• PennyJane

Vår katt har fått en kal fläck! Någon som vet varför?

Vore tacksam för råd. Vår katt har fått en kal fläck som är ca 5 cm i diameter. Någon som varit med om detta? Först trodde vi att hon fastnat någonstans men nu börjar jag fundera om det kan bero på något annat..

Tacksam för tipps på vad detta kan bero på. Det är en norskskogskatt.

(¯`°?.¸ ♥ Världens finaste Signe ♥ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-21 21:51

Glömde säga.. Fläcken sitter bakom ena örat.
  • Svar på tråden Vår katt har fått en kal fläck! Någon som vet varför?
  • Jempa L

Är det rött och irriterat eller är det fint i skinnet? Kliar sig katten?

Storskrutt nov-05, Lillskrutt BF 8 mars.
  • PennyJane

allstå.. det trodde vi med först att hon slagits eller fastnat i något. men det ser inte irriterat ut. och det är en så stor fläck. jag tror inte den beror på fight.

• PennyJane

googlade lite på saken. Det står att det kan bero på foderallergi! Någon som har kisse som råkat ut för detta? Läsate även något om ringorm................

• Jempa L
    PennyJane skrev 2008-02-21 22:06:23 följande:
    googlade lite på saken. Det står att det kan bero på foderallergi! Någon som har kisse som råkat ut för detta? Läsate även något om ringorm................
    Oftast brukar det innebära klåda också... Men katten kliar alltså inte? *Funderar*
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt BF 8 mars.
  • limfi

Vi har en cornish rex och jag vet att den rasen kan få en kalfläck bara sådär. Kanske det är samma för norsk skogskatt?

• siamusen

Har en allergisk katt som fick kala fläckar men han kliade sig samtidigt.

Andra katten har alopecia och far kala flâckar utan orsak.

• PennyJane

ja.. kanske.. hmm.. ska nog ringa vetrinären imorgon och kolla upp!

• Havanna82

Det kan vara foderallergi, eller stress. Vad använder du för foder?
    Jag har en katt som får utslag av RC tex.

• Anksan

min kisse fick en kal fläck under haken en sommar. Först rätt liten sedan kanske så stor som en femkrona. Verkade inte irriterat, sårigt elle rliknande. Vet inte vad det berodde på men pälsen växte tillbaka efter ett par veckor.

• PennyJane

okej.. tack för svar! ska köpa nytt foder idag. Hennes gamla tog slut nyligen och då köpte min man whiskas på affären. Kan ju vara det hon inte tål. Ska åka till en djur affär idag och höra med dom.

• Tjiklex

Min katt fick också sådär. En stor kal fläck på huvudet. Gick till vet. och där sa dom att han hade eksem! Fick medicin, och nu är det bra. =)

• CTMT

Mm, låter ju som antingen allergi eller ringorm. Ett litet besök hos veterinären så kommer nog allt lösa sig :)
    Lycka till med kissen!

Svar på tråden Vår katt har fått en kal fläck! Någon som vet varför?