• Anonym (2 barnsmor)

Bebis som sover 10 timmar, utan mat??

Min kompis fick en pojke för ca 3 månader sen och enligt henne så sover bebisen minst 10 timmar isträck, oftast iallafall. Och äter inget där i mellan heller. dom tycker det är hur skönt som helst att få sova länge såklart. Men jag undrar, hur vanligt är detta?? och ska en så liten bebis vara utan mat så länge?? min två små ville äta minst var 4:e timme iallafall och sov inte en hel natt förrän dom var året båda två..

• Svar på tråden Bebis som sover 10 timmar, utan mat??
  • Snooze

Alla mina tre pojkar har sovit 8-10 timmar/natt utan mat sen de var runt 1-2 veckor gamla. Det är inte så väldigt vanligt men dom finns

• Anonym (2 barnsmor)

Vilken lyx   tänk om alla bebisar kunde sussa så bra!

• Gestilja

Min son vaknade också och åt var fjärde timma när han var mindre. Men vet att min mamma berätta att jag alltid sov hela nätterna, ända från början.

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • ElinOlsson

Det gjorde min tös med 10-12 timmar t.o.m. Grabben däremot åt OFTA. Så länge barnet går upp i vikt och är nöjt och belåtet, så är det bara att njuta av lugna nätter. Det hinner ändra på sig måååånga gånger innan barnet flyttar hemifrån

• Anonym (2 barnsmor)
    Gestilja skrev 2008-02-21 11:26:18 följande:
    Min son vaknade också och åt var fjärde timma när han var mindre. Men vet att min mamma berätta att jag alltid sov hela nätterna, ända från början.
    Ja min mamma fick väcka mej när det var matdags, så jag sov åxå bra. på den tiden skulle man matas var fjärde timme enl BM, men sånt där ändras ju. Bebisarna säger ju till när dom är hungriga
  • Snooze
    Anonym (2 barnsmor) skrev 2008-02-21 11:26:17 följande:
    Vilken lyx   tänk om alla bebisar kunde sussa så bra!
    Jag har verkligen haft tur Har fyra barn och är otroligt pigg och utvilad....men mina ungar har alltid gillat att sova, utöver full nattsömn (19:30-07:00) så sover lillkillen (5 månader) 2 pass á 5 timmar/dag också. Så inte är det jobbigt att ha fyra ungar eller!
  • Gestilja
    Anonym (2 barnsmor) skrev 2008-02-21 11:28:00 följande:
    Ja min mamma fick väcka mej när det var matdags, så jag sov åxå bra. på den tiden skulle man matas var fjärde timme enl BM, men sånt där ändras ju. Bebisarna säger ju till när dom är hungriga
    Jo, sa dom till min mamma också, speciellt för att jag föddes för tidigt dessutom. men hon gav upp efter två veckor och följde det hon själv trodde. Jag ville ju inte ha mat
    Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Anonym (2 barnsmor)

Ja, man känner sitt barn bäst! Man vet ju bättre hur dom funkar än bm oftast. alla barn är ju olika!

• elink

boken sova hela natten av elisabeth pantley ger en bra bild av vad som är normalt bland de flesta spädbarn :

"Vad är realistiska förväntningar
    De flesta spädbarn vaknar två eller tre gånger per natt under de första sex månaderna, och en eller två gånger per natt upp till året. Vissa vaknar också någon gång per natt mellan ett och två års ålder. Man kan säga att ett barn sover hela natten när det sover fem timmar i streck, vanligtvis från midnatt fram till fem på morgonen. Det kanske inte är vad DU kallar sova hela natten men det är en måttstock man måste använda när det gäller spädbarn."

Visst är det då intressant att barnmorskor pratar om att bebisar inte behöver nattmål från tre-fyra månaders ålder? en del barn behöver inte det med de är i minoritet. Pantley fortsätter att prata om att många barn behöver äta på natten ända upp till tio månaders ålder och några ända tills de är 18 månader.

som sagt.... realistiska förväntningar ska man ha. endel barn sover hela mammas natt (21-07) jag var en sån bebis, men det flesta barn gör det inte.....

med andra ord ska man lära sig sitt barn, lära sig om det visar hungerkänslor när det vaknar på nätterna eller om det kan somna om ändå. varje individ är unik!

• Frezalo

Mina två tjejer har sovit hela nätterna från det att vi kommit hem från BB. Lilleman började sova hela nätterna när koliken avtog när han var tre månader.

• elink

skrev jag sova hela natten?

illa

boken heter somna utan gråt..

hjärnsläpp av mig

• miomamma

Då vill jag passa på att tipsa om "Sova Hela Natten" boken som kommer ut i nyupplaga i dagarna. Där får man handfasta tips om hur man lär barn sova på natten. För barn behöver sammanhängande sömn. De allra flesta barn som får tillräckligt med mat under de vakna timmarna kan och behöver sova 10-12 timmar sammanhängande på natten, vid 4 månaders ålder. Barn gör som vi lär dom, dom har ju inte varit här förut och förlitar sig på att vi (föräldrarna) vet vad vi håller på med. Ger vi mat på natten så lär dom sig att på natten äter man. Jag har lärt min dotter att på natten händer ingenting, då sover man, det gör alla människor och har så gjort i alla tider.

kramar och lycka till

Svar på tråden Bebis som sover 10 timmar, utan mat??