• Anonym (Rädd)

Lätta cellförändringar

Hej! det är så här att jag har för ett par månader fått reda på att jag hade cellförändringar av lätta graden stod det i mitt brev. För en vecka sen var jag och gjorde kolposkopi och fick också göra en biopsi. Efter det så har jag vart mer rädd än innan, även om läkaren försäkrade mig att det inte var cancer. Jag försöker tänka att han borde ju ha sett om det var det. Men jag kan inte släppa att det nu från analysen från biopsin skulle kunna visa sig vara nåt ännu värre. Har läst på nätet att det efter en sån undersökning kan visa sig vara det. JAg skulle vilja höra från er som vet och har varit med om det här förut. Jag är verkligen livrädd och stundtals helt säker på att jag har cancer. Min mamma dog av lungcancer för ca ett år sedan och hennes sista tid i livet passerar som i revy för mig. Jag har dessutom vart i kontakt med läkare sista tiden för att jag har ont i ena sidan av livmodern och fått blödningstrassel, men de har inte kunnat hitta nåt fel. Den sista som gjorde ett vul sa att hon trodde att det berodde på att jag var stressad och har fått fördröjd ägglossning. det känns som jag håller på bli galen ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 21:53
    Idag fick jag veta att det inte var värre än att jag hade just lätta förändringar efter vävnadsprovet och de t känns så himla skönt. Tack till alla er som svarat.

• Svar på tråden Lätta cellförändringar
  • Miranda

Hej du! Hoppas jag kan stilla din oro något. För några år sedan hade jag, precis som du, lätta cellförändringar. Gynekologen skrapade bort lite från tappen och sedan har det inte kommit tillbaka. Det är ca tio år sedan. Att ha lätta cellförändringar är ganska vanligt och är långt långt ifrån cancer. Fast jag förstår att du är orolig efter det sorgliga med din mamma. Men lita på vad läkaren säger. Lycka till och varm kram till dig!

• Anonym

Man brukar inte få ont av cellförändringar på livmodertappen. Har själv haft/ har igen cellförändringar och känner igen din ångest. Det brukar dock ta många, många år(5-10 år) från det att man får cellförändringar till man utvecklar en cancer. Cellförändringarna delas in i CIN I- III, där CIN I är lätta förändringar och CIN III är mer avancerade. CIN I kan oftast lämnas utan åtgärd(endast fortsatt kontroller), medan CIN II och III, åtgärdas med koninsering, en kon skärs/ bränns/ fryses bort från livmoderhalsen.
    Har själv nu CIN II, är gravid så man kan inte göra något åt det nu, utan jag får gå på konroller under resten av graviditeten för attse att de inte blir värre. Efter förlossningen väntar antagligen en konisering.
    Hoppas bara att jag inte smittar barnet vid förlossningen, finns en liten, liten risk för det, och det kan då sätta sig på stämbanden, bli ett andnigshinder och leda till krångliga operationer om det vill sig illa. Ångrar djupt alla ggr jag haft sex utan kondom.

• Anonym

Hej

Har själv haft cellförändringar några ggr.Första gången hade jag lätta cellförändringar och de gjorde inget och det försvann. efter hade jag svårare cellförändringar och fick medicin som hjälpte.Sen hade jag riklig mens,oregelbunden,ont i magen och krramper och för 1 månad sen genomgick jag titthållsoperation där de hittade några cystor som de brände bort.
    Dt tar ca 15 år för att utveckla cancer och cellförändringar är inte cancer.

• Anonym (Rädd)

Tack för era svar. Hoppas att det visar sig att jag fortfarande har lätta när svaren från biopsin kommer tillbaka. Men det var en vecka sen jag gjorde det nu så om de hade hittat cancer så borde de väl ha hört av sig. Känner mig smått neurotisk.
    Men tack verkligen för att ni svarar, jag behöver höra att det gått bra för andra också
    Kram

• Anonym (Rädd)

Tack för era svar. Hoppas att det visar sig att jag fortfarande har lätta när svaren från biopsin kommer tillbaka. Men det var en vecka sen jag gjorde det nu så om de hade hittat cancer så borde de väl ha hört av sig. Känner mig smått neurotisk.
    Men tack verkligen för att ni svarar, jag behöver höra att det gått bra för andra också
    Kram

• Anonym (Rädd)

Men ni har inte hört om det kan vara så att man först visar på lätta och sen på biopsin är det nåt mycket värre?

• Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2008-02-21 21:45:48 följande:
    Man brukar inte få ont av cellförändringar på livmodertappen. Har själv haft/ har igen cellförändringar och känner igen din ångest. Det brukar dock ta många, många år(5-10 år) från det att man får cellförändringar till man utvecklar en cancer. Cellförändringarna delas in i CIN I- III, där CIN I är lätta förändringar och CIN III är mer avancerade. CIN I kan oftast lämnas utan åtgärd(endast fortsatt kontroller), medan CIN II och III, åtgärdas med koninsering, en kon skärs/ bränns/ fryses bort från livmoderhalsen.Har själv nu CIN II, är gravid så man kan inte göra något åt det nu, utan jag får gå på konroller under resten av graviditeten för attse att de inte blir värre. Efter förlossningen väntar antagligen en konisering. Hoppas bara att jag inte smittar barnet vid förlossningen, finns en liten, liten risk för det, och det kan då sätta sig på stämbanden, bli ett andnigshinder och leda till krångliga operationer om det vill sig illa. Ångrar djupt alla ggr jag haft sex utan kondom.
    Hoppas allt går bra för dig.
    Jag ångrar alla gånger jag haft sex överhuvudtaget känns det som.. Ska bli skönt när det här är över.
  • Borntobewild

De är lugnt lilla du!Har själv haft cellförädringar i tre år. Gjort flera tester och så länge dom är lätta så är dom lätta att ta bort!Ska in på min sista koll nu. och om proverna ser bra ut så ska jag komma igen som normalt!har även tagit bort!Dom brukar vara lätta att ta bort!tycker du ska ringa din läkare och säga hur du känner så kan han/hon säker ringa dig så fort dom vet något och stilla din oro!det är inte bra att gå och ha oro och stress i kroppen!lycka till nu!

Svar på tråden Lätta cellförändringar