• Wilowa

Hög feber i fem dagar - influensa?

Min son har haft hög feber i fem dagar nu. Han är även hostig och snuvig.

I måndags var vi till läkare med honom eftersom vi inte lyckats få ner febern något under natten. Läkaren tyckte då att vi skulle ge honom Alvedon och Ipren till honom (trots att han är astmatiker). Sedan dess har vi lyckats hålla febern nere med mediciner så pass att han nästan varit feberfri. Fast när medicinen går ur kroppen så kryper tempen upp til 40 igen!

Är detta årets influensa elelr vad ska jag tro? Ja, jag ska ringa vårdcentralen igen så fort som de öppnar efter lunch klockan två.

• Svar på tråden Hög feber i fem dagar - influensa?
  • estrell

Min son(20 mån) hade samma symtom, runt 40 grader hosta och snuva samt allmännt gnällig. Tog sig även för huvudet och sa AJ, så jag antar att han hade huvudvärk. Gick till vårdcentralen och kollade sänkan samt gjorde en halsodling för halsfluss, men inget gav utslag, alltså en  virusinfektion. Alla dessa symtom var enligt läkaren typiskt för Influensa och här i Stockholm var det just nu massor av influensafall!!

Med andra ord så låter det som att även din son åkt på det enligt min mening. Febern försvann dock 7 dagen, men det tog ytterligare någon vecka innan han började äta bra igen.

• Wilowa
    estrell skrev 2008-02-21 13:04:50 följande:
    Min son(20 mån) hade samma symtom, runt 40 grader hosta och snuva samt allmännt gnällig. Tog sig även för huvudet och sa AJ, så jag antar att han hade huvudvärk. Gick till vårdcentralen och kollade sänkan samt gjorde en halsodling för halsfluss, men inget gav utslag, alltså en  virusinfektion. Alla dessa symtom var enligt läkaren typiskt för Influensa och här i Stockholm var det just nu massor av influensafall!!Med andra ord så låter det som att även din son åkt på det enligt min mening. Febern försvann dock 7 dagen, men det tog ytterligare någon vecka innan han började äta bra igen.
    Usch vad jobbigt det låter! FAst då kanske det förhoppningsvis vänder snart i alla fall!
  • Wilowa
    Svar på #2
    Jo, hur mådde ni andra i familjen?

Dottern har varit snuvig och sedan en vecka tillbaka, men ingen feber att tala om. förutom igår då hon fick öroninflamation på båda sidorna. Jag har haft lätt feber (37,9) i tre dagar, huvudvärk och hosta. maken är snuvig coh hostig men ingen feber!
  • MayaPiraya

Förmodligen flunsan, den har varit riktigt, riktigt elak i år :(

• estrell

Jag och sambon hade samma symtom fast utan hög feber några veckor innan, frusna hängiga huvudvärk o så, så det är garanterat flunsan, tror barn har lättare för att få feber av den än vi vuxna...

Lycka till, hoppas det ger med sig snart

• Wilowa
    estrell skrev 2008-02-21 13:42:28 följande:
    Jag och sambon hade samma symtom fast utan hög feber några veckor innan, frusna hängiga huvudvärk o så, så det är garanterat flunsan, tror barn har lättare för att få feber av den än vi vuxna...Lycka till, hoppas det ger med sig snart
    Skönt att ni liksom vi inte varit speciellt febriga! Jag är nämligen lite orolig för att sonen har något annat och att resten av familjen kommer att bli sjuka i det med sedan!
  • Wilowa

Han ska ner till vc och göra ett infektionsprov snart! Hoppas att det inte visar något att att detta ändå bara är influensa!

• Mirris

Jag fick flunsan för ett par veckor sen. Gode tid va jag frös o hade hög feber. Det höll i sig i nästan en vecka.

Kan ju säga att jag duschade några timmar den veckan Enda sättet att bli varm kändes det som.

Snorig o hostig, feber och frossa.

Var helt säker på att sonen skulle få eländet, men än så länge *peppar peppar* har han klarat sig.

• reb80

här har vi oxå sjuka barn.
    skulle jobbat idag efter en veckas sjukdom med barn, nejdå har stora tjejen feber imorse, och tycker under dagen att de blivit mer snoriga...
    jag som trodde det hade vänt...

fast vi vuxna har än så länge klarat oss.

• Wilowa

Jag borde ändra rubriken, för nu är det sex dygn istället. Fast idag är ändå febern nera på "bara" 38,9 så förhoppningsvis så börjar vi se slutet på detta elände!

• Wilowa

Idag har pojkstackaren varit feberfri, men oj så trött! Fast han har fått i sig lite mat i alla fall, så snart ska han väl förhoppningsvis få tillbaka orken och även lite hull. Stackarn har gått ner ca två kilo!

• Wilowa
    estrell skrev 2008-02-23 22:46:52 följande:
    Min pojk gick oxå ner 2 kg....
    hemskt och min son var riktigt smal innan!
Svar på tråden Hög feber i fem dagar - influensa?