• SnuttanSnuttan

Ang gymnasiepoäng.. HJÄLP.. nån som vet??

Jag har ett samlat betygsdokument men vill nu plugga upp så jag har ett fullständigt betyg.

Det fattas 400 gymnasie poäng. Hur länge behöver man plugga då?

Alltså, hur räknar man? Är det ett år? Två?

Hur många poäng räknar man per år/halvår?

SNÄLLA HJÄLP

• Svar på tråden Ang gymnasiepoäng.. HJÄLP.. nån som vet??
  • My sunshine

Ig tror jag inte ger nå poäng alls inte säker men tar du te x studielån/birag så måste u få godkänt iaf på 300p annars måste du betala tillbaka allt.

• eliiin87

om du pluggar på komvux så är det 400 poäng på en termin, det var det även på gymnasiet. det räknas som att man då går i skolan 100% och kan söka studiehjälp för pluggande på heltid

• karsu

IG ger 0 poäng, G 10, VG 15 och MVG 20. Och som sagt tidigare, man läser 20 poäng i veckan.

• SnuttanSnuttan

Åh tack!!

Men måste man plugga upp sina IG också då ? För att kunna få ett fullständigt betyg? + det jag har sträck i ?

*förstår inte riktigt

En termin = 6 månader?

• SnuttanSnuttan

Åh tack!!

Men måste man plugga upp sina IG också då ? För att kunna få ett fullständigt betyg? + det jag har sträck i ?

*förstår inte riktigt

En termin = 6 månader?

• My sunshine
    karsu skrev 2008-02-22 11:22:45 följande:
    IG ger 0 poäng, G 10, VG 15 och MVG 20. Och som sagt tidigare, man läser 20 poäng i veckan.
    Hur menar du nu? lite trög
    Jagfick vg men fick 200p på det.
  • My sunshine
    karsu skrev 2008-02-22 11:22:45 följande:
    Hur menar du nu? lite trög
    Jagfick vg men fick 200p på det. och hade fått det fast et bara var g
  • karsu

My little sunshine: ett VG är 15 poäng. Det använder man när man räknar ut snittpoängen senare. Men även om du får VG på en 200 p-kurs så står det 200 p på betygspappret. Vet inte om jag förklarade bra nu. *s*

Snuttan Snuttan: Jag har aldrig gått klart gymnasiet så jag vet faktiskt inte riktigt hur det är med IG:n men jag tror att ud måste ha minst godkänt för att få ett slutbetyg istället för ett samlat betygsdokument. Varje vecka läser du 20 poäng (hur upplägget ser ut är dock lite olika, jag läser på distans och vi har bara en kurs åt gången så en 200 poängskurs är precis tio veckor) En termin brukar vara på runt 20 veckor, det vill säga ca 5 månader.

• SnuttanSnuttan

Tusen tack för er hjälp..

Nu undrar jag faktiskt bara EN sak till.. om nån vet?

Kan (får) man plugga samtidigt som man är mammaledig??

• My sunshine
    SnuttanSnuttan skrev 2008-02-22 11:46:54 följande:
    Tusen tack för er hjälp.. Nu undrar jag faktiskt bara EN sak till.. om nån vet?Kan (får) man plugga samtidigt som man är mammaledig??
    jo det får u men u får inga bidrag eller lån
  • My sunshine
    karsu skrev 2008-02-22 11:33:39 följande:
    My little sunshine: ett VG är 15 poäng. Det använder man när man räknar ut snittpoängen senare. Men även om du får VG på en 200 p-kurs så står det 200 p på betygspappret. Vet inte om jag förklarade bra nu. *s*Snuttan Snuttan: Jag har aldrig gått klart gymnasiet så jag vet faktiskt inte riktigt hur det är med IG:n men jag tror att ud måste ha minst godkänt för att få ett slutbetyg istället för ett samlat betygsdokument. Varje vecka läser du 20 poäng (hur upplägget ser ut är dock lite olika, jag läser på distans och vi har bara en kurs åt gången så en 200 poängskurs är precis tio veckor) En termin brukar vara på runt 20 veckor, det vill säga ca 5 månader.
    Ok nu fatta jag trodde du pratade om vanliga "poängen" och inte snittuträkningen
  • karsu

Snuttan snuttan: Man kunde förut, men vad jag vet så får man inte det längre utan är man mammaledig så ska man vara just ledig. Inte helt hundra på att de inte ändrat det igen, så ring och kolla. Men som sagt, jag tror inte att det går längre tyvärr. =(

• My sunshine

Aha ok et kanske man inte får nå mer å men u kan ju plugga på istans om du vill och vara hemma med bebben å sparar du ju lite dagar oxå

• therre

För att få ett fullständigt slutbetyg från gymnasiet om man pluggar på gymnasienivå tror jag det är 2250 poäng man måste ha.

• My sunshine

Aha ok det kanske man inte får nå mer då kan du ju plugga på distans hemma om du vill och vara hemma med bebben då sparar du ju lite dagar oxå

• karsu
    My sunshine skrev 2008-02-22 11:49:04 följande:
    Ok nu fatta jag trodde du pratade om vanliga "poängen" och inte snittuträkningen
    Nej nej. =) Bara betyget "värde" så att säga. =)
  • annie29

pluggar på distans på gymnasienivå(omvårdnadsutbildningen) för att bli undersköterska.
    Där kan man ju själv bestämma vilken fart du vill läsa i,jag läser 25p i veckan,då går det ju lite fortare!

Ett tips bara!

• Juice84

slutbetyg kan du få även om du har ig i nåt ämmne dock inte sv, ma eller engelska där man måste ha mist G för att få slutbetyg.

Svar på tråden Ang gymnasiepoäng.. HJÄLP.. nån som vet??