• Mimza

Marsvin som kliar sig och tappar hår

Jag tittar i pälsen men hittar inga gnetter eller annat,bara att han är torr i skinnet. Det andra marsvinet biter hnm i ryggen ibland, men det kan inte vara bara det, nån som vet vad han drabbats av?

• Svar på tråden Marsvin som kliar sig och tappar hår
  • xxSilvaxx

Hej

Det kan vara flera saker ditt marsvin har drabbats av...

Se NOGA efter så att det inte är pälsätare... titta efter millimeterlånga små vita "maskar" nere vid huden i pälsen... En duktig butik/veterinär ser detta snabbt... Det måste behandlas...

Det kan även vara skabb, du kan ta prov hos din vet. Det måste behandlas...

Svampinfektioner... Finns en mängd hudåkommor det kan vara..

Hur har du det med deras c-vitamintillskott och hur det du dem det?

• whatiwantiget

Mitt marsvin Simon fick liknande i sina enda två virvlar bak i rumpan. Tog honom till veterinären som konstaterade att det var en slags dammkvalster från spånet i buren, han fick ett par sprutor, jag bytte strö och sedan slapp han det resten av tiden i livet

• Nellies matte

ringorm?

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Luloo

kan nog vara som dom andra sa, sedan kan det nog vara brist på vitaminer

bebis i magen BF 11/6-08
  • mooogn

När våra marsvin betett sig så så har de haft skabb. Då är det spruta hos veterinären och sedan penicillinkur som gäller.

• Mimza

Ringde en veterinär, han trodde att det var skabb...Frågan är om man ska undersöka båda marsvinen då, om de smittat varann? Den andra har dock ej tappat ngn päls o kliar sig inte lika mkt som den som har tappat hår...Undrar vad undersökning o behandling kan gå på,bläää, man e ju inte världens rikaste precis...Vart får de skabb ifrån? Smittar det till människor?

• mooogn

Jag var tvungen att behandla båda efs det smittar. Dessutom var jag tvungen att slänga trähuset de hade samt tokstäda buren.

Jag tror att jag betalade runt 1.800:- för bådas behandlingar...

• tintilar

Jag skulle låta en veterinär titta på den. De kan ofta avgöra vad det kan vara och hitta en behandling som fungerar, ganka snabbt. Det är omöjligt att veta utan att se djuret.

• xxSilvaxx

Hej

Jo, jag förstår att det svider -det är ju dock en kostnad du bör kalkylerat med innan du anskaffae husdjuren... Att de kan bli sjuka...

MEN Skabb är ett litet djur som lever under huden på marsvinen, deras variant smittar inte till människor såsom en del varianter på hund kan göra.

Skabb dyker inte bara upp hur som helst utan kommer någonstans ifrån... Har de träffat andra marsvin, har dina barn varit hos någon annan som har marsvin? Hur länge sen var det du köpte dem? Var någon utrustning begagnad... Att spåra smittkällan kan vara av vikt... Särskilt i fall då vi ser butiker som inte sköter sitt arbete med seriösa uppfödare, där ska du isåfall reklamera i butiken och få hjälp med behandlingen som jag ser det. Så gör vi i vår verksamhet om det olyckligtvis skulle hända. Inte hänt än, men det finns ju andra typer av sjukdomar de kan drabbas av...

Och att gå till en veterinör OMGÅENDE är av största vikt också för marsvinens skull -detta är inte särskilt kul för dem heller...

Och ja, båda individerna bör behandlas.. OM det är skabb det gäller.

• Mimza
    Svar på #9
    Har ingen aning om varifrån skabbet (om det är det)skulle kunna komma ifrån...De har inte träffat några andra djur,vi har haft dem i ca 5 månader. Kanske inte är skabb ändå. Tyvärr måste jag nog vänta lite med undersökningen ändå eftersom jag e helt pank just nu...
  • MosieSassa

Marsvinsskabb eller sellnic som det egentligen heter kan ligga latent hos marsvinen ganska länge innan det bryter ut. Utbrotten brukar oftast komma i samband med stress, dräktigheter eller när de får nedsatt imunförsvar om de tex fått nån annan sjukdom.

Är de köpta hos uppfödare eller i djuraffär?
    Många djuraffärer köper in sina djur från grossister och grossisterna skiter fullständigt i hur djuren mår och om de är sjuka därför är det inte ovanligt att man får ohyra med sig från grossistdjur.

Jag tycker att det låter som att det är sellnic eftersom den kliar sig och tappar päls och det är oerhört viktigt att BÅDA djuren blir behandlade omgående.

Veterinären ska ge 0,2ml IVOMEC per kg kroppsvikt och det ska upprepas en gång i veckan i tre veckor. Sellnic är den absolut allvarligaste ohyran som drabbar marsvin och behandlar man inte så leder det till en plågsam död.

Det är också jätteviktigt att bur, skålar, hus och andra tillbehör rengörs jättenoga men något bakteriedödande medel. Brukar de vara ute och springa på golvet eller så måste det också rengöras väldigt noga.

