• Snova

Hur länge kan man ha en tidbegränsad anställning?

Antar att det finns en lag som reglerar hur länge man får ha en tidsbegränsad anställning men det känns snårigt att börja leta i lagen, jag kan inget om arbetsrätt.

Jag undrar alltså hur länge man kan ha en sådan anställning innan man antingen måste få en fast tjänst eller sluta?

• Svar på tråden Hur länge kan man ha en tidbegränsad anställning?
  • DecemberMyran

Vet inte säkert, men om det är en Tillsvidare anställning får man max ha den i 3 år tror jag det var. Sen måste de anställa en fast. Men om den är tidsbegränsad så är den väl just tidsbegränsad? Och den tar ju slut när datumet går ut. OM de inte förlänger den tidsbegränsade perioden.

Men så har jag för mig att det är.

Rätt mig om jag har fel.

• Snova

Jo, visst kan den förlängas den men kan arbetsgivaren fortsätta så i all evighet eller finns det en gräns för hur länge man kan ha en tidsbegränsad anställning? Kan den förlängas gång på gång år ut och år in?

En tillsvidareanställning är samma sak som en fast anställning.

• Snova

Jo, visst kan den förlängas den men kan arbetsgivaren fortsätta så i all evighet eller finns det en gräns för hur länge man kan ha en tidsbegränsad anställning? Kan den förlängas gång på gång år ut och år in?

• DecemberMyran

Ja, jag tror att de kan förlänga den i all oändlighet :S Är så för mig just nu iaf...

Ja, det är det. Men vad heter det innan då? För det får ju vara "något" i visst antal år innan den blir fast så att säga...

Snova skrev 2008-02-21 22:28:36 följande:
    Jo, visst kan den förlängas den men kan arbetsgivaren fortsätta så i all evighet eller finns det en gräns för hur länge man kan ha en tidsbegränsad anställning? Kan den förlängas gång på gång år ut och år in?En tillsvidareanställning är samma sak som en fast anställning.
  • kapet

Det beror på vad ni kommit överens och kontrakt du skrev under. Det du kan gäöra är att ringa till facket och fråga om det.

• Martin1980

Tillsvidareanställning är en fast anställning

Tidbegränsad anställning är för just en tidsbestämdperiod och kan förlängas.

Vikariat= anställd för att ersätta en speciell person under dennas frånvaro. Ett vikariat som är över ett visst antal månader övergår till en tillsvidareanställning.

• DecemberMyran

Men då borde mitt vikariat gå över i tillsvidareanställning? Eller hur många måbader är det?

Martin1980 skrev 2008-02-22 14:10:25 följande:
    Tillsvidareanställning är en fast anställning

Tidbegränsad anställning är för just en tidsbestämdperiod och kan förlängas.

Vikariat= anställd för att ersätta en speciell person under dennas frånvaro. Ett vikariat som är över ett visst antal månader övergår till en tillsvidareanställning.
  • Martin1980
    DecemberMyran skrev 2008-02-22 16:10:29 följande:
    Men då borde mitt vikariat gå över i tillsvidareanställning? Eller hur många måbader är det?
    Det kan bero på vad som står i kollektivavtalet. Kolla det med ditt fackförbund.
  • DecemberMyran

Okej. Ska kolla det då. Tack så mycket =)

Trevlig helg =)

• glasbubblan

Tillsvidareanställning = fast anställning.

Allmän visstidsanställning = max två år inom en femårsperiod.
    Vikariat = max tre år inom en femårsperiod (två år för vik som påbörjas efter 1/1 2008).

Man kan aldrig begära eller förvänta sig att en tidsbegränsad anställning ska övergå i en tillsvidareanställning (om man inte har jobbat ovan nämnda mängd tid). I regel får tidsbegränsade anställningar inte heller sägas upp i förtid. Om man inte har avtalat om nåt annat.

Sen finns det kollektivavtal som kan ha andra regler, men de reglerna får inte vara mindre förmånliga än LAS. (Lagen om anställningsskydd).

• Snova

Sent men stort tack till glasbubblan för bra svar!

Svar på tråden Hur länge kan man ha en tidbegränsad anställning?