• alegria

mitt val vegetarian

Undrar om det finns någon mer här som äter dessa vitaminer under graviditeten?
    Jag har ätit dessa under hela graviditeten men läste på livsmedelsverkets hemsida att förmycket jod under graviditeten kunde vara farligt och dessa vitaminer innehåller ju ganska mycket jod.
    Blev lite orolig.
    Någon som vet?

• Svar på tråden mitt val vegetarian
  • 1111111
    alegria skrev 2008-02-22 00:17:40 följande:
    Undrar om det finns någon mer här som äter dessa vitaminer under graviditeten?Jag har ätit dessa under hela graviditeten men läste på livsmedelsverkets hemsida att förmycket jod under graviditeten kunde vara farligt och dessa vitaminer innehåller ju ganska mycket jod.Blev lite orolig.Någon som vet?
    Frågan är ju vad "för mycket" innebär. Mitt val vegetarian innehåller Jod 150 mikrog = 100 % av % av SNR (Svenska näringsrekommendationer). Jag tycker du ska ringa livsmedelsverket och fråga var de lägger gränser för "för mycket".

Jag tänker mig att du tex kan köpa salt utan jod och använda, om du är orolig i att få i dig för mycket, och undvika algprodukter som det kan finnas mkt jod i. Annars finns ju jod mest i saltvattensfisk och skaldjur. Om du äter mjölk, ägg och ost är de mer mer måttliga källor enligt en sida på nätet.

Det är ju viktigt att få i sig kalciumet och B-vitaminerna så jag tror det är bättre att försöka dra ner på de andra eventuella jod-källorna och ta tabletterna än att låta bli dem.

Men ring dem och fråga... Posta gära vad de svarar.

Lycka till med din graviditet.
Svar på tråden mitt val vegetarian