Mjölkprotein allergiker.
Hjälp mig ! Någon som vet någon barnmat som där inte är mjölkprotein i.Min dotter ska äta mjölkfri mat inte dessasamma som laktos fri..någoon som har samma problem..Finns det ng välling?
Hjälp mig ! Någon som vet någon barnmat som där inte är mjölkprotein i.Min dotter ska äta mjölkfri mat inte dessasamma som laktos fri..någoon som har samma problem..Finns det ng välling?
EcoGo har både välling och gröt (i två olika smaker). Finns också en välling på apoteket som man kan få utskriven av BVC och en gröt som heter Sinlac. Barnmatsburkar för de minsta är oftast mjölkfria, sen blandar de mjölkpulver i fler och fler, men det finns ändå en hel del som är mjölkfria man får bara läsa lite extra noga. Min son är också mjölkprotein allergisk och i början tyckte jag att det kändes jättejobbigt, men det är faktiskt inte så komplicerat som man först tror. Vi har köpt mjölkfritt smör (finns på ICA) och havremjölk och använder det i matlagning (eller olja) så kan han äta det vi äter. Det mjölkfria smöret smakar smör och havremjölken är t.o.m. bättre än vanlig mjölk till bakning och så! (Blir världsgoda kanelbullar!)
Tack för dina tips.Jag har köpt vällingen nu,men den fanns bara för 6 mån och wilma är ju 1,5 år. Men jag tog den ändån.De har tagit blodprover och avförongsprover på henne,men inte hittat ngt.Men nhon håller på ca 2 tim varje natt, Har mycket gaser i magen och är jätte orolig. Har ont i magen.Så nu fick jag tips om att utesluta mjölken helt.så nu provar vi detta.
Tack för dina tips.Jag har köpt vällingen nu,men den fanns bara för 6 mån och wilma är ju 1,5 år. Men jag tog den ändån.De har tagit blodprover och avförongsprover på henne,men inte hittat ngt.Men nhon håller på ca 2 tim varje natt, Har mycket gaser i magen och är jätte orolig. Har ont i magen.Så nu fick jag tips om att utesluta mjölken helt.så nu provar vi detta.
Finns många recept på välling som man kan göra själv..jag fick en hel receptbok från barnläkargruppen efter min sons diagnos...
Hör av dig i mon gästbok om du vill ha några vällingrecrpt så skickar jag några till dig...
Min son är 2 år och 6 månader och han har ätit gröten och vällingen från EkoGo sedan han var ett halvår. Så det är inget problem. Glöm inte att blanda fett (rapsolja är jättebra) i gröten också.
Oatley och Go Green har havrebaserade mjölkprodukter (mjölk, matlagningsgrädde, vaniljvisp osv) som är jättebra ersättningsprodukter när man lagar mat. Finns överallt. Använd havrebaserade ersättningsprodukter i första hand eftersom de som bygger på soja ska man vara försiktig med - mjölkproteinallergiska barn riskerar att utveckla sojaproteinallergier lättare.
Det du måste se upp med är färdiglagad mat, som ofta kan innehålla skummjölkspulver, vassle och liknande. Du får lära dig att läsa på innehållsförteckningarna. Men det finns både mjölkfri korv, köttbullar och leverpastej att köpa. Det är inte så svårt när man väl kommit in i det.
Här har du en toppenbra tråd!
www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html