Är det stor skillnad på vanlig kokos mjölk och light
Jag ska göra en sås och tänkte vara lite nyttig, vad tror ni blir det stor skillnad?
Jag ska göra en sås och tänkte vara lite nyttig, vad tror ni blir det stor skillnad?
Jag hörde på ett radioprogram att de som sålde kokosmjölk (i burkar) hade fått förfrågningar om "light-varianter" så de tog kokosmjölken och spädde ut den med vanligt vatten.
Vad det blir för skillnad i smak och konsistens vet jag inte, men inser att av en burk vanlig kokosmjölk kan man själv tillverka 2 burkar light billigare än att köpa dem.
när man pressar ut färska rivna kokos får man en extra krämig mjölk från köttet...detta kallas "kakang gata" i mitt språk, vilket betyder, första press (first extraction of coconut milk). Mjölken som kommer är mycket rik, mustigare i smak och har tjockare konsistens. På ICA kan man köpa denna om man letar efter en förpakning där det står EXTRA CREAMY kokosmjölk.
Den vanliga kokosmjölken får man när man tillsätter lite vatten. och pressar ut mjölken. Konsistensen blir lite mera spädd och inte lika tjock och krämig som den första.
Light kokosmjölk får men ju mer vatten man tillsätter och ju mer "extraction" man gör...mindre kokos olja resulteras från ju ofta man pressar ut kokosmjölken. Det betyder att om man använder lite blir maträtten kanske inte så krämig och har nästan vatten liknande konsistens jämfört med om man använder extra creamy eller kanske vanlig kokosmjölk
ju krämigare du vill att maträtten ska vara desto tjockare måste din kokosmjölken vara och tvärtom
hoppas att denna hjälper
Tack för det butterfly0725.
Jag använde valig kokos mjölk men jag tycker inte såsen vart specielt krämig, får kanske proa en annan sort.
Läste i en artikel som Paulun skrivit att kokosmjölk sätter igång förbränningen så då borde det ju inte göra nåt att den e fet??