomar i en härlig blandning.
    Agia Napa är inte alls bara till för partypinglor. När vi kommit in med barnvagnar o allt så dyker alla "inkastare" till restaurangerna sig över oss. De lockar med lekplatser, fria glassar o drickor mm för att vi ska välja just DERAS restaurang.

Vi älskar, solsäkerheten, stränderna, maten ja precis allt med Cypern. Vi har rest en hel del med våra barn men återkommer alltid till cypern med jämna mellanrum. Nu åker vi i Augusti och javisst är det jättevarmt då, men barnen får bada, vila under parasoll och dricka mycket så det går bara bra.

Om ni tycker om att strosa o titta i affärer, se mycket folk,
    ha ett otroligt stort restaurang utbud, kanske gå till en vattenpark, då rekommenderar jag Agia Napa.
    Stränderna i sin tur är lika fina och långgrunda både i Fig three bay som i Agia Napa.

Trevlig Semester!!!!

• Bakeapple

Jag kan inte jämföra, men Nausica Beach är helt ok. Vi var där med 2 barn -06 och ungarna pratar jämt om att de vill åka tillbaka dit

• mia maria

Jag ska åka med min 4-åring till Agia Napa i slutet av aug, o vi ska bo på Golden Beach, ligger en bit utanför själva centrum. Någon som vet hur det ser ut där runtomkring?
    Finns det mkt restauranger i närheten/på väg till centrum, eller måste man gå ända in till Agia Napa?

• jesslin

Vi har varit på cypern 4 gånger, en gång med barn. Alla gånger i Fig Three bay.

Sofia fröken busan nummer ett, lilltjejen v 25
  • hannah å robins mamma

Vi åker till Cypern i slutet av augusti och kommer att bo på
    Blue Village Nausicaa Beach, Fritidsresor.
    Lägenhet mot havet, all inclusive...läääängar!!!

• Puffalina
    Här lutar det åt Fritidsresors Callisto i juni...är såååå sugen....
    * Sebastian 061016 *
  • Olli

Vi ska till Callisto om 1½ vecka så jag kan uppdatera dej om hur vi tyckte om det senare!!
    Ska bli underbart!!!

• War

Kan ju tipsa om att köpa flygstol och sen ta sig till den norra turkiska sidan på egen hand... mycket billigare där och fortfarande fantastiskt trevigt.

• isberg

Kom hem idag från agia ,hotell callisto. Jag rekommenderar agia napa men inte hotell callisto. Rena myrstacken. Fullt med myror på rummen till o med i sängarna. Både jag o stora ungen var jättebesvikna. Den lilla märkte inget för hon är för liten.Fick sitta och plocka bort myror från henne när hon låg o sov. Ush.

• Hanakana

Fig tree bay såklart! Lugnare områden än Aiga Napa. och helt suverän strand med kristallklart vatten!

Svar på tråden Cypern, Fig Tree Bay eller Agia Napa?