• pucken

vad är poängen med att erkänna kosovo självständigt?

jag har ingen som helst avsikt att lägga någon värdering i frågan, jag fattar bara inte poängen. hittills är det typ 20 (?) länder som erkänt kosovo självständigt, och så är det en rad länder som kommer att göra detsamma inom en snar framtid. men varför? måste det vara ett visst antal länder som erkänner deras självständighet för att det ska vara giltigt? eller är det för statistikens skull? jag fattar inte, upplys mig

• Svar på tråden vad är poängen med att erkänna kosovo självständigt?
  • timberhochmandie

Ja, i princip kan man säga att det krävs att tillräckligt många stater erkänner en ny nation för att den alls ska ses som en egen stat. Du kan ju i teorin utropa ditt vardagsrum som egen stat, med din familj som befolkning och dig själv som president, men du skulle inte få särskilt många erkännanden och därmed inte kunna agera som stat.

• Zemcia

dessutom tror jag att de får en sits i FN om tillräckligt många erkänner de som en självständigstat.

• Julias Farsa

"vad är poängen med att erkänna kosovo självständigt?"

Det öppnar ju upp för andra delar som vill vara självständiga t.ex. Katalonien, Baskien, Kurdistan, en del områden i ryssland, kina, somalialand t.ex.

• Maralek
    Zemcia skrev 2008-02-23 13:39:13 följande:
    dessutom tror jag att de får en sits i FN om tillräckligt många erkänner de som en självständigstat.
    Nej dom får ingen sits i varken FN,OEBS eller Europeiska rådet så länge inte Serbien själva erkänner dem som självständiga.
Svar på tråden vad är poängen med att erkänna kosovo självständigt?