• evelina26

Ni med barn som har astma! Vill veta lite hur det börjar...

Jag skulle vilja ha lite hjälp (eller råd, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig).
    Min yngsta dotter (hon är snart 8 månader) har hostat illa och varit förkyld mest hela vintern.
    2 ggr har vi varit in till akuten när hostan verkat vara alltför jobig för henne.
    Första gången gissade läkaren att hon hade rs-viruset (ingen åtgärd enbart hostmedicin), andra gången fick vi knappt någon hjälp alls, läkaren trodde inte att det var rs (!).
    I förra veckan fick jag nog och bokade en tid på barnmottagningen och läkaren som undersökte henne tror att hon kan har astma.
    Vi har fått hem medicin för en månad framåt på prov.
    Jag förstod inte riktigt allt läkaren sa och det var fullt på avdelningen den dagen så jag fick ingen vidare hjälp av sjuksystrarna heller.
    Vad jag vill veta är bla hur era barns symtom visat sig, hur man handskas med det osv.

• Svar på tråden Ni med barn som har astma! Vill veta lite hur det börjar...
  • InaJ 1973

Det låter lite som en förskyldninsastma ditt barn har. Det är väldigt vanligt i år att barn får det pga den fuktiga luften som har varit hela sk vinter.
    Det är som du säger att det börjar med hosta och har jobbig andning. Men det lättar mycket med medicin.. Som min son har en tuff förskyldningastma.. så han har två olika sorters inhaltalation.. som till en börja med var svårt att hålla masken över munnen på honom. Men nu är det inga problem. Sen har han olika flytande sk host/slemlösande mediciner.. Men dettta ska du veta att de kan växa ifrån väldigt snabbt. Mina andra två söner har haft det när de var små.. Men ingen av dem har problem med det längre. Fast som jag sa det kan växa bort. Men måste inte alltid göra det

Marcus, Linus, Philip
  • Ragnar

Min son har barnastma (en läkare kallade det förkylningsastma). Han hostade i mer än ett år, oftast bara på natten och mer då han var förkyld. Tre gånger var vi hos vanlig husläkare. Det enda de sa var att barn blir sjuka, att barn har svårare att hantera slem som rinner ner i halsen och att det nog går över då han blir äldre.
    Till slut gick vi till en barnläkare som skickade honom direkt till röntgen. Då visade sig att han hade astma. Jag kommer inte ihåg exakt hur de kunde se det (något som var tjockare är det skulle vara har jag för mig).
    Han har nu fått astmamedicin i snart två månader och hostan är i princip helt borta. Första 10 dagarna blev det mycket värre, sen slutade han hosta över en natt. Men tydligen är det vanligt att de blir sämre till att börja med, i alla fall var det svaret som barnläkaren gav oss då vi blev oroliga och ville sluta med medicinen efter en vecka.
    Längre fram i vår ska vi minska dosen av astmamedicinen så smått för att komma ner i minsta möjliga dos utan att han hostar. Förhoppningsvis så försvinner detta då han blir äldre.

• Lii1

Mina båda söner har haft astma sen dom var små. Den älst pojkens astma har blivet sämre nu även hans allergi.men de är en vanesak att man kommer igång,för en del växer de bort..

Svar på tråden Ni med barn som har astma! Vill veta lite hur det börjar...