• Balehead

Gamla människor som är otrevliga

Något som stör mig mycket är äldre personer som är spydiga, otrevliga och allmänt jobbiga och verkar anse att det är deras rätt. Några exempel:

-gamla gubbar som är öppet sexistiska och förväntar sig att man skrattar med när de bildligt klatschar en i baken och kallar en 'lilla stumpan'

-tanter som tillåter sig att uttrycka sig väldigt nedvärderande om ens klädsel, frisyr eller utseende.

-rasistiska gamlingar i allmänhet

Jag känner att man blir så försvarslös mot dessa, särskilt om man har dem inom släkten. Här har man blivit uppfostrad till att åtminstone vara hövlig, och så möts man av otidigheter utan att kunna ge igen. Eller borde man kanske det?

• Svar på tråden Gamla människor som är otrevliga
  • MamPap

Att ge igen skapar bara ännu mer sådant där.
    Försök att hitta något på den gamla människan du gillar, ett örhänge, hennes kofta eller hans skor och sedan uppmuntrar du henne/honom om de sakerna så ska du se att du får ett trevligare bemötande tillbaka nästa gång förmodligen.

Men att ge igen skapar bara ge igen...

• MOR i STUGAN

Och alla dessa surpensionärer som bara HATAR en när man kommer med barnvagnen och tar upp den plats som de anser tillhör dem och deras rullatorer.
    Kärringar som tränger sig i köer och gamla gubbar som blänger för att de anser att småbarn och mammor ska hålla sig hemmar som de gjorde på "deras tid".
    JA, otrevliga gamlingar är JÄVLIGT irriterande.
    Sen finns det ju normala äldre också, och trevliga äldre också, men det är ju skräckpensionärerna som märks mest.

• E81

Jag gav igen, så det sjöng om det! När sonen var några månader så var jag ute på stan med honom. Han låg i barnvagnen och började gnälla och jag böjde mig fram över honom för att trösta. Jag hade på mig en öppen jacka och under den en omlotttröja med ett linne under (för att kunna amma lättare). Då kommer det fram en tant i 70-års åldern med rollator och väser åt mig "Stoppa in de där mjölkbomberna, de ramlar ju nästan ut!". Jag blev först paff och fick ur mig ett "Håll käften för fan!" när tanten gick därifrån. Står och kokar av ilska när jag ser att hon blivit tvungen att stanna vid ett övergångsställe för att hon har röd gubbe. "Fan heller!!" tänker jag och rusar fram till henne och ger henne en utskällning utan dess like. Har aldrig skällt ut någon så totalt som jag gjorde då. Frågade henne vad fan hon har för rätt att förolämpa mig på det där sättet och kommentera mina bröst som jag MATAR min son med osv osv osv. Hon blev alldeles skärrad och bad mig gå därifrån men jag gav mig inte. Jag var helt tokig men höll mig ändå till sakliga argument och började inte med en massa personangrepp. OJ! vad hon skämdes när hon stapplade därifrån! Kärringjävel!

• E81
    MamPap skrev 2008-02-21 16:21:27 följande:
    Att ge igen skapar bara ännu mer sådant där.Försök att hitta något på den gamla människan du gillar, ett örhänge, hennes kofta eller hans skor och sedan uppmuntrar du henne/honom om de sakerna så ska du se att du får ett trevligare bemötande tillbaka nästa gång förmodligen.Men att ge igen skapar bara ge igen...
    Är du så förstående och förlåtande mot alla som behandlar dig illa?
  • MOR i STUGAN

Storartat att E81 skällde ut kärringen. Jag vågar inte ge igen på gamlingar, har för mycket respekt för äldre för att göra det. Tyvärr.

• Blå Flygare

Det är väl ingen skillnad mellan gamla och unga. Behandla gamla som är ohövliga på samma sätt du hade en jämnårig. Annat är åldersdirkriminering.

• E81

MOR i STUGAN skrev 2008-02-21 16:26:18 följande:

Storartat att E81 skällde ut kärringen. Jag vågar inte ge igen på gamlingar, har för mycket respekt för äldre för att göra det. Tyvärr.
    Jag har respekt för äldre också, för alla människor som inte behandlar mig illa. Så enkelt är det.
  • Balehead

MamPap - det är just sådana incidenter som E81 pratar om som jag menar. I de lägena är det svårt att se något positivt överhuvudtaget. Och efter tillräckligt många surkärringar så rinner till slut bägaren över. Men när det gäller gamla släktingar eller andra som man måste träffa även fortsättningsvis får man väl fortsätta att bita ihop och se glad ut.

• MOR i STUGAN

Jag kan inte förmå mig att vara otrevlig mot en gamling även om den är jätteotrevlig mot mig. Jag tror många är som jag och det är därför haggorna och skitgubbarna härjar som de gör.

