• Shagwell

Kan man få massage när man är höggravid?

Jag är i v 33+3 och har börjat få ont i ena sidan av ryggen (ryggfilén som jag kallar den) Är trött och det känns som att det kvittar hur jag står, ligger och sitter är ändå trött och öm där.
    Lite massage hade gjort susen!
    MEN, jag tror inte att det skulle vara så bekvämt att ligga på en brits med magen ner och bli knådad på rygg...
    Någon som masserats sent i graviditeten? Är det något man avråder ifrån kanske?
    Vet att det finns massörer som använder sig av massagestol, det hade ju fungerat. Någon som vet någon i Landsrkona/Lund/Malmö???

Tacksam för tips

• Svar på tråden Kan man få massage när man är höggravid?
  • LinaoMatilda

Åt mig sa de att man inte ska gå på massage för det finns risk för att förlossningen sätts igång. Vet inte hur mycket det stämmer men det var min bm som sa det.

• LinaoMatilda

Sen kanske det finns massörer som vet hur man masserar gravida och då är det ju säkert ingen fara. Men som sagt så vet jag inte säkert, bara vad jag hört.

• sorba

Att förlossningen skulle sätta igång tror jag bara är bull sh*t. Jag får massage 2 ggr i veckan hos sjukgymnasten (som samarbetar med BM och förlossning) och jag tror inte att hon skulle våga/få göra det om det fanns risk för att sätta i gång förlossningen. Däremot vet jag att man inte ska ta massage de första 12 veckorna då det finns risk för missfall)

Jag ligger på sidan så står sjukgymnasten bakom/framför och masserar *fillén* Inte lika skönt som att ligga på magen men just nu finns inget alternativ om du inte vänder dig till någon som har en anpassad massagebänk med ett hål för magen som vissa massörer har.

Gå och unna dig massage!

• LinaoMatilda
    sorba skrev 2008-02-22 09:10:27 följande:
    Att förlossningen skulle sätta igång tror jag bara är bull sh*t. Jag får massage 2 ggr i veckan hos sjukgymnasten (som samarbetar med BM och förlossning) och jag tror inte att hon skulle våga/få göra det om det fanns risk för att sätta i gång förlossningen. Däremot vet jag att man inte ska ta massage de första 12 veckorna då det finns risk för missfall)Jag ligger på sidan så står sjukgymnasten bakom/framför och masserar *fillén* Inte lika skönt som att ligga på magen men just nu finns inget alternativ om du inte vänder dig till någon som har en anpassad massagebänk med ett hål för magen som vissa massörer har.Gå och unna dig massage!
    Det var ju det jag skrev, att det är skillnad på vem som masserar.
  • xmari

Har läst massage precis och det som är är att det finns vissa punkter som man ska undvika när man är gravid. Kallas "aborteringspunkter" och det är precis därför man ska undvika dessa i tidig graviditet. Men sedan är det helt fritt fram för massage och i slutet av graviditeten kan man t.om använda dessa punkter för att sätta igång förlossningen (iallafall enligt min massagelärare som jobbat som massör i typ 30 år). Så själv kommer jag massera på dessa punkter om några veckor då jag är i vecka 37 idag.

Här i Sthlm finns det speciella massagebord för gravida med en grop för magen men annars funkar det ju precis som Sorba skriver att ligga på sidan. Sök på internet på gravidmassage eller ring till någon massör i närheten och fråga om inte de vet eller själva har gravidmassage. De massörer som är utbildade och seriösa vet om dessa punkter och undviker dessa på gravida!

• Viggo och pyrets mamma

Här i Gbg så har de ju företag som anordnar både vattengympa och avslappningsmassage för gravida och det är förlossningsBm som jobbar extra som är anställda i detta företag, så jag tror knappast att det ska va nån fara så länge du går till någon som är ordentligt utbildad och som har erfarenhet. Min kiropraktor sa till mig att hon masserar gravida som då får ligga på sidan och att hon inte masserar lika djupt som i vanliga fall. på mig har hon gjort mycket bindvävsmassage som går väldigt djupt i musklerna och det är bla det hon undviker om man är gravid. Har klarat mig hittills under graviditeten men börjar känna att det snart är dags att ringa henne och få en tid för att hjälpa min stackars rygg att slappna av.

