• busgnuttan

hjälp! nån som e bra på kemi eller kan mycket om mat?!

"hej på er!
    håller på o skriver ihop en kemilab som jag skull lämnat in för evigheter sen.... problemet är att jag har glömt bort typ allt som vi gick igenom då, det hadlar om mat...proteiner o sånt.. nån här kanske kan hjälpa mig?

1.va händer om man saltar på en morotsbit? lägger ett sallatsblad i koncenterrat saltvatten? va e bra och dåligt med att vi saltar vår mat?

2. varför blir köttfärs brun när den steks?varför tillsätterman ströbröd när man gör köttbullar?

3. varför är äpplen ibland sura ibland söta?

4. vid vilken temp kokar mjölk?och varför blir det skinn på mjölken?

5.varför blir silverskedar svarta när man äter ägg med dem? varför blir de ibland grönt mellan gulan/vitan på kokta ägg? varför är ett ägg lättare att knäcka innifrån än utifrån

6. va e de för skillnad på bakpulver, bikarbonat, hjortronsalt och när kan man anvämda dem?

7. va händer när man häller nåt surt på spenat, ärtor eller broccoli, och varför?

e jättetacksam för svar... även om ni inte kan alla frågor så vet ni kanske nån!"

• Svar på tråden hjälp! nån som e bra på kemi eller kan mycket om mat?!
  • ulrika

Dessa svar kunde jag komma på på rak arm.

4. Det bildas skinn på mjölken för att proteinerna i mjölken fälls ut (samma sak när du steker ett ägg).

5. Man ska inte äta ägg med silversked för att ägg innehåller svavel. När svavel reagerar med silver bildas silversulfid på ytan på silverskeden.

Lycka till!

• isisisis

Salt är inte bra för kroppen,vi behöver bara en liten bråkdel av vad vi egentligen stoppar i oss.
    Saltet försämrar bla våra leder.

salt drar ut vätskan i sallad och gurka tex..
    Detta kallas Osmos.
    Vätskan vandrar bort ifrån den mindre salta delen över till den salta.

man tillsätter ströbröd i färsen för att dryga ut den och få den smidigare,inte så fast.

Äppelsorter är helt enkelt olika söta i generna.
    men...när frukter mognar så blir det större och större sockerkoncentration i dem.

Alltså är en omogen banan mindre sockerrik än en mogen.

Det är vad jag vet...

• Myrtille

Om vätskan är saltare än morotens cellvätska kommer vatten vandra ut ur moroten och in i omgivande vätskan.
    Om morotens inre är saltare än den omgivande vätskan kommer vatten sugas in i cellerna. I det första fallet blir morotsbiten mindre och slappare, i det andra hårdare och större.

• Skogsstjärna

Att ägget knäcks lättare innifrån borde väl bero på all det är välvt? Alltså, när man trycker på det på utsidan fördelas kraften över ägget p.g.a. den rundade formen, och blir svårare att knäcka. Men om man trycker på insidan finns inte det stödet, utan all kraft hamnar på punkten där man trycker, och då knäcks det lättare.
    Låter logiskt i alla fall.

Svar på tråden hjälp! nån som e bra på kemi eller kan mycket om mat?!