• olalala

förkyld...smitta min bebis?

Usch....feber, snuva, lite hosta m.m. - men bebben mår prima - nu iallafall! Skyddar amningen helt eller blir hon sjuk tror ni....det är ju svårt att hindra smitta efetrsom jag är ensam med henne hela dagarna och måste bära, amma, sköta.... Nåja, kanske ingen stor fara men man blir ju nojig, mest rädd för att hon ska få hosta m.m. och svårt att andas.

• Svar på tråden förkyld...smitta min bebis?
  • La vegas

Jag har också hört att ammningen ska ge skydd så fi får hoppas att det är så...

Du kan annars vara extra noga med att tvätta handerna mm.

• Eva S

Amningen ger ett visst skydd, men vad jag har hört så hjälper den inte särskilt mot förkylning. Hoppas bebisen slipper bli sjuk iallafall.

• FiaiMalmö

När du är sjuk får du antikroppar som tar hand om viruset. Dessa går över i bröstmjölken och till barnet. Så det är nog ingen fara!
    För att var helt säker kan du köpa näsdroppar för spädbarn (Renäsans tror jag de heter) på apoteket. När man är så liten är det jobbigt att vara täppt i näsan!

• elink

hon får dina antikroppar genom mjölken och det skyddar till en viss del. men bebisarna ska igenom en 6-8 ibland fler virusinfektioner under sitt första år. det är inte hela världen om de blir lite förkylda. det är väl inte problemfritt med sjuka ungar kan jag inte påstå, har en megasnorig sexmånaders hemma nu, men de ska ju skaffa sig ett immunförsvar och då måste de igenom vanliga förkylningar.

skaffa en bra nässug, se till att ha febertermometer, alvedonsuppar, avsvällande näsdroppar och koksaltlösning hemma bara. varva med bröstmjölk i näsan så ska du se att det ordnar sig.

• elink

det där med avsvällande näsdroppar beror ju på HUR liten ditt barn är. men bröstmjölk är jättebra vid förkylning ocm man inte har koksaltlösning hemma.

• MumMarty

hej min bebbe är 2 mån... Jag har haft bronkit och magsjuka och han har inte blivit smittad... så ta det lungt...jag var lite mer noga med hygienen än vanligt... kanske det hjälpte lite... men hel ammar man så täcker det nog det mesta....

• Amliw

Har precis legat i halsfluss, har varit frisk i 1vecka nu och jag smittade inte ner min 5mån som ammar, när jag va på vc så sa dom att amningen skyddade ganska bra pga antikropparna genom bröstmjölken. Lycka till

• elink

fast förkylningar är ju luftburen smitta så lite handhygien hjälper nog inte så värst mycket (sen är det ju bra av andra själ!)

jag tycker man skaffar sig ett bra husapotek och inser att förkylningarna kommer, de är ett nödvändigt ont att ta sig igenom, de går över och man får stänga in sig några dagar men so what? hjälper man barnet att hålla näsan relativt snorfri brukar matningen gå rätt bra ändå och det behöver inte bli så farligt.

hjalmar är förkyld nu och vi har inte varit ute på några dagar så jag har en anledning till att skicka maken på alla ärenden som jag oftast klarar själv och så kan jag vara hemma och sova i soffan med sonen.... hehe

Svar på tråden förkyld...smitta min bebis?