• m00nfl0wer

Hjälp, jag kan inte laga mat!

Det är så att jag nyligen blivit sambo samt att jag går hemma om dagarna med min 2½åriga dotter. Känns helt sjukt att jag som mamma inte kan laga annat än köttbullar/korv och makaroner. Dvs jag kan värma saker, men inte laga mat själv.

Min sambo är hemma 19:45 varje kväll och då vill ju han ha mat. *fniss*

Jag vet att man bara kan försöka och experimentera lite men nu är det så att jag är väldigt osäker på mig själv och vågar inte misslyckas då jag redan som barn blev hånad när jag misslyckades med någonting. Jag vågar inte!

Så nu tänkte jag fråga er FL:are där ute om ni kan ge tips på bra och _enkla_ recept på god mat som även en amatör kan ge sig på? (och som inet kostar så mycket) Kanske ska tilläggas att karln inte äter fisk.

Tack på förhand, ellernåt

• Svar på tråden Hjälp, jag kan inte laga mat!
  • J Ba

www.arla.se finns det massor med recept!

där kan du ju sortera recepten på olika sätt, om du vill ha snabba recept, budget, smala osv.

prova!

lycka till!

• goldcoast

kolla på bokrean i nästa vecka om du hittar en bra lätt kokbok.
    Fråga personalen på bokaffären om råd.

Har du kollat på tasteline.com om dom har lätta recept att skriva ut.

• karmasus

gör korv stroganoff... jättelätt och gott. Och så älskar barn det (och jag förståss)

Du behöver:
    400 g falukorv
    1 gul lök
    3 dl mjölk eller matlagningsgädde (eller en blandning av det som du känner)
    ¼ - ½ dl tomatpué

Gör så här:
    Skär korven i strimlor. Hacka löken. Stek korv och lök tillsammans. Häll på tomatpuré och rör ut. Strö på mjölet. Häll på mjölken och låt koka upp. Smaka av med tomatpuré . Späd med mera mjölk / grädde för önskad mängd och tjocklek på såsen. Puttra några minuter.

Servera med kokt ris.

• m00nfl0wer

Tänkte att om någon visste om någon GOD mat.. för det står ju inte på arla om det är gott eller inte.

• linjes

Du har väl ätit mat förr även om du inte har lagat den själv?? Så då vet du ju om den är god eller inte=)

Följer man recept kan man inte misslyckas med att laga mat...

• m00nfl0wer

Om jag ska säga såhär.. har levt på köttbullar och makaroner, korv och makaroner, korvstroganoff och fiskgratäng hemma hos min pappa i princip hela mitt liv. Hos mamma blev det mer köttfärssås och spaghetti. Så jag har inte smakat så många maträtter.

linjes skrev 2008-02-21 16:44:16 följande:
    Du har väl ätit mat förr även om du inte har lagat den själv?? Så då vet du ju om den är god eller inte=)Följer man recept kan man inte misslyckas med att laga mat...
  • Soul

Stackarn äter han inte fisk, det som är så gott ;.) Vi äter massor med fisk, men här får du ett enkelt kycklingrecept som vi gjorde igår och som i alla fall vi tycker är gott!

www.arla.se finns det på en del recept kommentarer från folk som lagat dem. Tycker jag är superbra, så ser man om andra gillat det.

Kyckling med kokospesto

Ingredienser
    4 port

4 kycklingfiléer, ca 500 g
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    1/2 dl kokosflingor
    smör
    2 1/2 dl kokosmjölk (jag använder light)
    1/2 hönsbuljongtärning
    2 msk pesto
    2 msk grovt hackad basilika

Gör så här
    Blanda salt, peppar och kokos på en tallrik. Vänd kycklingfiléerna i blandningen. Bryn dem på båda sidor i smör i en stekpanna. De ska få fin färg på ytan, men inte bli genomstekta. Vispa ihop kokosmjölk, smulad buljongtärning och pesto i en traktörpanna (eller gryta med bred botten). Lägg ner kycklingen i såsen och låt den koka under lock ca 10 min. Strö över basilika. Servera med kokt ris blandat med grönsaker.

• Gorgoroth

Jag är totalt inkompitent i köket,,,jag kan knappt steka ägg.

• J Ba
    Svar på #4
    nej kanske inte på alla recept
    vissa har ju skrivit kommentarer, har du sett något sådant? annars får du väl prova och avgöra själv? du kanske hittar en jäättebrakrydda eller likande som gör det ännu godare.

träning ger färdighet! eller hur?
    gäller även in matlagning
  • m00nfl0wer

Ojdå. Steka ägg kan jag, men det är ju ingen middag.

Gorgoroth skrev 2008-02-21 16:52:57 följande:
    Jag är totalt inkompitent i köket,,,jag kan knappt steka ägg.
  • m00nfl0wer

Jo jag vet att övning/träning ger färdighet men jag vågar inte misslyckas. Lider av Emotionell Instabil Personlighetsstörning (Även kallat Borderline) vilket gör att jag har svårt för att göra saker jag aldrig gjort förut. Haha. Så sjukt löjligt det känns.

J Ba skrev 2008-02-21 16:53:51 följande:

Svar på #4nej kanske inte på alla recept vissa har ju skrivit kommentarer, har du sett något sådant? annars får du väl prova och avgöra själv? du kanske hittar en jäättebrakrydda eller likande som gör det ännu godare. träning ger färdighet! eller hur?gäller även in matlagning
  • Soul

Här kommer en annan favorit vi ska äta ikväll. Superenkelt!

