• Madicken73

Ni som fått barn i veckorna 35-38! Hur länge....

Hejsan!
    På lördag går jag in i vecka 35+0 och det finns en risk att barnet behöver komma ut någon gång under de närmaste veckorna. Därför undrar jag nu om ni som fick barn i veckorna 35-38 behövde vara något på neonatalavdelning och i så fall hur länge? Vad behövde barnet då för vård? Vi fick vårt första barn i vecka 25+3 och bodde på neo under nästan 3 månader, därför är det nu ett stort mirakel för oss att barnet är så långt gånget. Är jättetacksam för svar!

Kram!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥ Johannes 5/12-05 .?:*:?.♥.?:¨*:?. Lillan 29/3 -08 ♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ni som fått barn i veckorna 35-38! Hur länge....
  • Challe N

Min äldsta dotter föddes i v 36+3. Vi behövde inte ligga på neontalavd. alls men låg kvar på bb i en vecka. Allt gick jättebra, men hon ville inte amma i början. Orkade inte ta nåt tag. Hon matades var fjärde timme med tillägg. Men det kom igång efter några dagar. Jag fick väcka henne var fjärde timme för att amma efter vi kommit hem också i början, men annars gick allt hur bra som helst.

Vet du hur stor din lill* är ungefär? Alltså om de gjort nån viktuppskattning?

• susye

ett barn fött i v 35 o ett i v 37 o de behövde inte ligga på neonatalen o allt funkade som det skulle
    däremot sonen född v 34 låg en vecka på neo

• Madicken73

Ohhh, vad det låter bra! Lite matproblem ska vi nog kunna klara.
    Lillan uppskattas väga drygt 2500 g.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥ Johannes 5/12-05 .?:*:?.♥.?:¨*:?. Lillan 29/3 -08 ♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Kickans mamma

35+3 vikt 1980 o 44 cm Neo i 14 dagar sond,solning, massa prover för infektion och magproblem (barnbecket kom aldrig) cpap.....

• Jojjo

Min son föddes i v 36+1. Vi låg på bb 3 dygn (som vanligt alltså). Han mådde fint från början, hade lite, lite gulsot men inget som gjorde nåt åt då det var så ytterst lite, gick över av sig själv på en vecka. Han hade lite svårt att få igång sugreflexen så jag fick pumpa lite och ge på sked första dygnet typ och växka honom var fjärde timme under bb tiden för att mata.
    Han var en ganska stor kille trots sin tidiga ankomst, 3190 g och 48 cm....

• Lucky Me

Ida föddes i v 36+0. Vi låg kvar på självaste BB (treatment de luxe) i 17 dygn då hon behövde sola och värmedyna. Sedan fick vi åka på permission efter 17 dagar men fick åka in till sjukhuset varje morgon och lämna prover. När hon var 1 månad skrevs vi ut.

Jag är verkligen glad att vi slapp Neo men samtidigt höll jag på att bli galen på att de aldrig släppte hem oss. 17 dygn i ett och samma rum var ingen höjdare.

• Lilla78

Min dotter föddes i v35+2. Vi låg 6dagar på neo. Hon skulle bara matas upp. Vägde 1973 vid födseln. Och dom hade någon policy om att hemgångsvikt skulle vara 2kg. men vi åkte hem tidigare i alla fall vid 1986gram. Hon åt från ,mig och sondmatades i 2 dygn lite extra innan jag kom igång. Sen var jag en riktig kossa som hade 1liter bröstmjölk med mig hem efter 5dagar. Hon hade apgar 10-10-10 så det kan gå jättebra.

• Lucky Me

Enda behandling hon fick var alltså solning i 13 dygn. Inleddes på det 3:e dygnet. Däremot kollade de hennes hjärta och andning m.m 1 gång i timman.

• Lilla78

Jo värmedyna låg Lovisa på 2dygn.

• Madicken73

Ohhh, tack alla ni som svarar! Jag ser att det fortfarande kan betyda lite neovård eller några extra dagar på BB. Jag trodde nog att det kan vara så även i de här veckorna. Det som är skönt för min del är att hon väger runt 2500 g redan... vår son var tidigt tillväxthämmad och vägde bara 650 g i v.25. Det dröjde evigheter innan han gick upp något nämnvärt i vikt.

Det sägs också att barn till mammor med högt blodtryck " tvingas" till att mogna tidigare...så vi får väl se om det stämmer även på mig!

För er som undrar så mår vår son idag, 2 år senare alldeles perfekt och har inga men från sin tidiga ankomst mer än att han är lite mindre. Har storlek 80/86 nu. Vi är såååå tacksamma och glada för det!

Svar på tråden Ni som fått barn i veckorna 35-38! Hur länge....