• CCA

MIn dröm sprack

Hade hoppats att jag skulle kunna var hemma med dottern till hon blev 3år med hjälp av vårdnadbidraget. Prata med kommunen idag och de sa att om det kommer införa det kommer det troligtvis inte bli före 1jan 2009. Tyvärr räcker inte min dagar till det utan vi missar med 1 ynka månad. Visserligen skulle vi kanske kunna pussla i hop det med semester och liknande så vi får det att gå jämt upp, men det känns inte som det är värt det när vi inte vet om det kommer gå igenom till 2009 heller.

Tänk om man inte hade behövt vara sysselsatt 5dagar/v efter barnet är 1år, då hade vi kunnat spara dagar och varit hemma 1år till.

• Svar på tråden MIn dröm sprack
  • Becs

Läs en kurs på distans. Välj något enkelt. Vips så är du sysslesatt och behåller din SGI. Observera dock att du nåste ta studiebigrag (ej lån om du inte vill).

• kaveldun

Fast du behöver nog inte vänta till årsskiftet för att få veta om de kommer att införa det. De borde ju kunna ge besked innan den där månaden, för det borde ju ligga i bugeten.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • hotten

men är du hemma med vårnadsbidraget så blir du ju ändå nollad på sgi.. jag förstår inte vad du menar..

• ElinC

Jag är i precis samma sits som du... fast jag hade redan räknat bort möjligheten med vårdnadsbidraget. Tänkte snarare att det kunde va ett bra alternativ för att kanske spara fler dagar med barn två (om man får nått) så att inte den heller behöver börja dagis för tididgt. Jag har mest panik för det... Det var den enda lösning jag hade kommit på. Att skaffa barn tätt. Men tyvärr hör jag inte till dem som har lätt för att bli gravid så jag fasar för den där dagen när lilleman "fyller" ett år och nio månader. Då är det ju verkligen kört om man inte har hunnit bli gravid till dess.

• CCA

Becs
    får man gör det bara så där. måste inte arbetgivare godkänna det först.

Nissetroll
    Här där jag bor vill kommunen inte ta beslut om vårdnadsbidrag föräns regeringspropositionen (stavas?????) är färdig och den kommer inte föräns tidigast i mars. Beslut kommer därför fattas tidigast i april pch enligt kommunkontakten jag hade så anser det att det är lite förs snålt med tid för att kunna införa det till 1juli uifrån den tidsramen.

Hotten
    Som jag har förtått det så behåller du samma sig i som du hade närmats innan du fick vårdnadsbidrag. Om jag därför hade haft dagar kvar tills januari hade jag inte blivit nolla utan legat kvar på samma.

ElinC
    Ja barn kommer ju inte på beställning för alla, för oss tog det 2år. Enda fördelen jag ser just nu är just det att jag kommer ha chans att jobba upp min sgi OM vi får ngt mer barn

• hannamiller

Japp, jobbet måste säga ja på det. Men det kan dom inte säg nej på att plugga distans..
    Det har jag tänkt att göra.. O min chef sa bara att säg till när så fixar vi allt..

Så det går.. Lycka till

• hotten

ja visst det var oxå en sak som skulle tas upp å beslutas.. om att frysa sgi.. FY F.N så orättvist säger jag bara!
    Alla vi som måste vara hemma med sjuka/handikappade/barn med speciella behov som får vårdbidrag för det tappar då sgin förstadagen...

Svar på tråden MIn dröm sprack