• Soffen

Är det vanligt att vara "frisk" på dagen och sen få hög feber på natten , natt efter natt

Vår lilla tjej på 1½ år har fått ett virus och hostar som en riktig karl. Hon har hostat så hon kräkts till och med, och då är det slem som kommer upp. Vi var på VC i måndags och hon fick även lämna blodprov för att utesluta lunginflammation. Sedan i tisdags eftermiddag har hon varit feberfri...ja nästan. För när hon lägger sig på kvällen så kommer febern och den stiger fort upp till strax under 40 grader. Jag som trodde att hon höll på att bli frisk. På dagarna har det varit full fart även om hon varit lite kinkigare än vanligt. Är det normalt att barn har feber på det här sättet?

• Svar på tråden Är det vanligt att vara "frisk" på dagen och sen få hög feber på natten , natt efter natt
  • Cezi

Har hon haft feber i mer 5 dagar på det sättet du beskriver måste du kontakta vårdcentralen och ring sjukvårdsupplysningen nu, har varit med om nästan samma sak när sonen var 4 och då hade han en "sänka på 200" när normalt är 10 :(

• Soffen

Vi ringde sjukvårdsupplysningen natten hon insjuknade eftersom hon andades så snabbt fast hon var stilla och sov. De hälsade att så länge hon inte hade superhög feber och tecken på svårigheter att andas så skulle vi inte åka in till akuten. Nu andas hon också snabbt, men inte lika illa som sist.

Hon har druckit bra och ätit någorlunda duktigt under dagen. Jag tycker att det är så märkligt att hon är febrig igen.

• T x 3

Barnets temperatur stiger om det ligger varmt med pyamas och täcke osv. Min egen lilla teori varför mina barn har hög feber på natten men inte på dagen är att jag tror att när barnet slappnar av och är i viloläge så jobbar kroppen enormt med att få kroppen frisk därav febern. När barnet är vaket så är det en massa annat kroppen måste göra. Ta hand om maten, vätskan, toalettbesök, lek osv. Nu låter jag säkert helknäpp men jag tror på den teorin tills jag får något annan ide till varför det är så. Låt barnet sova med ett fönster på glänt och i bara blöja under täcket. Jag hoppas att hon kryar på sig snart.

• Soffen
    T x 3 skrev 2008-02-21 21:51:14 följande:
    Barnets temperatur stiger om det ligger varmt med pyamas och täcke osv. Min egen lilla teori varför mina barn har hög feber på natten men inte på dagen är att jag tror att när barnet slappnar av och är i viloläge så jobbar kroppen enormt med att få kroppen frisk därav febern. När barnet är vaket så är det en massa annat kroppen måste göra. Ta hand om maten, vätskan, toalettbesök, lek osv. Nu låter jag säkert helknäpp men jag tror på den teorin tills jag får något annan ide till varför det är så. Låt barnet sova med ett fönster på glänt och i bara blöja under täcket. Jag hoppas att hon kryar på sig snart.
    Jag tror på din teori. Det låter väldigt rimligt i alla fall! Jag var precis uppe hos henne och hon hade 40.3 i feber. Det tyckte jag var lite väl mycket för att bara låta vara så jag gav henne panodil, tog av pyjamas och bytte mot tunn t-shirt samt gav näsdroppar. Hon log mot mig och bad att få vatten. Jag ska nu själv gå och lägga mig och kommer att sova en dm ifrån henne vilket känns tryggt om hon skulle försämras. Jag misstänker starkt att det är ett RS-virus hon har fått eftersom hon aldrig varit så här sjuk innan i sitt liv. Även jag och maken har drabbats men inte lika påtagligt som hon förstås.
  • kapet

Svalt i rummet,högt under huvudet och lite kläder .Det är bra att hon dricker. Om barnet ar haft feber i 3 ddygn då ska man kontakta läkare eller om temp stiger efter några dagar. Det låter som RS .Ha koll på henne och ta henne till läkare imorgon om det inte blir värre inatt.
    Krya på henne

• T x 3
    Svar på #4
    Två av mina barn har förmodligen haft rs virus och det sätter sig på andningen. Jag har en tråd ute som du gärna får läsa om RS viruset. Den heter: Jag har fått beskedet att två av mina barn förmodligen har haft RS-virus. Jag hoppas att ni får en lugn natt och tack för att du trodde på min teori.
  • kapet

Min grabb har haft RS och var inlgd på barnkliniken.Det börjar som vanlig förkylning, men det är mycket hosta,snabb och tung andning,hög feber.Grabben fick återfall förra året och då hade han 40,2 feber.

• Max mamma

Tog dom uvi-prov på henne på VC?Annars KAN "hoppande" feber vara ett tecken på uvi.

• Julia85

Min dotter var 1 när hon började dagis. Sen frammåt vintern så var hon konstant sjuk! I hela 7 månader kunde hon inte ens gå 1 hel vecka på dagis. Bara några dagar sen var hon sjuk igen. Feber kunde hon ha i 1-2 veckor. Och ofta bara på kvällarna/nätterna. Pigg fast gnällig på dagen.
    Min dotter hostade också så hon kräktes slem. Sprang hela tiden på vc! Men de sa bara virusinfektion och gav hostmedicin och flytande ventoline.
    Till slut när dottern fick 41 graders feber från kl 13 på dagen till kl 21 på kvällen, då vi inte fick ner febern med alvedon åkte vi till akuten. Då hade hon förkylningsastma. Fick inhalera massa mediciner och fick med recept hem att hämta ut astmamedicin. Sedan den dagen så Har hon klarat sig lindrigt undan sina förkylningar pga astmamedicinen.
    Nu är dottern snart 4 år.

Min son har precis också fått förkylningsastma och massa mediciner. Han hostade så han kräktes slem. Läkaren på vc denna gången var toppen! Sa att när de kräks slem brukar det tyda på förkylningsastma!

Tycker du ska gå till vc igen och propsa på att få mer undersökningar!

Svar på tråden Är det vanligt att vara "frisk" på dagen och sen få hög feber på natten , natt efter natt