• Anonym

Finnar/bölder på ryggen

Hej!
    Finns det någon som har ett jättebra tips på hur man slipper sina finnar (bölder?) på överryggen/axlarna?
    Jag hade mycket så här i tonåren men det mesta försvann när jag började med p-piller. Men sen kom det tillbaka efter några år. Nu är det helt galet igen. Jag äter inte p-piller och har inget preventivmedel över huvudtaget.
    Jag har PCO, om det kan spela någon roll.
    Jag tycker det här är oerhört generande och jobbigt då de ofta gör rejält ont. Och det är ju inte precis att man vill visa sig på t.ex. badhuset, träningsomklädningsrum etc. eller klä sig i linnen, bikini... ja, ni fattar...

• Svar på tråden Finnar/bölder på ryggen
  • Terppa

det hänger nog ihop med din pco tyvärr. det är en vanlig biverkning, acne.

om du försöker bli med barn tycker jag du ska snackamen din läkare om vad du kan göra med finnarna. annars kanske du ska börja med p-piller igen, det lindrar pcon och kan göra så finnarna försvinner igen.

• Anonym

Det är jättejobbigt med bölder/finnar på ryggen. Det bästa för mig har faktiskt varit att bli gravid. Då försvann alla mina. Nu är det ju inte så lätt att bli gravi ifall du har PCO, dessutom kanske du inte ens planerar barn nu.

Andra tips som också är bra att tänka på:
    *Byt tröja varje dag, även linne/pyjamaströja som du sover med. Då håller du det så rent som möjligt från bakterier.
    *Har du långt hår? Balsam har jag märkt "fastnar" på ryggen och blir som en hinna ifall man inte sköljer ordentligt. Så jag brukar be min man tvätta min rygg med en mjuk tvättsvamp och en skonsam tvål efter att jag sköljt ur balsamet ur håret.
    *Be någon annan hjälpa dig att tvätta ryggen. Ta hand om ryggen som du tar hand om ansiktet. Dock inga Clearisil och andra hemska uttorkande medel. Satsa på skonsamt.
    *På skönhetssalonger finns ryggbehandlingar som är som ansiktsbehandlingar fast på ryggen då, prova att göra en sådan!
    *Pilla inte på bölderna! Det blir bara värre, de blir infekterade och du får mer ärr!
    *Fixa remiss till en hudläkare om det är väldigt mycket finnar/bölder så att du får medicinering.

• Anonym (TS)

Tack för era svar!
    P-piller eller annat hormonpreventivmedel är inget alternativ. Får svullnad i vaden samt smärt och är hemskt orolig för blodproppar då vi har väldigt mycket sådant i släkten.
    Ja, att det är en biverkning av min PCO har jag förstått, har lätt för att få finnar i ansiktet men avhjälper det med svindyra behandlingar och hudcremer från min underbara hudterapeut.
    Jag har inte långt hår och tvättar alltid håret och sköljer ur balsamet innan jag tvättar av resten av kroppen.
    Mitt senaste test är att jag använder natusan babytvål och inte smörjer med någon hudlotion efter. Hoppas att det kan hjälpa!

Det där med ryggbehandling (ansiktsbehandling på ryggen) kanske jag ska testa. Sol brukar hjälpa men jag gillar inte direkt solarium...

Ja, jag får väl bli gravid igen för då hade jag prima hy i 9 månader . Vi funderar på syskonförsök (IVF, vårt första barn är IVF-barn...) nu under våren...

Annars får det nog bli en hudläkare.

Svar på tråden Finnar/bölder på ryggen