Pastagratäng med kassler

8 dl kokt pasta, t ex fusilli
    200 g kassler
    300 g frysta broccilibuketter
    1 dl grovhackade valnötter, 50 g
    140 g Kvibille Ädel (eller annan smakrik ost om man inte gillar möggelost)
    4 dl Kelda Ostsås

Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Skär kasslern i små tärningar. Blanda den kokta pastan, kassler, broccoli och valnötter i en smord ugnssäker form. Smula osten och blanda den med såsen. Häll blandningen i formen och gratinera i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med sallad

• julianilsson

hej jag träffade min kille för ca 1 1/2 år sedan o då kunde jag ingenting lyckades tom misslyckas med nudlar... men nu går d riktigt bra för mig i köket =) vad vi tycker e gott här e tex sidfläsk löksås o kokt potatis.. (obs ej rökt fläst.) krydda fläsket med typ piffiallkrydda eller grillkrydda lägg det i ugnen på först grillning typ 10 min sen över o underugn tills det ser bra ut, svårt att säga hur länge det e ju så olika. vänd på et ett par ggr o häll av allt överblivet fett. (ska sparas till såsen) ugnen ska stå på 200 grader ca. sen kommer vi till såsen.... stek ca 1-2 lökar skärd i bitar tills den blir mjuk o ljusbrun. häll i skyn, 4 dl vatten, en köttbuljong o redning (redning=1 1/2 dl mjölk blandat med 3msk mjöl) sen kryddor tills det smakar gott (piffi eller grillkrydda O svartpeppar) fråga gärna om det e något du undrar över..
    lycka till julia

• EJLM

ta frysta kycklingfiler (1 per port)(elelr tina de på bänken ett par timmar)

lägg i en ugnsform. Häll över 2 burkar smaksatt cremefraich, lite salt och lite peppar. smula över 1 hönsbuljongtärning.

Stoppa in i ugnen på 200grader. Efter ca 30 minuter skär du i en kycklingfile med en vass kniv. Den ska INTE vara rosa innuti. När den är vit är den klar.

servera med antingen pasta, ris, strips, klyftpotatis eller liknande.

Tänk på att inte skära sallad eller sånt som ska ätas kallt på samma skärbräda som kycklingen som varit rå. Då kan man få salmonella.

• 080802

Man kan ju göra mycket gott med smaksatt creme fraiche. Tex strimla kyckling och stek den. Ha i en burk smaksatt creme fraiche tex tomat & basilika eller ngn annan du gillar, funkar också med creme bonjour cuisine. Servera med pasta.

Annars finns massor av saker att göra med potatis. Klyftpotatis (skär klyftor och ha på lite olivolja, in i ugnen 175 grader tills de har fin färg ca 45 min). Bakad potatis (skrubba stora potatisar och skär ett kryss i mitten, in i ugnen på 175 grader ca 1 h beroende på hur stora de är). Potatisgratäng (finns massor av olika recept). Till potatisen kan man servera kyckling eller vad man vill och ngn kall sås tex tzatsiki eller smaksatt creme fraiche.

• Blå Flygare

Pastasallad

500 g penne rigate (en pastasort)
    100 g lufttorkad skinka
    10 cocktailtomater
    2 msk olivolja
    1 msk balsamvinäger
    1 tsk farinsocker
    ½ kruka basilika, klipp bladen i bitar, släng stjälkarna.

Koka pastan enl instruktioner, lägg i en stor skål.
    Klipp skinkan i 1 cm strimlor, stek den i olja så den blir knaprig . blanda i pastan.
    Dela tomaterna i 4 delar, lägg i.
    Blanda i övriga ingerdienser.

• m00nfl0wer

Oj, såg nu att det kommit flera recept! Tack så mycket!

• Blå Flygare

Fredagspasta

Koka ett paket färsk pasta (gärna tomat/vitlök eller spenat) enl instruktionerna. Viktigt att man passar tiden så den inte blir överkokt.
    Blanda olivolja (1 msk ca), svartpeppar och gourmesalt i en djup tallrik.
    Skär en avokado i bitar.
    Blanda i ruccolasallad.
    Häll över hälften i en annan sjup tallrik.
    Häll över pastan och rör om.
    Lägg på en massa färska räkor.

• MaNiMi

Gillar ni tacos är ju det ganska lättlagat, mest bara att skära upp vad man nu vill ha till i grönsaksväg och sen
    bryna köttfärs med tacokrydda i...sen varierar det ju också om man tex vill ha gräddfil, riven ost, guaccamole (ursäkta stavningen) eller vad man nu vill ha.

Kan sambon laga mat? Isf kanske ni kan laga några rätter tillsammans först innan du ger dig på dem själv!

Börja med enkla rätter och kanske ett och annat halvfabrikat, så kan man sen börja exprimentera när man blir lite varm i kläderna.

• Ida sofia

Hejsan!!! Då är vi två då.. hahaha.. jag är verkligen sämst på matlagning.
    Ska ge dig några lätta recept.

Koka rör pasta.
    Stek bacon som du skärt i små bitar. (Inte knaperstekt) Blanda i keldas tomat basilika sås.
    det är en liten tetra förpackning. Låt små puttra. Blanda sedan i det i pastan.
    Ta bladen från färsk basilika å dela. blanda i det i pastan, Ät!!!! Super gott och enkelt.

Jag brukar koka nästan ett halft barilla paket. Steka 2 pkt bacon å 1 förp. kelda.

Kyckling röra med bandspagetti
    Skär kycklingfile i små bitar..stek dem. Blanda ner cremé fraiche paprika chili i en kastrull. ner med kycklingen. små koka det så det blir varmt. i slutet slänger du ner tomater som du skärt i små små bitar.jag brukar ha 2 st filér, 1 ½ burk creme fraiche sen  1-2 tomater.

LYCKA TILL!!!!

Svar på tråden Hjälp, jag kan inte laga mat!