• faxe

Strulig tonåring

Har en snart 18-årig son ställer till det för sig själv o andra, han har tidigare gjort lite dumheter som vi i familjen lyckats ta oss igenom. Nu har han börjat festa runt och det ganska ordentligt tillsammans med ett nytt kompisgäng. Då sonen tidigare jobbat ihop lite pengar har han nog bjudit ganska mkt på detta gäng, nu tar pengarna slut och han får nte pengar av oss eftersom han inte sköter det han ska och är enormt otrevlig i sitt språk, så då har han börjat sno pengar av oss (vi gömmer nu våra pengar så gott vi kan) + att han tar öl från oss om han har möjlighet. När vi ställer honom mot väggen nekar han och sen pyser han hemifrån. Nu är jag rädd att han skall ställa till det för sig genom att sno för någon annan än oss eftersom det verkar som om han måste "köpa" sig in i dettta kamratskap. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra, det känns som om han rent ut sagt skiter i vad vi säger, han klarar sig själv. Vad göra?

• Svar på tråden Strulig tonåring
  • sallybuse

Ja du de är inte så enkelt.Men han är ju snart myndig.Så låt honom klara sig själv ett tag.Han lär sig nog av sina misstag.Vad gör han annars då? Jobbar han eller han går i skolan.Jag tycker att är man snart 18 år så klarar man sig själv.Då är man stor.Och kan ta ansvar över sitt liv.Detta var mina tankar.Och du får tänka vad du vill.

• faxe

Han går i skolan, och visst bör han kunna ta vara på sig själv, det som är jobbigt är att han inte följer våra regler vi har satt upp henna

• sallybuse

Ja men vad är det för regler då.Man ska inte behöva ha regler när man är så stor och bor hemma.Jag tror att han känner sig instängd.Och han gör säkert allt detta för att han inte trivs.Så slopa allt vad regler heter och se vad som händer då.De är ju inte så kul att höra allt de varje dag.De ska du inte göra flera 100 gånger i veckan.Så låt han va en tag och se vad som händer.Jag har själv stora barn så jag vet.Min äldsta är 26.Så försök att släppa taget ett tag.  Har ni pratat med hans skola.Hur funkar de där då?

• Bevabus

Det enda ni kan göra just nu är att mata honom med information om vad som kan hända. OM OCH OM OCH OM IGEN! Ge er inte.
    Han kommer att göra misstag och det här verkar så långt gånget så förhoppningsvis så lär han sig av sina misstag.

Fortsätt att inte ge honom pengar. Hur går det med att hålla era pengar gömda? Hittar han dom?

Säg även åt honom att ni är oroliga att hon ska gå och bli brottsling.

• faxe
    Svar på #3
    Jag tycker nog att vi släpp taget en del och det han enligt oss skall göra är att sköta skolan (vilket han inte gör, massvis med frånvaro)inte stjäla och uppföra sig som folk
  • Bevabus

Då borde han ju få ett bakslag av nåt slag. Han bor väl fortfarande hemma hos er? Hemma hos er gäller ERA regler. Hur går det med pengarna som jag frågade om förut?

faxe skrev 2008-02-25 10:17:20 följande:
    Svar på #3Jag tycker nog att vi släpp taget en del och det han enligt oss skall göra är att sköta skolan (vilket han inte gör, massvis med frånvaro)inte stjäla och uppföra sig som folk
  • roflmao

Jag förstår dej totalt TS. Min dotter är oxå så jobbig just nu, fast hon är 19, men hon bor oxå hemma och gör inte ett jävla skit hemma.

Bara för hon inte är hemma så mycket så anser hon att hon inte ska behöva göra NÅNTING hemma, bara vara här när det passar, äta, sitta vid datorn, dusha, göra sig iordning för att gå ut igen.

Ikväll sa hon att hon skulle sova hemma, men hennes kille orka inte åka hit så då blev allt ändrat och hon gick på krogen istället.

Hon ska till skolan och jobba imorgon... Jag vet, hon är 19 men bor fortfarande hemma och har ansvar för sig själv. och hon sköter inte sig själv. Man blir så frustrerad.

• faxe
    Svar på #6
    Vi gömmer våra pengar, min man glömde det en dag och lade sin plånbok i gamla vanliga lådan och direkt var han där och snodde. Igår hade han sagt till vår dotter att han behövde pengar och letade sen igenom skåpet efter våra plånböcker, men då fick han tji. Pallade inte gå till skolan igår fast det precis har varit lov , imorse gick han men var på ett uruselt humör och det ordval han använder när han tilltalar mig vill jag inte ens sätta på pränt
  • Mextrates

Meddela honom att ärekränkningsbrott/förolämpning och stöld är brottsligt, och hinta om att det kan komma att polisanmälas om han inte skärper ihop sig eller presenterar ett alternativ i stil med kuratorssamtal och redovisade studieprestationer.

När man passerat tjugo med något år börjar personlighetsutveckling och etisk förståelse få fäste, och det kan hamna emellan föräldrar och barn att föräldrarna inte tydligt visat vad som är rätt och vettigt.

Det räcker helt enkelt inte med att säga ifrån, utan något slags juridiskt stöd eller socialnämndsstöd är att rekommendera.

faxe skrev 2008-02-26 13:01:07 följande:
    Svar på #6Vi gömmer våra pengar, min man glömde det en dag och lade sin plånbok i gamla vanliga lådan och direkt var han där och snodde. Igår hade han sagt till vår dotter att han behövde pengar och letade sen igenom skåpet efter våra plånböcker, men då fick han tji. Pallade inte gå till skolan igår fast det precis har varit lov , imorse gick han men var på ett uruselt humör och det ordval han använder när han tilltalar mig vill jag inte ens sätta på pränt
Svar på tråden Strulig tonåring