• stinur

Ståbräda eller syskonvagn?? 2 år mellan barnen

Vår son blir storebror i sommar, och kommer då att vara två år. Vad behövs - syskonvagn eller räcker ståbräda?! Just nu (19 månader är han nu) sover han 2-3 timmar mitt på dagen, men det är ju svårt att veta nu hur han kommer att göra framöver.

Vad har ni för erfarenheter? Helst ni då som har två år mellan syskonen såklart.

• Svar på tråden Ståbräda eller syskonvagn?? 2 år mellan barnen
  • Tomtarna

Jag har 2 år 8mån mellan mina killar och vägrar köpa syskonvagn eftersom jag tycker det ser så fånigt ut när stora barn åker vagn.
    Tror kanske att jag börjar ångra mig nu...

1. Sonen orkar inte stå nån längre stund på ståbrädan, sen blir han "trött i benen" och gnällig. Vet inte om det är som han blir uttråkad. Dvs inga sköna promenader när han är med.
    2. Att gå på stan är omöjlig eftersom storkillen har så långa armar. Sitter han i vagn kan man ställa den mitt i gångarna så han inte når något, men när han går själv/åker ståbräda så kan han pilla på allt.

• flareon

Jag ska ha nu i mars o min stora pojk blir två år i maj nästan 2 - års skillnad.
    Nu har jag äldre barn som e 15 o 13 då hade jag ingen tvillingvagn men en syskoonsits som man satte ovanpå vagnen , funkade jättebra , men nu säger många till mig som har den med den åldersskillnaden att det funkar bra med ståbräda första tiden o ev komplettera med tvillingsulky när minsta barnet är ca 6 mån ifall man går mycke ...
    Jag grubblar fortfarande över hur jag ska göra då minstingen har vagnen o storebror blir trött, men väntar nog o tar det när allt blir verklighet .

• stinur

Vi funderar också på att vänta och se hur vi känner att behovet är när vi väl är där i sommar. Men det är toppenbra att tänka hur ni andra resonerar eller hur ni andra upplevt det hela.

• sstl

Vi kommer ha 1 år mellan barnen och har köpt en sitts vi sätter på vagnen så storebror kan sitta på den.
    Han går mest nu och går jättebra, vill helst inte sitta i vagnen.
    Men funkar det inte så köper vi en syskonvagn.

Vi ska flytta
  • kentmaximus

Vi hade inte någon syskonvagn till den yngsta, det är också 2 år mellan. Det har gått bra med ståbräda och en sulky när vi varit två. När lillebror var liten hade jag en bärsjal till honom och sulkyn till storebror.

Men känn efter vad som passar er bäst!

• camilla80

vi har 2 år mellan dom 2 sista barnen och vi har syskonvagn..vi har en bit till dagis och hon orkar inte stå på brädan så långt..hon blir bara gnällig då..så nu kan hon gå så långt hon orkar sen sitta i vagnen sista biten..

• Aamamman

sstl: Var införskaffar man en sådan sits? Funkar den bra? Blir inte vagnen tung på en sida då?

• angelberrie
    sstl skrev 2008-02-22 18:09:31 följande:
    Vi kommer ha 1 år mellan barnen och har köpt en sitts vi sätter på vagnen så storebror kan sitta på den.Han går mest nu och går jättebra, vill helst inte sitta i vagnen.Men funkar det inte så köper vi en syskonvagn.
    Vart fick ni tag på "stolen" som man sätter på vagnen? Var och frågade på babyproffsen men det görs inga längre pga att vagnarna inte klarar av dem?! Tycker att det verkar himla smidigt om man inte ska några längre sträckor eller liknande.
  • Hannajo

Jag skulle absolut ha syskonvagn! Ffa för att det stora barnet sover mitt på dagen och säkert kommer göra det ett tag framöver, då är det smidigt med syskonvagn. Så resonerade jag i alla fall, men fick mf och nu blir det 3,5 år mellan dem så nu blir det ingen syskonvagn.

• Yllet

Båda!

Vi har 1 år och 9 månader mellan och har både syskonvagn och ståbräda till enkelvagnen. Gillar du att gå (lång)promenader rekommenderar jag absolut en syskonvagn. Skulle aldrig klara mig utan syskonvagnen, då skulle jag bli alldeles bilberoende. Som det är nu får jag istället en massa motion och rörelsefrihet.

Men syskonvagnen är ganska stor och klumpig så i bilen ligger enkelvagnen med ståbräda. Mycket smidagare för kortare utflykter på bra underlag!

• gräken

jag har oxå köpt en sitts till våran emmaljunga vagn,passar även andra vagnar.
    Det är 22 mån mellan mina killar.
    såååå himla smidigt i stället för att ha en bred syskonvagn.
    Den går ju att fälla bakåt jätte mkts å storebror kan även somna om han är trött, rekomenderar det väldigt mkt!!!!!!!!!!!!!!
    Sittsen säljs inte längre pga att vagnarna blir snea av att ha så mkt tyngd på sig tydligen.
    garantin gäller inte med en sån.... (men vem behöver säga att man anv en sån om man nu skulle behöva utnyttja garantin...hiii)
    Jag köpte min begagnad härfrån forumet.
    Men jag vet att det finns babyland som har kvar såna på sina lager men inte framme i affären, så fråga på era babyland om dom har några kvar på lagret.
    Två av mina vänner fick tag på sina sittsar på det viset!
    kramis.................

huset fullt med killar snart...
  • Grynja

Vi kör enbart med ståbräda o det har funkat bra. Numera går han för det mesta själv, har med den om jag vet att vi ska gå längre sträckor. (Han är nu 3 år o lillen snart 1) Storebror vill gärna åka stå-bräda, så gärna att han ett tag inte ens kunde gå till garaget själv (typ 50 meter!) utan att stå på den så vi har fått ransonera användandet lite...

