• Lilldetta

vill inte ha katten....

i sovrummet under natten men han vill vara där. Vad ska jag göra för att få honom att sluta klösa på dörren och jama? Efter mycket klösande och jamande blir det lätt att jag kapitulerat och släpper in honom. Det har han naturligtvis lärt sig. Han är 21 veckor och en katt som mest sover på dagen och är aktiv och busig på kvällen och då även en bit in på natten.

Tips och råd mottages med största tacksamhet.

• Svar på tråden vill inte ha katten....
  • ligo

Varför vill du inte ha honom i sovrummet på natten? Han kommer att vänja sej att ni sover då.. så han vill nog bara ha sällskap.. eller skaffa en till katt så han iaf slipper vara utestängd ensam,,,

Det är inte heller säkert att han skulle välja att vara där om ni hade dörren öppen,, men eftersom ni stänger den och han är ensam på andra sidan blir han ledsen,, därav jamande etc...

Lycka till.
    //Linda

• Enomia

Skaffa en till. Han känner sig nog ensam. Är de två kan de aktivera varandra.

• CTMT

Mm... det är ju så med katter, de vill ALLTID ha eller göra sånt som de vet att de inte får :)
    Om vi stänger en dörr till ett rum som vi inte ens befinner oss i så kommer katterna och jamar och ska promt in för att se vad som finns bakom dörren. Vi öppnar, de går in och tittar, sen är det bra igen. Då har de koll på läget liksom.

Så om du låter katten få komma in om nätterna i sovrummet så tror jag att den kommer lära sig att ni sover och därmed blir kisen kanske lugnare och t.o.m. går och lägger sig den me :)

Lycka till!

• Lost in universe

När du skaffade katten borde du vetat att de är nattdjur.

• Schnitzel

Lost in universe skrev 2008-02-22 19:31:35 följande:

Det har inte min katt lärt sig :)
  • Chutzpah

Katter är alltid på fel sida stängda dörrar.

• Liten parvel

Vilken fruktansvärt tråkig inställning till någon som ber om hjälp.

Jag kan säga precis som Peugeot att ingen av alla katter jag haft har lärt sig det heller.

och som Chutzpah sa: "Katter är alltid på fel sida stängda dörrar"

Det bästa råd jag kan ge är att antingen stå ut i 3-4 nätter och se om han ger upp eller oxå låta dörren stå öppen. Katter lär sig fort att de inte är uppskattade i sängen. =)
  • ludenben

Min katt är då inget nattdjur. Han går och lägger sig med oss. Mellan min och sambons kudde och där ligger han hela natten och stiger upp med oss
    Varför vill du inte ha katten i sovrummet?? finns inget mysigare än en mjuk go katt i sängen.
    Som någon annan sa, skaffa en katt till. Den känner sig kanske ensam. Det gör våran, det märker man direkt när den gör och då kommer den. Sambon brukar försöka köra bort den men då jävlar blir jag arg så det har han inget för

• medea08

Om du inte vill ha honom i sovrummet så är det bara träning som gäller. Släpp aldrig in honom i sovrummet när han klöser eller jamar, självklart så lär han sig att han får lön för mödan om han försöker tillräckligt länge. Det tar några nätter innan han förstår, men om du ignorerar honom helt så bör han lära sig efter ett tag.

Se också till att aktivera honom rejält på kvällen innan du går och lägger dig, så att han är trött och lättare kommer till ro.

• Lilldetta

Tack för era tips. Visst tycker jag att det är mysigt att ha katten i sängen men när han har fått vara inne på natten håller han på att hoppa upp i fönstret hela tiden och det vill jag inte. Nu har jag sprayat fy spray på en bit bomullstyg och satt fast på dörren. Han har låtit den vara i fred. Inget klösande på dörren alls :)

På morgonen när han börjar att jama runt 5-6 tiden brukar vi släppa in honom, då kommer han genast och lägger sig på min huvudkudde vilket är väldigt mysigt.

• Marvel07

Jag har 2 katter och båda är 10 år gamla. Någon gång då och då har vi försökt att inte ha dem i sovrummet på natten men det har blivit precis som du skriver, dvs att de står och jamar och krafsar. Vi har gett upp och de har fått komma in. Men förra året fick vi en son och då ville jag inte att de skulle sova i sovrummet längre och var stenhårda med att alltid har dörren stängd till sovrummet. Första natten stod de och jamade men redan dagen efter var de lugnare. Det var precis som de hade förstått att jag hade bestämt mig. :) Lycka till och var stenhård! :)

• Tohru Honda

Ha, min katt är definitivt inget nattdjur. Han går och säger till oss att gå och lägga oss, vid 10-11-tiden på kvällen.

• Elsa73

Min syster och jag hade för några år sedan två katter som vi från början lärde att inte vara i sovrummen om nätterna. Det blev lite kattgråt de första nätterna men vi stålsatte oss och släppte inte in dem. Ganska snart slutade de att krafsa på dörrarna och roade sig själva eller sov nätterna igenom.
    Om en dörr var stängd dagtid utsattes den för ihärdiga inbrottsförsök, men aldrig sovrumsdörrarna nattetid, så de lärde sig verkligen!:) (Att de sedan lekte Vi Är 3 Ton Tunga Flodhästar I Sken utanför dörrarna när de tyckte det var dags att stiga upp - runt 4-snåret si så där - är en annan historia....!;))

Men om katten är ensam skulle jag personligen inte klara av att stänga den ute.

Lycka till

Svar på tråden vill inte ha katten....