• Ossie

Vad har ni för rutiner med amning och blöjbyte?

Som rubriken lyder: Vad har ni för rutiner med amning och blöjbyte?
    Bebisar älskar rutiner fick jag lära mig och att det är bra om man byter blöja (mer eller mindre direkt) efter amning. En fördel är att bebisen ju ofta gör i blöjan medan man ammar. Men min bebis somnar ofta under amningen och då jag vill inte väcka honom. Alltså låter jag honom sova och byter när han vaknar (vilket kan vara ett par timmar senare).
    På natten har jag börjat med att byta blöja innan han får mat, annars får jag honom inte att somna om igen - även om det sker under mycket protest.
    Hur gör ni??? Är det bättre att ha en fast rutin?

• Svar på tråden Vad har ni för rutiner med amning och blöjbyte?
  • sussie89

har precis som du!!!
    Tror nästan de e bäst o byta först!!
    Hur gammal e din son?!!
    Mn dotter är 1 vecka o 2 dar

• Ossie

han blir 6 veckor gammal imorgon

• cizzon

jag byter alltid vår son efter att jag ammat, ofta bajsar han då=)och alltid innan han skall ut i vagnen! men på natten byter jag ingen blöja om han inte bajsat förstås!!

• cizzon

då han var mindre bytte jag före amning så att han skulle vakna till lite!!

• Cia o krabaten

Jg böt blöja när det behövdes, inte bara pga att jag ammat.
    Onödigt att väcka dem då!
    Om det är jätteblött kan man ju lirka loss blöjan när de somnat in ordentligt och låta rumpan vädra också.

• Ossie

amnin vid behov + blöjbyte vid behov, alltså?

• betsla

Jag byter bara när det behövs... =) Varför hålla på att byta i onödan - bidrar ju bara till sopberget (om man nu inte kör tygisar förstås...)

܍ mamma till Tova ('05) och Vidar ('07) ܍
  • Angel73

Byter när det behövs fast så lite som möjligt på natten, gör vad du tycker känns bäst och lita på att du gör rätt för ditt barn, en del barn somnar om på natten även om man byter blöja, andra inte

• cizzon

vi ammar ju här var 3dje timme därför tycker jag det passar ganska bra att byta då alla gånger, men om man tex ammar varje timme kan man ju inte börja byta, är vel kanske lite onödigt!

• Cia o krabaten
    Ossie skrev 2008-02-22 14:34:13 följande:
    amnin vid behov + blöjbyte vid behov, alltså?
    japp
  • Marlene

Jag ammade när han var hungrig och bytte blöja när det behövdes.

• Pilea

Byter alltid blöja innan amning eftersom hon kräks lätt när benen lyfts upp och det blir tryck på magen. Men när hon var nyfödd blev det lite hipp som happ eftersom hon bajade hela tiden.

• snillis

Jag byter aldrig blöja på natten om det inte kommer bajs (vilket det aldrig gör).
    Byter vid bajs och när det är mycket kiss. Det känner man ju när det behövs.
    Låter ju tokigt att man skall byta blöja efter klocka och inte efter behov

• Lussekatten87

brukar byta blöja innan jag ammar(om det behövs).För min son somnar också vid bröstet när han är mätt och jag vill inte väcka honom får då är det omöjligt för honom att somna om.

~.::*GABRIEL 9/1-08 *::.~
  • hella82

jag sätter melker på pottan efter att han ätit (inte alltid på natten dock) eftersom han oftast kissar och/eller bajsar då. sedan får han ny blöja. testa det, fungerar jättebra! jag började med det när han var en månad gammal, nu är han snart 2 månader.

på  natten ammar jag på ena bröstet, sen går vi på pottan/byter blöja och sedan ammar jag på andra bröstet och då brukar han somna om. tycker det fungerar väldigt bra. han äter 2-3 ggr per natt oftast och jag byter blöja varje gång. på dagen sätter jag honom på pottan/byter blöja när han vaknar, när han ätit och ibland där emellan. när vi är borta sitter han inte på pottan, utan bara när vi är hemma.

mamma till melker!
Svar på tråden Vad har ni för rutiner med amning och blöjbyte?