• GöteborgsTösen

Är kebab kött ok att äta som gravid?

Har funderat en del på det där med kebab. Står ju inget om det i de olika rekommendationerna men om man tänker efter så undrar jag om det inte lätt bildas en massa bakterier där. Köttet står ju bara och snurrar där hur länge som helst. Vad tror ni?

• Svar på tråden Är kebab kött ok att äta som gravid?
  • La Lola

Ja...du tänkte väl äta det när det är tillagat hoppaps jag?

O ang bakterier....
    Ofräscha matställen undviker man ju även som ogravid....

//Gordon Ramsay är min idol
  • CarlHerman

Det är ju möjligt, men ät på ett fräscht ställe. Kebaben snurrar ju där lika länge när man inte är gravid...jag hade ätit det utan att vara orolig om jag varit sugen på det.

• Zixi

Nu är jag i och för sig vegetarian och slipper fundera på saken men även om jag hade ätit kött så hade jag aldrig ätit kebabkött just pga av hanteringen, köttet snurrar där i dagar och inte ens i en skyddad atmosfär... flugor kan landa på det. Nä, hade hellre valt nyfriterade falafelbollar, de är åtminstonde ofarliga ut smittosynpunkt (fast inte nyttiga för det)

• CarlHerman

jo men äter man det som icke-gravid så kan man äta det som gravid. Vet också att kebabkött kanske inte är det fräschaste men man kan äta det utan att riskera fostret.

• mammafia84

på de flesta ställena snurrar inte kebabben där i dagar. utan de e en ny kebabbit vasr dag.. iaf på de flestas här jsa bor

¤Mamma till Oliver -04- & Josefine -06-~*~Mycke Kärlek¤
  • Bliglin

Man löper samma risk att bli matförgiftad när man är gravid som när man inte är det.

Men livsmedelsverket listar vad man bör undvika som kan vara FARLIGT för bebisen i magen när man är gravid. Det är inte farligare att bli matförgiftad som gravid. Uppenbarligen bedömer SLV inte att det finns risk för vare sig toxoplasma eller listeria i kebabkött varför de inte nämner det på sin livsmedelslista.

Svar på tråden Är kebab kött ok att äta som gravid?