• Balehead
    Blå Flygare skrev 2008-02-21 16:26:27 följande:
    Det är väl ingen skillnad mellan gamla och unga. Behandla gamla som är ohövliga på samma sätt du hade en jämnårig. Annat är åldersdirkriminering.
    Så sant. Men man blir ju så jäkla paff. Gamla människor kan liksom vara otrevliga på sätt som är så oväntade att man inte riktigt vet vad man ska ta sig till!
  • azofia

Åh, jag minns så väl när jag totalt lackade ur på en gammal gubbe som satte sig brevid mig på bussen, det var ganska trångt säte och han mosade verkligen in mig mot bussfönstret.
    När jag började skruva på mig så säger han: "jaja! är du så tjock att du inte får plats får du väl börja banta eller ta och motionera lite, ut i skogen med dig och spring lite, tjock-fia!"
    Jag är inte särskilt tjock eller ens överviktig (om det nu skulle spela någon roll).
    Först blev jag hekt ställd, sen blev jag skitarg och reste på mig rätt brutalt och när jag mosat mig förbi gubben (som naturligtvis inte flyttade på sig en millimeter utan tvång) så sa jag att "bara för att man är gammal får man inte säga vad som helst, tänk på det gubbjäkel" innan jag klev av bussen vid nästa hållplats.

Jag tror faktiskt att en del äldre tappar förmågan att vara artig, kanske det har med en begynnande demens eller nåt att göra, vad vet jag, men MÅNGA äldre verkar tyvärr tro att man kan säga vad som helst bara för att man passerat 70-strecket.

• E81
    azofia skrev 2008-02-21 16:36:40 följande:
    Åh, jag minns så väl när jag totalt lackade ur på en gammal gubbe som satte sig brevid mig på bussen, det var ganska trångt säte och han mosade verkligen in mig mot bussfönstret.När jag började skruva på mig så säger han: "jaja! är du så tjock att du inte får plats får du väl börja banta eller ta och motionera lite, ut i skogen med dig och spring lite, tjock-fia!"Jag är inte särskilt tjock eller ens överviktig (om det nu skulle spela någon roll).Först blev jag hekt ställd, sen blev jag skitarg och reste på mig rätt brutalt och när jag mosat mig förbi gubben (som naturligtvis inte flyttade på sig en millimeter utan tvång) så sa jag att "bara för att man är gammal får man inte säga vad som helst, tänk på det gubbjäkel" innan jag klev av bussen vid nästa hållplats. Jag tror faktiskt att en del äldre tappar förmågan att vara artig, kanske det har med en begynnande demens eller nåt att göra, vad vet jag, men MÅNGA äldre verkar tyvärr tro att man kan säga vad som helst bara för att man passerat 70-strecket.
    Vilken vidrig gubbe!
  • Hemulia

Åh, jag har också svårt för VISSA gamla människor, och det är dom som verkar tro att de har förtur för att de funnits länge.
    Jag hatar inte gamla människor, men vissa stör mig något enormt, liksom vissa yngre, men speciellt gamlingar kan reta upp mig.

Satt med nummerlapp i handen och väntade på min tur, "bara" 20 nummer kvar ungefär... en halvtimmes väntan. Fullt med folk, högljutt och stressad var jag.
    Så kommer en gubbe in och går fram till en av diskarna, utan att ta nummerlapp eller så. Där låtsas han fråga om något och den i disken svarar och då sätter sig gubben ner och det slutar med att han får hela sitt ärende uträttat på en gång.
    Kändes lagom irriterande att sitta där och se på, medan man själv fick vänta på sin tur långt efter.

Sen har jag svårt för tanter som går mitt i vägen, och ja, det är oftast tanter. När man ska cykla förbi blir man oftast utskälld, antingen för att man skräms med ringklockan, eller för att man låter bli att förvarna.

En sak till... fy för dessa gubbar som tror att det är fritt fram att glo bara för att man går baraxlad (linne) eller med en kortare kjol (inte mus-kort, utan mer lår-kort).

Sådär, nu har jag fått avreagera mig. =)

• MamPap

Jag är bara människa och gör fel jag också, men förlåtande JA... jag har tom. förlåtit och umgås tom. med min familj som orsakade mig väldigt mycket i min barndom (misshandel).
    Jag tror på förlåtande, men som sagt ibland kan jag också tycka en del beter sig dåligt men jag försöker möta de vänligt och ofta måste jag säga att man har fått ett smile istället för en sur kärring.

E81 skrev 2008-02-21 16:25:42 följande:
    Är du så förstående och förlåtande mot alla som behandlar dig illa?
Svar på tråden Gamla människor som är otrevliga