• Anonym

P-piller orsakar missfall???

Hej.
    Jag fick missfall i v.9 i Oktober. Sorgen var fruktansvärd och längtar efter att bli gravid igen. Jag har nu hört att efter man har ätit p-piller i många år (i mitt fall ca 12 år) så har kroppen så mkt "konstiga hormoner" i sig att kroppen stöter ifrån sig fostret, att det är därför så många får missfall när de blir gravida fort efter att slutat med p-piller. Och att p-pillertillverkare ej vill att denna info ska komma ut för att detta kan misgynna den industrin.
    Någon som har information på detta område?

• Svar på tråden P-piller orsakar missfall???
  • silhuett

Har faktiskt aldrig hört talas om det? Men det låter rätt logiskt..

• Murpen

Jag var visst anonym i mitt inlägg, måste kryssat i nått. Visst vore det bättre om man blev informerad om detta. Jag hade gladeligen slutat med p-piller och väntat nått halvår med bebisverkstan om jag visste att risken för missfall minskat.

• silhuett

Men ÄR det så då? Har du nån källa för det?
    För jag har inte hört det..

• Murpen

Nej, det var därför jag vill höra lite mer. Har hört det av en som har en kompis som jobbar på apotek. Kan vara egna åsikter men som sagt det låter rätt troligt.

• Erik

Har aldrig hört talas om det! Jag åt p-piller i 8-9 år innan jag blev gravid. Jag har hört att genast man slutar med pillrena så är "systemet" rent. Att inga hormoner från pillrena finns i kroppen nån tid efteråt. Det enda jag fick höra av min gynekolog var att om man inte vill riskera få tvillingar så skall man vänta på att man haft mens några gånger innan man börjar bebisverkstaden, för ägglossningen kan komma igång med brakfart.

• Erik

Detta har jag kopierat från netdoktor ang. missfall:

Högst sällan är en sjukdom hos modern orsaken till missfallet. Levnadssätt som ökar risken för missfall är till exempel rökning, droger och alkohol. Viktigt att veta är att ett normalt levnadssätt med sex, normal fysisk träning, jobb, små olyckor och bruk av p-piller inte ökar risken för missfall.

• Malwa

Låter konstigt tycker jag! Kan även tala om att jag blev gravid trots att jag åt p-piller, och har alltid varit noga med dem så hade inte slarvat eller varit magsjuk heller!

• silhuett

Ja, det blir folk gravida trots p-piller lite titt som tätt. Fast det är ju inte så konstigt, de är ju "bara" 99% säkra, och så är det ju det vanligaste p-medlet (verkar det som i alla fall). Så det är inte lustigt att man hör om fler som blir gravida med p-piller än med t.ex. kopparspiral.

• Kajak

Där med p-piller och missfall...
    Det har jag inte hört men hörde att man skulle svårt att bli med barn om man åt p-piller i många år.
    Det trodde jag inte på.

Men det är nästan normal att man får missfall vid sin första gravidiet.
    Sen är det "bara" att fortsätta med barnverkstad när man har fått sin 1-2 menser.

• kulapåmagen

precis så sa min bm å min gyn läkare.. att jag fick mf mkt väl kan beror på att jag blev gravid direkt på första försöket efter p-piller stoppet.. det kan ta upp till 80 dagar för hormonerna å lämna kroppen sa de.. därför ska man helst vänta en mens..

• Murpen

Man vet inte vad man ska tro. Men jag jobbar iallafall hårt i bebisverkstaden och väntar på BIM på tisdag. Åhåå vad jag hoppas...

• maneten

Jag fick mitt första missfall några månader efter att jag slutat med p-piiller, det kan dock bero på annat, det vet man ju inte. Men däremot är det säkert så att även om läkemedelsbranschen visste om att hormonerna finns kvar lääänge efter man slutat så skulle de troligen inte gå ut med det ,det gynnar inte precis deras försäljning . Så även om jag också hört att hormonerna går ur kroppen DIREKT när man slutar så har jag ibland undrat om det verkligen är så.......

• silhuett

I och med att det kan ta upp till flera veckor innan biverkningar upphör efter att man slutat med pillrena, så är det väl ganska uppenbart att hormonerna inte går ur kroppen på en gång?

Svar på tråden P-piller orsakar missfall???