Har marsvinen varit i kontakt med några andra marsvin (eller någon i familjen) så bör även dessa marsvin behandlas för att i största möjliga mån undvika rundgång.

Har du några fler frågor angående sellnic så försöker jag gärna svara på dem.

//Sandra, SMF 237 sweet Dream's uppfödning av teddymarsvin
    www.sweetdreams.webb.se

• Mimza
    Svar på #11
    Tack! Har ej fått dem av uppfödare utan av en bekant som inte tog så bra hand om dem...Den ena hade då ett sår på ryggen som jag tror kom av att den andra brukade bita hnm där, men det blev bättre när jag baddade med desivon. Tror snarare att de var stressade när de bodde hos min bekant (hon hade katter oxå som stressade dem, de fick aldrig va utanför buren och hade inget hus att va i!!) dessutom var buren mkt mindre än den de har nu (lite ot kanske)Svårt att få tag på en veterinär meed deras telefontider, den jag ringde var bara i stan till kl 13 på dagarna, så dit kunde jag inte komma.
  • xxSilvaxx
    MosieSassa skrev 2008-02-29 17:56:10 följande:
    Marsvinsskabb eller sellnic som det egentligen heter kan ligga latent hos marsvinen ganska länge innan det bryter ut. Utbrotten brukar oftast komma i samband med stress, dräktigheter eller när de får nedsatt imunförsvar om de tex fått nån annan sjukdom.Är de köpta hos uppfödare eller i djuraffär?Många djuraffärer köper in sina djur från grossister och grossisterna skiter fullständigt i hur djuren mår och om de är sjuka därför är det inte ovanligt att man får ohyra med sig från grossistdjur.Jag tycker att det låter som att det är sellnic eftersom den kliar sig och tappar päls och det är oerhört viktigt att BÅDA djuren blir behandlade omgående.Veterinären ska ge 0,2ml IVOMEC per kg kroppsvikt och det ska upprepas en gång i veckan i tre veckor. Sellnic är den absolut allvarligaste ohyran som drabbar marsvin och behandlar man inte så leder det till en plågsam död.Det är också jätteviktigt att bur, skålar, hus och andra tillbehör rengörs jättenoga men något bakteriedödande medel. Brukar de vara ute och springa på golvet eller så måste det också rengöras väldigt noga.Har marsvinen varit i kontakt med några andra marsvin (eller någon i familjen) så bör även dessa marsvin behandlas för att i största möjliga mån undvika rundgång.Har du några fler frågor angående sellnic så försöker jag gärna svara på dem.//Sandra, SMF 237 sweet Dream's uppfödning av teddymarsvinwww.sweetdreams.webb.se
    -Ja, därför är det viktigt, som flera skrivit tidigare att även undersöka deras miljö, foder etc. för att undersöka vad som eventuellt kan vara en utlösande faktor...
    MosieSassa skrev 2008-02-29 17:56:10 följande:
    [citat]
    Är de köpta hos uppfödare eller i djuraffär?Många djuraffärer köper in sina djur från grossister och grossisterna skiter fullständigt i hur djuren mår och om de är sjuka därför är det inte ovanligt att man får ohyra med sig från grossistdjur.

-Mja, håller med dig fullt och fast men vill poängtera -djuraffärsägare som man är, att även om det må gälla många så gäller det absolut inte alla. Det finns butiker som sköter sina djur väldigt bra och, tyvärr, i många fall bättre än en del hem som de sedan bor i. Trots all information och välvilja i världen sköter en del inte sina djur som det börs... Ganska off topic, men måste ju försvara sig lite...

"Sellnic är den absolut allvarligaste ohyran som drabbar marsvin och behandlar man inte så leder det till en plågsam död."
    -JAAAAA, tyvärr TS, att inte ha pengar just nu är faktiskt ingen rimlih ursäkt för att de ska må dåligt. Och är vi inne på rätt spår kring vad det gäller så mår det mycket dåligt. De SKA behandlas omgående. Detta kanske låter väldigt hårt, men att ha en beräknad buffert för sådana här utgifter måste vara medräknat då du tar dig an djuren... -Oavsett om de har det bättre hos dig än där de var tidigare...

Det kan även vara intressant att luska lite i vart din bekant i sin tur har fått dem ifrån...

Vet du hur gamla de är? Hälsa/hull/tänder etc i övrigt?
  • Mimza
    Svar på #13
    Hon jag fick dem är var ej säker på ålder, runt 2-3 år. De är jättefina i övrigt, men de har nog blivit lite tjockare sen de kom hit (de fick ALDRIG grönsaker tidigare, hon fattade nog inte att de måste ha det)Vitaminer i vattnet har de däremot alltid fått, så det var ju bra. Jag ska ringa o boka tid på måndag på telefontiden, jag får låna pengar av ngn (snäll??)själ!
Svar på tråden Marsvin som kliar sig och tappar hår