• NailPolish

Ersättning på tetra...!

Babysemps ersättning på tetrapak - skall förvaras i rumstemp om ej öppnad.

Är det då möjligt att hälla i nappflaska och ta med sig i skötväskan utan att den blir dålig...?

Gjorde nämligen så idag att jag tog med ifall hon blev hungrig när man ej var hemma. Gäller samma regel att man måste äta den inom en timme eller?

Tänk på att den är ouppvärmd...

• Svar på tråden Ersättning på tetra...!
  • linhol

jag ska inte säga varken det ena eller andra för jag vet inte men för mig låter det mest logiskt att ta med tetran obruten och hälla över när det ska användas.

• Lucky86

de tror inte ja e nån höjdare att göra så..

• Kinder88

håller med linhol, jag gör så med, jag tar med den obruten ut och blir det kris så öppnar jag och häller ner i flaskan

• Me o Mike

ja, varför öppnade du tetran?? Den är ju till för att ta med i tetran..

• NailPolish

Jag ville bara ta med en liten skvätt. Hade lika gärna kunna tagit med hela tetran iofs men nu vart det inte så.

Hon glufsade glatt i sig den i a f så fort vi steg in för dörren. Hon var helt hysterisk o ville ha mat så jag värmde inte den ens.

Hoppas hon inte tagit skada av det. Ska inte göra om det.

• bara lilla jag

hade hon tagit skada av det hade du antagligen märkt det vid det här laget :D tror inte att det händer så mkt.. man värmer nog mest för att få bort bakterier om det mot förmodan finns bakerier som inte ska vara där.. och sen för att bebisarna är vana vid att få i sig mjölk med kroppstempratur...så blir dom mättare att få något varmt i magen än något kallt :) så var inte orolig hon mår nog inte dåligt av rumstempurerad ersättning :)

• NailPolish
    bara lilla jag skrev 2008-02-22 17:22:50 följande:
    hade hon tagit skada av det hade du antagligen märkt det vid det här laget :D tror inte att det händer så mkt.. man värmer nog mest för att få bort bakterier om det mot förmodan finns bakerier som inte ska vara där.. och sen för att bebisarna är vana vid att få i sig mjölk med kroppstempratur...så blir dom mättare att få något varmt i magen än något kallt :) så var inte orolig hon mår nog inte dåligt av rumstempurerad ersättning :)
    Okej, men för att få bort bakterier så måste man väl värma till ganska hög temperatur eller?
    Är vi hemma så värmer vi flaskan i vattenbad till ca 37 grader (känner efter på handen) och då dör ju ändå inga bakterier eller?

Vi kör alltid med tetra, har en kartong med pulver men har ej börjat med den än.
    Lättare med terta trots allt.
  • bara lilla jag

om du kör med pulverersättning tex så står det att man ska värma vattnet till ca 70 grader alltså strax innan det kokar och sen ska det svalna av till ca 40 grader..

• bara lilla jag

hmm konstigt halva inlägget försvann.. men lite kortare då.. pulver ska vattnet upp till 70 grader sen ner till 40... tetran kanske är så pass steril att det räcker att ta upp det till 37 grader är inte säker kommer inte ihåg då jag körde tetra bara ett kort tag då det blev mer ekonomiskt att köra pulver... men jag brukar köra vatten i mikron ca en minut sen får det svalna lite så bandar jag i pulver..:D

• Veliga Mamman

Vår dotter har bara druckit välling på tetra för hon har aldrig tyckt om någon annan välling. Jag har aldrig värmt den för hon vill ha den rumstempererad.
    Hon har druckit välling så sen hon var liten och ännu (efter några år) har jag inte sett att hon tagit skada av det

• bara lilla jag

nej jag tror inte heller att det är någon fara :)

• Trulis78

Det är absolut inte farligt att ge rumstempererad ersättning eller välling från de där tetrapacken! Om barnet inte protesterar går det alldeles utmärkt! Däremot är det nog inte så bra att öppna tetran och hälla ner i en flaska långt i förväg för anledningen till att ersättningen håller sig fräsch så länge i tetran är ju att miljön där i är steril. Men om dottern verkar må bra fortfarande klarade ni er säkert bra idag!

När vi matade dottern med ersättning kollade vi upp varför vattnet måste kokas innan man blandar med pulver. Då sas det att om man inte har egen brunn så ska ju vattnet vara ok och då kokar man det enbart för den pyttelilla risken att det skulle finnas någon bakterie i själva pulvret som alltså dör när pulvret blandas med det kokande vattnet. Kokar man vattnet och låter det svalna innan man blandar i pulvret försvinner alltså syftet med själva kokandet (om man då inte har egen brunn, då ska vattnet alltid kokas om vattnet inte är noggrannt kollat och godkänt). Vi kokade vattnet tills dottern var ett par månader och sen slutade vi med det och ta i trä så fick dottern inte en enda maginfektion.

Svar på tråden Ersättning på tetra...!