• Poloc

Är själv massageterapeut & utbildar mig till osteopat.

Påståenden om att det ska vara farligt/negativt osv med massage för gravida saknar grund ! Även rekommendationen att ej ta behandling fram till v12 är enbart en försiktighetsåtgärd - finns inga indikationer som stödjer det förutom att missfallsrisken generellt är störst under den perioden, så man ska ju vara försiktig med allt...
    Samma sak med riskgraviditeter; då iakttas naturligtvis försiktighet på flera fronter, inklusive behandlingar.

Korrekt att vissa punkter som är mkt stimulerande ska undvikas; men det handlar om specifik behandling av dessa och är inget som provoceras av en "normal" massage.

Jag tar själv behandlingar under min grav (även första 12v) och har behandlat många gravida med jättebra resultat - även för jobbiga bäckenbesvär tex.
    Jag resonerar att om mamman mår bra av något borde fostret må bra också.

Som sagt; välutbildade terapeuter ska ha denna kunskap (även om jag vet att många kollegor är i mitt tycke överdrivet försiktiga med gravida - men hellre det än tvärtom).
    Tyvärr är inte alltid kunskapen om "alternativ" behandling så stor inom vården.

• enilorac

Min BM och flera andra BM som jag frågat säger att det absolut inte är någon fara med massage när man är gravid.

Vissa har t.o.m en massagebänk där det går att öppna upp för magen så att man kan ligga på mage. Hör dig för...

Kram c och C

• enilorac

Min BM och flera andra BM som jag frågat säger att det absolut inte är någon fara med massage när man är gravid.

Vissa har t.o.m en massagebänk där det går att öppna upp för magen så att man kan ligga på mage. Hör dig för...

Kram c och C

• gubbenhilfe

Jag fick sitta på en stol, framåtlutad mot massagebädden. Gick hur bra som helst. Fick även hjälp att sträcka ut ryggen ordentligt. hur skönt som helst. Ryggen tar ju rätt mycket stryk under en graviditet.

Förstår faktiskt inte alls varför det inte skulle vara bra. Jag har alltid hört att massage bara är att rekommendera. Om inte annat så för att beröring ofta hjälper en att slappna av.

• Poloc

Kan tilläggas att muskler som är onda och trötta pga statisk spänning mår bra av lite dynamisk träning (behöver inte vara någon tung belastning .. räcker fint med tex gummiband-övningar) - då får de lättare att slappna av eftersom nervkommunikationen med musklerna blir bättre.

• Fragile

Min gynekolog säger att massage inte är farligt men att det inte skulle hjälpa så mycket. Jag är i vecka 24 och har ont i ryggen.
    Så jag tar vetekuddar eller varma bad.

• Metsry
    ALS skrev 2008-02-22 13:31:11 följande:
    Är själv massageterapeut & utbildar mig till osteopat.Påståenden om att det ska vara farligt/negativt osv med massage för gravida saknar grund ! Även rekommendationen att ej ta behandling fram till v12 är enbart en försiktighetsåtgärd - finns inga indikationer som stödjer det förutom att missfallsrisken generellt är störst under den perioden, så man ska ju vara försiktig med allt...
    Folk har ju en förmåga att se samband mellan helt oberoende händelser bara för att de sker nära varandra i tiden, tex "jag var på massage igår och fick missfall idag så då måste massagen vara orsak till missfallet". Förstår om massörer vill undvika sådana anklagelser genom att inte göra behandlingar alls tills missfallsrisken sjunkit.
Svar på tråden Kan man få massage när man är höggravid?