• anna1972

KUB värde 1/1100. Är det dåligt eller bra? snälla ge mig råd!!

Hej

Jag var på KS och gjorde KUB och enligt de så var det låg risk men jag känner mig inte nöjd och vet inte om jag ska fortsätta med FV.

Vad tycker ni? Snälla ge mig råd....

• Svar på tråden KUB värde 1/1100. Är det dåligt eller bra? snälla ge mig råd!!
  • sneo

Tycker du ska ta dem på allvar med den siffran. FVP rekommenderas om risken ligger under 1/200 och därmed är högre än risken för missfall som FVP utgör- 1 på 100 ca. Jag fick risk 1:2 och gjorde FVP, men hade inga avvikelser ändå.

• Maroschka

Skulle du föda 1100barn är risken stor att 1 av dom har kromosomfel...inte dåliga siffror alltså

Jakob 060415
  • EllieK

Prata med din BM och se vad hon säger. Där jag går säger de att 1:300 för att de ska rekommendera FVP. Har oxå en vän som hade 1:250, gjorde FVP men hittade inga avvikelser.
    Gjorde själv KUB förra veckan och man får ju lägre värde ju äldre man är

• Anne69

Det var ett alldeles utmärkt resultat! Men om du inte känner dig lugn med detta bör du göra FVP - dock med hög medvetenhet om risken för missfall.

• anna1972

Hej tjejer
    Tack för alla svar! JAg har frågat min BM och hon är inte klok och säger till mig att jag tänker inte säga något! Det är någonting du och din partner får ta ställning till...I o för sig har hon rätt men att hon inte ens vågar säga vad hon tycker så gör mig lite besviken..hon menade att det finns folk som får barn med DS som har värde på 1/5000 och dert finns de som inte får det som harvärde på 1/2 men då undrar man vad man har nytta av KUBB!!???

JAg frågade henne om mitt värde betyder att risken för mig att få barn med DS är 1 på 1100 kvinnor och hon sa att man inte kan tolka det sååå!!!

Man blir bara förvirrad!!!

• Bliglin

Med KUB hittar man ca 90 procent av alla fall med trisomier, så man kan säga att du har 90 procents chans att din risk är så låg som 1 på 1100

Jag tycker att det är ett bra värde! Själv fick vi 1/1000 på Nupp och vi valde att inte göra ytterligare provtagning då vi fick så lågt värde. I mitt fall, som bara kunde göra nupp pga tvillingar i magen, så har vi 80 procents chans att vår risk är så låg som 1 på 1000.

Men om denna fråga är så oroande för dig så kanske du bör göra FVP? Lycka till vad du än väljer!

• Dinosaurien

Alltså när man ska göra KUB så ska man ha följande info innan.

KUB ska göras om man vill veta sin individuella risk för att få ett barn med kromosomavvikelser. Annars kan man ju alltid få sin åldersrisk. Om man inte kommer att bry sig om siffrorna utan ändå vill göra ett FVP då ska man inte göra KUB alls. Det är slöseri med sjukvårdens resurser. Endast FVP ger ett riktigt svar och känner man att man behöver att riktigt svar så gör man FVP direkt. Har man också bestämt sig åt andra hållet, att man inte tänker göra FVP oavsett vad KUB visar, då ska man inte heller göra KUB.

Jag blir så irriterad av att det informeras så dåligt om detta i förväg, är det bara business och pengar? Det finns viktigare saker vi kan lägga sjukvårdens pengar på än att göra ett test som man inte bryr sig om svaret på! Hur tänker kvinnor innand e gör KUB, funderar man på vad det betyder eller går man bara och gör det för att andra gör det? Fosterdiagnostik är svåra etiska saker och man bör inte genomgå dem ogenomtänkta tycker jag.

Nu tycker du TS att jag är hård mot dig. Men så här der set ju ut! Din personliga risk att få ett barn med kromosomfel är 1:1100. Det är ju en oerhört låg risk men den där ettan kan du ju aldrig bli av med utan risken finns ju alltid. Även om du får 1:5000 eller 1:20000 så finns ju risken. Kan du inte leva med den risken så får du väl göra FVP då. Men då är risken för missfall 1:100 dvs mycket högre än risken att barnen har skador. Och några garantier för att barnet är friskt det får du aldrig, inte efter FVP heller.

Ni bestämmer...jag skulle känt mig helt nöjd med resultatet. Det är ju mycket bättre än din åldersrisk.

• AKJ

Kubb test är en indikation på vad som kan hända. Den ger dig inte 100% sanning. Om du ABSOLUT vill veta så tycker jag du skall göra FP. Då får du veta exakt hur ditt barn mår.

• Dinosaurien

AKJ: Nä, om hon gör FVP får hon bara veta om barnet har en trisomi...inte exakt hur det mår. Det finns mycket att oroa sig över och man får aldrig några garantier. Man kan ha andra fel än en trisomi. Det har av någon anledning bara blivit sån fokus på just trisomier, det är inte samma sak att barnet mår bra som att det inte har en trisomi. Jag tror vi har blivit lite lurade i vårt samhälle, vi kan inte garantera friska barn trots att vi bor i Sverige och gör alla test man kan! Sånt är livet!

• anna1972

Dinpsaurien: Jag hade velat göra FV från början pga att jag känner hur nöjjig jag är vaddet gäller KUB men problemet är ju att min doktor avrådde mig på grund av mina mellanblödningar..

JAg vet att man inte kan få ett 100% svar men jag skulle gärna velat ha hört ifrån min BM att mitt värde är inte så dåligt och att precis som många här har sagt att risken är 1 på 1100 fall!!

JAg tycker inte du har varit hård.. Du har bara varit ärlig.

Svar på tråden KUB värde 1/1100. Är det dåligt eller bra? snälla ge mig råd!!