Ska jag gå nån långpromenad med bebis så har jag passat på att göra det när storebror är på dagis.

Vi har 2 år o 3 månader emellan våra pojkar.

• marsbebis

Det är ju helt beroende på hur er store är. Är han glad för att åka vagn - då är det ju kanske läge att skaffa en. Tycker han inte om att åka vagn, då är det kanske ingen mening om han ändå inte vill åka.

Vi har exakt 2 år mellan våra (med en veckas skillnad) och vi har en syskonvagn och den hade inte vi klarat oss utan. Storebror tycker jättemycket om att åka vagn, men det är ju inte alla som gör det. Nu har storebror precis kommit dit där han sover middag kanske 1 - 2 ggr i veckan men innan dess sov han ju i vagnen med lillebror var vi än var. Han fyller snart tre och lillebror då ett. Vagnen har ju underlättat oerhört när jag har åkt någonstans själv med barnen utan sambon.

Jag har INTE ångrat vagnen en sekund! Samtidigt har vi ståbräda på vår singelvagn för kortare turer.

• Pajsarn

Vi har 1 år och 10 mån mellan våra små och vi köpte en syskonvagn när vi fick vårat andra barn. En helt fantastisk vagn för övrigt (Urban Jungle) inte alls klumpig utan väldigt lättstyrd och smidig och relativt liten. Däremot använder vi den inte allt för ofta. Våran storkille går gärna, och nu på vintern tar vi med oss bob:en när vi går på promenad ifall han blir trött. Tanken var att vi skulle ha den när man går på stan men Alex vill inte sitta i vagn, han vill gå själv...Barnen sover olika tider så det funkar med våran duovagn med ståbräda. Behovet är ju så olika och det beror ju mkt på hur barnen är men jag skulle rekommendera dig att vänta och se hur det funkar.

• nemajo

Vi kommer att ha 2 år och 4 månader mellan våra barn (ska ha i slutet av april). Vi har köpt en syskonvagn, för dottern älskar fortfarande sin vagn och sover fortfarande ofta middag ute i vagnen (när hon inte är på dagis). Dessutom känns det inte rätt att behöva tvinga henne att gå eller stå hela tiden när man är på promenad. Jag kommer att lämna henne på dagis tre dagar/vecka och har då ingen bil (vi har bara en och den har sambon till jobbet) så det känns bäst att ha en syskonvagn ur den aspekten. Sen vet man inte hur snabbt det ändras, men vi får väl försöka sälja vagnen om vi inte använder den.

• Phiwilsmamma
    Svar på #1
    Jag började med syskonvagn i fyra månader stora killen var 2 år när lillebror kom. Sedan skaffade jag åkbräda istället.
  • Svimpe

Det är 2 år och en månad mellan mina pojkar . Vi har en syskonvagn för längre sträckor - ut på stan , semester och sånt.
    Ståbrädan använder vi vid korta sträckor. Nu är den stora tre och vill ofta gå själv men vid längre sträckor behöver han sitta för att orka ta sig hem från stan.
    Vi har haft mycket nytta an syskonvagnen i och med att vi inte har bil utan går för det mesta.
    Ståbrädan har vi mycket nytta av också.
    Jag rekomenderar både syskonvagn och ståbräda.

• bambigirl

Jag har 15 månader mellan barnen. Vi köpte en begagnad Emmaljunga fö 350 spänn innan. Den är toppenbra till promenader. När Emma kom köpte vi en sån syskonvagn där de sitter på rad, som en sulky, billigt på blocket.

Nu är den äldsta 19 månader och han vill helst gå själv och hjälpa till att knuffa på vagnen. Så nu ska vi nog köpa en ståbräda också.

Köp en billig syskonvagn och en ståbräda!

• soldis

Röstar på en beg syskonvagn. För det stora barnets skull för att slippa bli stor så fort. Det blir ju en mjukare övergång om barnet slipper bli stor från en dag till en annan. Tänk in alternativet ståbräda/schal/sele också. Tänk på att det inte fungerar bra med en ståbräda om du går på grusväg.
    Har du behov av att promenera så röstar jag på en syskonvagn som sagt. Det finns väl en Phil and teds 3 eller vad den heter som är som en vanlig vagn med en syskonsits på. Själv hade jag en babyproffsen syskonjogger. Mycket härlig att köra, stora sonen älskade den. Det enda minuset var att den inte hade uppfällbart fotstöd så när man tar bort liggdelen får det lilla barnet sova neråt med fötterna. Jag har 23 mån mellan mina barn. Sålde vagnen efter 10 mån.

Svar på tråden Ståbräda eller syskonvagn?? 2 år mellan barnen