• Kayla

Måla om möbler!?

Jag behöver lite tips och råd!
    Jag har tänkt måla om lite saker här hemma, tycker det sätter en fin prägel i hemmet om lite är "hemmagjort" så att säga. MEN, jag har aldrig gjort detta. Har ni tips och råd och kanske någon bra länk som man kan ha som facit? Har inte själv lyckats hitta ngn bra...

Jag har aldrig gjort detta så beskriv som för en 5-åring

Slipning, färgval, material osv osv...

Tack på förhand!

Ps. Det är ett bord, brudkista, samt vägghyllor som ska målas om...Ds.

• Svar på tråden Måla om möbler!?
  • thorn

Har du ngn möjlighet att lägga in bild på möblerna? Svårt att rekommendera något utan att ha sätt möbeln ifråga

• angelberrie

Kan tipsa om att INTE köpa Biltemas färg på sprayburk. Vi spraymålade vårat köksbord vitt och färgen är värdelös! Det var snyggt precis när det var klart men så fort man började använda bordet nöts färgen bort!

• Mamsis

Deror på material.

Trä:

*Tvätta av med målartvätt eller fettlösande diskmedel om det är ett köksbord så inte fett slipas in sen och gör så att färgen inte fäster.
    *Slipa bordet, alltid i träets riktning. Dammsug och /eller torka av slipdammet med fuktig trasa.
    *Måla, även det i träets riktning. Jag tycker det blir bäst med pensel, en ganska bred till skivan och en smalare till kanterna.
    Finns speciella penslar (påstrykare) som inte ger ränder om man nu är noga.
    *Låt torka så lnge som det står på burken, slipa lätt och torka av samt måla en gång till.

Laminat/fanér

Rugga upp ytan med sandpapper och följ i övrigt ovan MEN du kan behöva måla med fästgrund först då. Kolla med färgaffären.

Svar på tråden Måla om möbler!?